Alla inlägg under juni 2011

Av Natalja - 12 juni 2011 21:28

Kan börja med att meddela att alla inblandade överlevde   


Ja, det kunde ha gått hur som helst. Förväntningarna på detta plötsliga betessläpp har varit onödigt negativa. Vi som trodde att Latin skulle äta ihjäl sig, frysa ihjäl och springa till skogs av åsksmällarna...  Att Bella skulle mangla staketet och springa hem när hon fick syn på korna, att hon skulle bli förvandlas till en ohanterbar vildhäst och vara tokig att rida... Ingenting blev som vi trodde!!

Å tur är väl det, annars hade betes perioden blivit väldigt kort.


Idag tänkte jag smita ut på en tur själv på Latin och lämna Bella kvar ensam i hagen. En tanke som för en vecka sen var otänkbar.

Jag hämtade Latin i hagen och såg för övrigt att Bella tagit av sig grimman.

Latin följde med snällt och jag band honom i hästsläpet. Borstade honom och kletade in honom i flygmedlet. Fick på sadeln och resten av utrustningen. Bella hängde med fram till grinden men hon vände snabbt på klacken och gick bort till korna!! Ha ha, tänk att hon gick frivilligt bort till korna, å hon som knappt gått att rida förbi kor tidigare.


Latin såg lika slö ut som vanligt.


 

Jag satt upp och vi fick ett litet adjö-gnägg innan vi lämnade gårdsplanen.

Latin skrittade på riktigt bra och kändes superfin! Den känslan satt kvar hela rundan. Ja vi tog en ganska kort sväng för att inte lämna Bella för länge.

Men trots det hann vi med både trav och lite galopp. Vi galopperade till och med över ett omkullfallet träd (på ca 35 cm höjd) och Latin visade inga tecken på stelhet eller ojämnhet. Han jobbade istället på riktigt bra och det var som "förr i tiden" när han var hel och ren!


När vi närmade oss hagen efter ca 30 minuter så hörde Bella oss, men hon kom inte springade i panik!! Nej, hon stod kvar vid korna å kom inte ner till grinden förren jag hade fått av tränset.


   

Se, hon är inte svett av någon vild galopp. Nä hon har nog bara stått lugnt och stilla medans vi var ute. Va skönt!!! Det är ju nästan helt fantasktiskt hur lugn hon har blivit sista tiden. Kan det vara Latin som har smittat av sig   


Jag gick en runda i hagen för att kolla vatten och leta grimma. Hittade den ganska snabbt och gick tillbaka mot hästarna för att hänga tillbaks den.

Bella kom emot mig för hon ville kela! Jag trädde på grimman men såg då att spännet var trasigt. Det var bara att ta av den igen, så får hon fortsätta att vara utan ett tag till.


Av Natalja - 11 juni 2011 22:46

Eller passar det bättre med sammarbete?


Först vaktar Bella och Latin får vila


 

Hon håller noga koll så inga kor är på väg..


 

Sen byter dom. Latin vaktar medans Bella.... ja hon sover nog, hi hi!


 

Men jag tycker nog han är lite sämre på att hålla koll på korna!


 

Nej nu ser jag!! Han håller koll ÅT korna. Se, ALLA sover utom Latin   


Vi tog vår andra ridtur idag! Vi passade på INNAN alla myggen kröp fram.

Latin var ovanligt pigg och Bella var ovanligt lugn. Med andra ord var de ganska lika. När vi skrittat en lång bit genom skogen, travade vi på en mysig liten skogsväg. Båda hade ganska kort, trippig trav. Jag lät Latin öka farten aningens och då blev genast steget bättre.

Sen var det lite skritt igen, stigen var för liten för att trava på. När vi kom ut på nästa väg lät vi hästarna galoppera i valfritt tempo. De gick sida vid sida med halvlånga tyglar och ingen av dem ökade eller saktade farten. De bara gungade fram och frustade nöjt! Härligt att de är så harmoniska trots nytt ställe och nya ridvägar.


Innan de fick gå ut i sin hagen igen, smörjde vi in dem i insektsklet. Jag köpte en burk på Granngården som skulle vara effektiv mot bitande odjur. Vi får väl se om det hjälper!

Jag har även hämtat hem selen från stallet så snart blir det en körtur, premiärturen för i år!


Bild från tävlingen förra året, då vi faktiskt VANN!


 


Av Natalja - 10 juni 2011 22:30

Jag trodde att jag skulle hitta min frysna häst stående i ett hörn, dyblöt och kall. Ja, jag var nästan helt hundra på att han skulle skaka som ett asplöv och be om att få flytta in i ett varmt stall....


Men istället möttes jag av detta!


 

En rund rumpa som inte ens var helblöt!

Han var inte kall och ville absolut inte gå ifrån hagen med allt gräs!

Nu slipper mitt "matte-hjärta" oroa sig för att han lider av att gå på bete.

De har till och med överlevt onsdagsnattens åskoväder!

Jag kunde inte sova, nä knappt blunda när blixtrarna och dundret drog förbi. Körde upp till hästarna på morgonen och det enda som hänt var att Latin plockat av sig grimman... Jag lovar att han dessutom tyckte jag var löjlig som körde upp bara för lite muller.

Han mår helt enkelt bra och lider inte på något vis av att bo utomhus!


Bellas rumpa fryser inte heller.


   

Finns det bara mat så håller de sig varma!


 

Hum, jag tycker Latins rumpa börjar se lika gropig ut som hans matte   

Av Natalja - 8 juni 2011 22:14

Roger fortsätter arbetet med sovrummet medans jag hittade en annan kul sysselsättning.... Mocka hagen!!

Nä, hästarna har inte hunnit lägga så många högar än men den där flocken kor har ju tidigare gått i hela hagen. Vi har fått låna en liten hörna och det verkar som det var toaletten vi fick, ha ha!!

Värst är det på delen av hagen som ligger söder om huset. Här är gräset kort och komockorna har torkat in till stenhårda cementkakor!


Utsikt från vårt blivande sovrumsfönster, notera alla ljusa koskitar!!


 

Jag tror jag körde ut ca 7 skottkärror å det märktes knappt i hagen.

Så jag får väl fortsätta å ta en kärra då och då så är snart hagen skit fri   



Av Natalja - 7 juni 2011 21:52

Ja så går det när man placerar sin häst i skogen istället för vid havet.

Då får man räkna med att slåss med 2000 blodsugare!!


Myggflocken hade inte hittat oss än när vi tog ut hästarna och band de i vårt mobila "stall/sadelkammare"


 

Då var jag mest fundersam på hur jag skulle få fart på min något runda häst!


 

Det var med nöd och näppe jag fick om sadelgjorden!!!

Men jag såg att även Fröken fräken också hade lagt ut en bra bit, he he


 

Trots att det inte är något kraftigt bete har båda djuren skaffat sig en regäl kagge. Kolla in Tiinen buk!


 

 

Sen fick vi leta upp något att kliva upp på. Sadeln hade garanterat kasat runt om jag hade försökt att häva mig upp från marken.

En vedklabbe fungerade bra och inte förrens jag var uppe märkte jag att det var från "fel" sida jag satt upp. Bra med omväxling i alla fall!


Så skrittade vi iväg och in i skogen. Där väntade dom... hela gänget!

Det blev en blodig skrittrunda och jag förmodar att det kommer att klia en hel del i natt.

Men va gör det, trevligt var det i alla fall å längst vägen träffade vi på Ulrica som bor på andra sidan skogen med sina två hästar. Överlever de så klarar vi oss nog oss också.

Fart var det på hästarna, nästan lite för mycket fart! Jag tror nästan aldrig Latin  har skrittat på så fort och energiskt. Han var minsann ingen sommartrött häst!


Roger var precis klar med målning av lister i sovrummet när vi kom tillbaka. Han passade på att fota oss innan avsittning.


Kolla in tjockisarna!!!


 

 

 

ps. det är bara en av oss som är gravid!




Av Natalja - 6 juni 2011 22:01

   Ja, för vissa i alla fall....!


 

Tidigt i fredags morse körde jag till stallet och släppte ut de enda djuren (Latin o Bella) som är kvar inne. Mockade lite snabbt och packade ihop de prylarna man använder mest. Sadel, träns, borstar, hjälm, regntäcke, lite betfor och burken med Chondrogen.

Sen hämtade jag Latin och lastade honom. Klockan var strax innan 9 när vi rullade ifrån stallplanen i Jämjö och vände fören mot Ramdala, Vinberga.

Där väntade en grön hage precis brevid ett gäng kor!!

Latin är ju en cool kille, så han klev ur släpet, gick med fram till grinden och började genast äta. Han såg nog inte ens korna som glodde på honom.


Jag vände ekipaget och körde tillbaka till Jämjö, ca 1 mil. Där väntade Bella med matte. Samma procedur här. Malin packade det hon behövde och sen var det bara att få in fröken i släpet. Nu är det ju ganska länge sen hon var ute och åkte. Vi tog visserligen inte tiden men jag tror det tog 2,5 minut sen stod hon lugnt i släpet medans jag stängde baklemmen!! Duktig flicka. Jag körde före och Malin efter. Hon blev lite stimmig när vi var tvugna att stå still en stund innan det blev fritt på E22an, resten av resan gick fint.


Väl framme vid hagen stod Latin och väntade.


 

 

 

Vi lastade ut Bella och gick bort med henne till den väntande valacken.


 

Måste erkänna att vi var lite nervösa inför Bellas reaktion när hon såg korna... Hon är ju LIVrädd för dessa klövdjur.


 

 

 

Visst tittade hon på dem och svansade runt lite, men inte mycket mer!



 


 


 

Å Latin bara åt och åt och åt...... ha ha!


Så hästarna har gått där hela helgen och ätit så mycket de har orkat medans vi tvåbenta har rensat ogräs, målat och tapetserat.

Redan på lördagen så hade de kommit till ro och Bella låg och vilade, inte långt från koflocken.

Trots att det är ett par år sen Latin gick på bete så verkar han inte ha "glömt" hur man gör. Inte ens myggorna verkar vara speciellt besvärliga förutom för mig, jag har fått 100 myggbett!!


 

 

I morgon ska vi ta en ridtur!


Av Natalja - 2 juni 2011 22:52

Preciiiiiis när jag var klar med dagens inlägg så "stötte internet explorer på ett problem" och sidan stängdes ner. ALLT försvann...


Nu orkar jag inte skriva om allt, ska upp i ottan i morgon.

Här kommer i alla fall dagen i bilder.


   

             

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards