Alla inlägg under augusti 2011

Av Natalja - 19 augusti 2011 14:26

Nääääe! Sommaren är nog slut nu   

Det är visserligen min sista semesterdag och jag har massor att plocka med här inne.... men jag tänker ju på de stackars krakarna i hagen!
Tror jag ska gå ut och klä på dem varsin regnjacka!!


 

ps. jag misstänker att Latin är betydligt blötare nu är på bilden.

Av Natalja - 18 augusti 2011 14:59

Eftersom Latin har fått sin årliga influensaspruta idag


 


och bara går i hagen och äter


 

Tänkte jag passa på att uppdatera er om min runda mage och hur det är att vara en gravid hästägare.

Många har ju hittat tillbaka till bloggen nu efter sommaren och frågorna angående magen har trillat in ganska tätt.


Jag är just nu i vecka 30. Det innebär att jag har 10 veckor kvar innan bäbis ska ut. (Den är beräknad till den 23 oktober)

Som ni sett i tidigare inlägg så rider jag fortfarande men eftersom magen växer 1 cm i veckan så tar det nog inte lång tid innan jag väljer att stanna på backen. Jag har ju alltid vagnen att ta till om Latin får allt för långtråkigt.


Det här med barn har inte riktigt funnits med i tankarna tidigare men oj hoppsan vad det kan hända grejer med ens moderskänslor när man blir lite äldre.

När tanken var född, så fanns det ingen återvändo. Och nu, känns allt hur naturligt som helst.

Ja det har hänt stora förändringar detta år! Latin är fortfarande sjukpensionär och det kommer han väl vara resten av sitt liv skulle jag tro.


Vi har sålt vårt gula hus intill den trafikerade vägen E:22an och köpt ett litet rött hus på landet. Det är visserligen bara 3 km från det förra huset men vilket lugn man finner här!! Inte en bil så långt örat kan nå!

Här kommer Latin tillsammans med vårt lilla nyförvärv, Amazing Warrior, gå på lösdrift. Latin har ju bott här sen 1 juni och Fölsingen kommer så fort han är redo att flytta ifrån mamma Amelia.

Min dröm har verkligen gått i uppfyllelse!!


Hur är det då att vara hästägare samtidigt som man vankar fram som en anka?
Ja, jag har försökt att forska i detta lite tidigare men bara kommit fram till att det är besvärligt.


Man kan inte rida

Man är bara trött och grinig 

Man får inte bära tungt

Det finns inga mammaridbyxor

osv osv....


Men jag har faktiskt inte märkt av så många bekymmer än.
Jo, ridbyxorna var ju ett problem men när det inte gick att knäppa det största byxorna jag hade, satte jag en tråd i knapphålet!


Latin är ju världens snällaste och hans promenadtakt passar bra till en gravid. Jag kan tänka mig att allt blir mycket mer besvärligt om man har en avkastarkung, för då ska man väl undvika att rida om det finns en risk att man kasar i backen. Det är tillräckligt farlig utan bäbis i magen.

Jag har inte suttit upp på någon annan häst sen jag blev gravid. Man ska inte vara mesig men samtidigt inte ta några onödiga risker.


I och med att Latin har gått på sommarbete de senaste månaderna har det inte varit så tunga lyft heller. Roger ställer upp och hinkar upp vatten. Mocka hagen har jag klarat av utan några krämpor. Jag har ju lite svårt att sitta still och gör hellre lite skitgöra än ingenting alls.


Latin kommer ju att få vila ett tag precis runt förlossningen men jag tror han fixar det galant tack vare lösdriften. Han rör sig mycket bättre nu när han är ute dygnet runt och får han sen en yngre kompis så får han garanterat hålla igång.


Halva vinterhagen är klar, ja vi börjar med halva detta året för det är så väldigt mycket att rensa upp och tar vi allt på en gång finns det en risk att vi inte hinner klart innan hösten.

Staketet är på plats och nu jobbar gubbarna med att tömma logen. Där står det en hel hög med gamla jordbruksredskap och annat skräp som måste ut om det ska kunna bo hästar där i vinter.


Jag kommer att ha halm som underlag och även fodra med hö där inne. Annars finns det kanske en risk att de inte ens går in där, ha ha! Så var det i alla fall när Latin gick på lösdrift som unghäst, han och de andra hingstarna gick ute i ur och skur. Vindskyddet använde de bara som toalett!! Jag hoppas inte Latin ska behöva täcke, han sätter ju rätt mycket päls men skulle det visa sig att han fortsätter att vara den fryskyckling som han har varit så får han ha en vinterjacka på sig.


Denna lösning tror jag blir den bästa både för mig och hästarna. Sen får vi se om det blir lösdrift även nästa år eller om det byggs boxar någonstans… Det återstår att se!





Av Natalja - 17 augusti 2011 15:35

Så här kan det gå till en helt vanlig dag på "Lycke"

 

Latin o Bella väntar vid grinden i "kalv-hagen"

 

 

 

Vi går försiktigt genom trädgården längst staketet

 

    

 

Stannar vid det gamla mjölkrummet som numera är en sadelkammare.

Oftast står hästarna stilla när vi borstar och gör dem klara för en ridtur.

 

 

 

Annars får man säga till!

Det är speciellt en viss brun häst som gärna vill gå iväg och äta....

   

 

Den andre kan ibland behöva en hjälpande hand när den obehagliga sadelgjorden ska dras åt.

   

 

Men för det mesta står hon så snällt och väntar till vi är klara.

   

 

Att det står ett körsbärsträd precis brevid oss gör inte Latins matlängtan mindre. Jag får passa honom speciellt när grimman åker av för att ge plats för tränset... då smiter han gärna iväg i ett obemärkt ögonblick!!

   

 

Å som vanligt blir han lite purken när han inte lyckas, hi hi

   

 

En smidig pall från Ikea har inhandlats, den är oumbärlig när Den Runda ska upp på ryggen! 

Som ni ser brukar jag variera uppsittningssida, det hänger kvar sen jag bröt benet.

       

 

Då var vi redo och skrittar iväg mot nya äventyr!

     

Hej så länge!!!

Av Natalja - 16 augusti 2011 20:32

Yes!!! Änteligen har tekniken hunnit ut på landet   

Visserligen inte till 100 % så vi får se hur mycket jag hinner skriva innan jag blir nedkopplad. ha ha!


Jag har ju naturligtvis 1000 tals saker att berätta om, men det hinner jag ju inte med i ett enda inlägg. Jag får helt enkelt ta igen lite efter hand.


Kan börja med att visa bilder från dagens ridpass!

Lova att ni inte skrattar åt den runda ryttaren som snart är med i 100 klubben, inte heller åt den pensionerade dressyrhästen som numera städigt rids i hoppsadeln.


           

Värmer upp traven

     

(ha ha, det är minsann inte lätt att rida lätt med den kulan) 


 

Galoppen är lättare!

   

Eftergift!

   

Klättrar lite 

   

En ganska nöjd häst!

   

Tack för idag, Latin!

Sov gott i din nya skogshage!



Av Natalja - 11 augusti 2011 16:46

Hej. Minns ni oss? Det är vi som har flyttat ut på landet och som alla säkert har märkt så har vi fortfarande inte något fungerande internet. Vi har semester och dagarna ägnas mest åt hus och trädgård. Just nu rensar vi upp i den blivande vinterhagen så det går att sätta stängsel där. Naturligtvis blir det en ridtur ungefär varannan dag. Vagnen har vi dammat av idag och så passade vi på att ge oss ut på årets första körrunda. Latin klev in mellan skacklarna som ingenting (trots att det säkert är ett helt år sen sist) och blev helt överlycklig när han fick gå framför vagnen! Bella med matte hängde med som sällskap. Återkommer så fort jag får tillfälle. Ha det bäst!

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards