Direktlänk till inlägg 23 mars 2011

Tagen på bar gärning!

Av Natalja - 23 mars 2011 21:37

Jag vill börja detta inlägg med att påminna om inlägget jag skrev för ett år sen.


TILLBAKABLICK


Får väl erkänna att formen är ett minne blott! Visst har väl inte vikten skenat iväg så kraftigt men kondis och muskelmassan är ju helt borta! Flåsar som en flodhäst när jag går i trappor, får träningsvärk av lite trädgårdsarbete och blir trött bara jag tänker på att röra mig   

Får nog ta tag i min "dressyr-kropp" igen.

Jag tycker det är lite synd att den inte kan behålla formen själv, det hade varit smidig, nä klart det måste innebära blod, svett och tårar!!


För att kolla av hur min dressyrkropp fungerar till häst så valde jag att rida på ridbanan idag också. Jag lämnade mysbrallorna hemma för bättre sits.

Så fort jag kom till stallet tog jag in Latin och flickvännen. Borstade av den värsta leran och sadlade. Tänkte hoppa i stövlarna men tyade inte.. Det fick bli de goa ridkängorna istället.


Började med att skritta i olika mönster i ca 20 minuter. Han var faktiskt mjukare idag. Sen travade jag långsidan, la en volt tillbaka på kortsidan, bytte varv och travade långsidan igen. Det räckte att jag gjorde det 3 gånger, sen visste Latin vad det handlade om så han saktade av själv, vände och kom fram i trav igen.

Han gick rent och hade framåtbjudning men form och bärighet var under all kritik.


Tog ett stort varv i galopp, först höger, sen vänster och idag var det vänster som fungerade bäst. Avslutade med att skritta av honom. Höll nog till på banan i ca 30-35 minuter. Lagomt dressyrpass att börja med innehållande 93 % skritt, 6,5 % trav och till sist 0,5 % galopp. Vi gjorde en hel del halter och ryggade. Det fick honom lite mer lösgjord. När jag skänklade honom för att böja lite lite i bålen, lät han som om jag kramade ur all luft ur honom, ha ha. Det var tydligen jobbigt att böja sig!


Jo, dressyrkroppen får ganska bra betyg! Den skötte sig exemplariskt med tanke på att den gömt sig i skogen hela vintern i ett par termobrallor. Jag trodde det skulle vara värre   


Efter avslutat ritt fick Latin gå in i sin lägenhet igen (det är en ganska liten etta med kokvrå) och jag vände mig om för att hämta borstarna.

När jag återvänder till brottsplatsen ser jag att brun kanelbulle har rymt och stjäl mat!!!


 

Jag gick närmare och trodde han skulle dra sig tillbaka... men nä då, höet lockade mer.


 


Fy, inte äta upp Tures hö!!

Jag la tillbaka en tuss i påsen från Latins ranson och sen nöjde han sig med det egna höet. Innan jag körde hemmåt fick han sitt pulver. Han är lika glad i det nu som första dagen. Äntligen ett preparat som han frivilligt äter. Vilket påminde mig om att jag måste beställa en ny burk. Han har redan satt i sig den första, å jag kan lova att det har gjort susen i Latins kropp!! Kan sätta en hundring på att han inte varit lika fräsch utan Chondrogen.

 

 

 
 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

26 mars 2011 13:22

Liten etta med kokvrå; du är då för rolig! Hoppas allt är bra med er båda! KRAMKRAM

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards