Direktlänk till inlägg 27 augusti 2011

Första körturen

Av Natalja - 27 augusti 2011 20:26

Idag har jag inte gjort så mycket med hästarna mer än gosat med dom. Lite klapp och kli gillar dom alltid å har man några äpplen med sig så blir man extra mycket uppskattad. Nä, idag har jag och Roger varit i Olsäng på "Från tömmar till GPS"

Där fick man se en massa gamla maskiner (ja nästan såna som står här på logen) som var i full gång att tröska osv. En hel del hästar var inblandade och de var spända framför både harv och plog, tror någon tröskade med häst också. Vi fick en tur med Cato, ett härligt kallblod från Backdala hästgård. Roger tog en massa bilder men nu är han i Ronneby och tittar på bilar och har med sig kameran!!! Så jag får väl visa dom vid ett senare tillfälle. Vi passade i alla fall på att smaka "kolbulle" och Ottoglass plus att vi köpte hem majskolvar. Undra om jag skulle ta å äta upp dom innan Roger kommer hem, he he


Nä, istället tänkte jag visa bilderna från årets första körtur. Ni som har hängt med i sommar (trots de dåliga uppdateringarna) så var det den 11 augusti.

Latin var inte körd på ca 1 år. Lite dåligt av hans matte men det blir så när man har 100 andra saker att pyssla med. Husförsäljning och sånt...

Hur som helst, bättre sent än aldrig och nu står ju vagnen här så det finns möjligheter att fortsätta. MEN jag vill helst inte vara själv när jag kör pga min mage och dess innehåll och Roger har ju ständigt fullt upp med huset.

Då är det ju tur att Malin kommer hit titt som tätt och hänger med mig på Bella. Just denna gång var även Malins dotter Annie med. Hon känner Latin väl, speciellt sen förra sommaren då hon hängde med till Stenestad x antal gånger!


Vi hämtade hästarna från hagen och gjorde dom iordning. Latin märker direkt när jag tar fram selen!! Han spetsar öronen och blir näsan lite ivrig. Han gillar inte riktigt skygglapparna och jag funderar lite på om jag skulle ta bort dom nu när vi bara kör lite hemma för skoj skull.

Vi hade redan rullat ut vagnen och båda draglinorna var på plats. Det var bara att leda bort Latin och jag gick ett varv runt vagnen innan jag placerade honom mellan skaklarna. När allt var fastspänt (Latin stog som ett ljus) fick han ta ett steg framåt för att se så allt såg ok ut. Man vet ju aldrig vad som händer med läder och betes magar, antingen töjer det sig.... eller krymper, ha ha!


Japp, då var det bara att hoppa upp! Vi körde ner mot skogen en bit men fick sen vända efter 10 minuter. Jag har inte letet upp så många bra körbara vägar än, vi har ju mest ridit på stigar och det är lite trångt att ta sig fram med vagnen där, speciellt rundan med hopp-stocken!

Så vi kom tillbaka mot gården och där stod fotografen redo!


     

Latin tyckte det var lite konstigt att inte gå in på gårdsplanen men eftersom han tycker det är så kul framför vagnen så hade han inget emot att vi fortsatte åt andra hållet en bit.

Hej på en stund!

 

Vi vinkade adjö åt kameramannen och fortsatte. Latin klev på med raska kliv och njöt av varje sekund. Efter oss kom Bella och hon har inte heller något emot att hänga efter vagnen. Många hästar blir ju lite rädda och osäkra när de ser en skramlig vagn och det kan man ju tänka sig att en känslig häst som Bella absolut skulle reagera på... Men det, som med mycket annat, har hon kommit över och är numera super cool.

När vi kommer tillbaka gång nr 2 står kameraRoger redo igen och fångar oss ännu en gång på bild.

 

Fina Latin! Ni kommer väl ihåg förra året.... När vi tävlade i körning för första (och tyvärr även sista) gången!


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards