Alla inlägg under oktober 2011

Av Natalja - 16 oktober 2011 21:58

  Har ni tagit en tillbakablick på förra årets inlägg? Om inte så gör det, ha ha!

Där ser man kort på en brun häst som är blank och fin i pälsen MEN som jag kallar Björn och Nalle!!

Tänk om jag hade sett honom hur han ser ut idag!! Nu snackar vi brunbjörn!!

Men så det är kanske inte heller så konstigt... det har ju helt plötsligt blivit vinter. Ja det såg helt vitt ut ute i morse!



                   


Tur att jag har hittat både mössa o vantar!!


Av Natalja - 15 oktober 2011 12:02

Jag började dagen (läs fredag) med att snooza ett par gånger. Det innebar att jag fick dö-bråttom iväg till barnmorskan. Skulle vara där kl 08:00. En tid som passade perfekt när jag jobbade, men nu när jag haft sovmorgon hela veckan var det lite värre att ta sig upp.

Jag hann i alla fall och allt såg bra ut. Bäbisen ligger med huvudet neråt men är inte fixerad. Blodtrycket var fineman ( någonting på 127/60 tror jag) och hjärtljuden (bebisens) låg på 136.

Barnmorskan sa att den kan titta ut precis när som helst, den är redo!


Innan jag körde hem tittade jag förbi mitt gamle, gamle-gamle stall, Afelsgärde.

Där träffade jag en hel hög med välbekanta hästkompisar. Nä, inte så många hästar utan människor. Åkte sen en tur förbi Granngården och köpte en säck krafft och ett grep-huvud. Den gamle hamade på Latins rumpa när han skulle fösa undan shettis (preciiiiiiiiiiiiis där jag stod) så den gick av. Men den var redan sprucken och ca 10 år gammal så det var nog på tiden att byta ut den ändå.


Sen fick jag besök av snällaste Malin. Vi tog ett röj i sommarhagen och mockade ut 2 kärror skit. Till vår hjälp hade vi lånat Rogers trädgårdstraktor med släp, det rymdes väldigt mycket mer i det släpet än vad det gör i en skottkärra!!!


Vi blev inte klara på långa vägar, för de har lagt så många högar!! Så det blir väl favorit i repris nästa vecka.

Kvar i hagen stod de "Stolta Fjällskivlingarna" och spejade ut över fälten.


 

Malin åkte hemåt vid lunchtid och jag ....... somnade!

Hoppades sen att jag skulle vara pigg till kvällen när Roger kom hem. Vi gick en sväng med hundarna och sen somnade jag IGEN!! Sover nästan mer än vad jag är vaken nu!!! Tänk va snygg jag blir med all den skönhetssömnen *asg*


Inte var jag piggare i morse för det, nej snarare tvärt om. Den kalla morgonrundan med hundarna ner till hästarna fick mig att vakna i alla fall.

Nu funderar jag på om jag ska packa BB-väskan eller gå ut och mocka...

Det blir nog det senare alternativet, tror jag!

Sen ska jag nog SOVA!! ha ha, för i eftermiddag blir det 65 års kalas!


 

Av Natalja - 13 oktober 2011 16:31

Å jag kunde inte hitta varken mössa eller vantar när jag skulle ut i morse!!

Men tro inte att de lurviga hästarna fryser för det! Nä då. Där stod en stor brun inne på logen och väntade och en liten var utanför och drack vatten.

Båda har fått en mysig björnpäls så de håller säkerligen värmen så länge de är torra!!


Jag passade på att fota gossarna i det fina höstvädret.


Är inte hösten underbar!!



Vänta på mig, matte!!

 


Å så går han förbi!! Vilken typ.

Damerna först, Latin!!

 


Världens gosigaste shettis! Han vill bara kramas och killas hela tiden.

 


Latin spanar in i skogen, hörde han kanske grävlingen?

 


Eller står han bara och småsover?

  


Är jag inte sötast i stan?

 


Sen lekte vi "leta äpplen i skogen"

En väldigt uppskattad lek!

 


Latin har en nos som en blodhund och hittar varje äpple som matte har gömt undan!!

 


Äppeljuice?

 


Sen gick jag in på logen för att mocka ut nattens högar. Latin stannade i solen.

 


Där stod han en lång stund och bara mös.

Lille Jojje hängde med in men han ville inte hjälpa till att mocka, nej han skulle bara kela! Goaste lilla hästen!!

    

När hästarna hade fått sin del av "matte-tiden" tog jag med vovvarna ut.

Vi gick en liten runda i långsamt mak. Jag har ju lite svårt att hålla tempot uppe. Tycker att dessa två gamla damerna också borde lugna ner sig, men inte då!!



Xera tycker att det är lite tråkigt att korna har åkt hem. Nu har hon bara kaninen att hålla ordning på (och så hästarna förstås)

  

 

Lexie är lika glad vad som än händer. Hon tycker att det är toppen att matte är hemma nu. Då kan hon få kela nästan hela tiden!


Undra vad de säger när bäbis kommer?

En liten typ som stjäl all uppmärksamhet, eller en till som kan busa och gosa?

Ja, nu är det inte långt kvar.... 10 dagar enligt beräkningarna!!

I morgon ska jag till Barnmorskan och höra när hon tror att den tänker trilla ut.

Av Natalja - 10 oktober 2011 13:54

Morr....


Finns det något mer irriterande när man har skrivit ett låååååångt inlägg, å så är man nöjd och trycker på spara inlägget... å då är allt bara borta!!!
Det går liksom inte att återskapa samma inlägg även om man hade skrivit om det direkt. Därför är det bättre att vänta en stund och sen göra ett nytt försök.

Jo så här var det.... I lördags var jag på IKEA och handlade det sista till Bäbisen. Nu kan den få komma precis när den vill!! Vi har gjort en liten gissningstävling angående dag, vikt, längd och kön.

Jag tror den kommer den 16:e, är 52 cm lång, väger 4130 och är en pojk. Är det någon annan som vågar sig på en gissning?

Just nu lider jag enormt av träna/tävla abstinens.
Jag hade hoppats på att kunna åka till klubben och titta på deras årliga dressyrtävling, men pga hosta i ridskolestallet är tävlingen flyttad en månad framåt.

 Som tur var så hade jag fått nys om en annan mindre dressyrtävling på grann-klubben Rosenholm. Min kära vän Maria skulle vara med TROTS att hon också är gravid (vecka 32) och Lillans häst Chess (som jag red för något år sen) med hennes lillasyrra i sadeln.

Jag plockade upp Fia i farten och vi hann precis in för att se Chess och hans första start i dressyr, LC.

Sen var det Marias tur, hon var först ut i LB:1


Prince gick kanonbra och Maria red fantastiskt med tanke på magen.

 


Prince såg nöjd ut men Maria envisades med att tro att de skulle komma sist.

Chess var lite lättare att förutspå placeringen för han var ju ensam i sin klass!

  


Så blev det ängligen prisutdelning och Chess fick sin rosett.

  


Maria kallades också in på banan och gissa om hon blev glad och förvånad när det visade sig att hon vann!! Inte illa för en gravid som inte har tävlat på 3 år!

  


Utanför satt Marias lilla vovve Kosmo och väntade!

 


Klubbmästare i dressyr 2011!

 


Chess och Katarina / Prince och Maria, alla lika glada!!

 


Men inte botade detta min abstinens, nej den blev nästan värre istället.

Inte blev det heller bättre när jag läste förra årets INLÄGG.

Men men, jag lovar att vara tillbaka på tävlingsbanorna snart, kanske redan nästa år!


När jag sen kom hem ägnade jag lite tid till trädgården.

Plockade undan lite sommarblommor, rensade ogräs och plockade äpplen.
Innan dagen tog slut gjorde jag lite höstfint utanför dörren.

Sen somnade jag gott i soffan medans Roger tittade på TV. Jag är ett oerhört trevligt sällskap just nu (NOT) ha ha!

     

Sist men inte minst.... Grattis Xera på din 11 års dag!

Av Natalja - 7 oktober 2011 23:35

... på jobbet!! Måste säga att det kändes vemodigt att säga hej då till alla arbetskamrater men samtidigt känns det skönt att bara få vara hemma de sista två veckorna å ta det lugnt. Då kanske jag inte blir så himlans trött om kvällarna.


Hästarna har bosatt sig på logen, ja de går nästan inte ut alls längre, ha ha!

Tyvärr innebär detta att även toaletten är inflyttad. Men men, lite mockande har ingen gravid kvinna dött av, ha ha

Å om inte Latin tänker gå ut mer i vinter så är det i alla fall ingen risk att han fryser. Antingen trivs han FÖR bra på logen eller så är han uttråkad, han tycker nog att jag är lite tråkig som bara matar honom och borstar honom lite.

Får väl hitta på något kul i helgen med gossarna så de får lite omväxling i tillvaron.


Nä, nu får jag nog ta å hoppa i säng innan jag somnar över datorn!

Trevlig Helg allesammen!


 

Av Natalja - 5 oktober 2011 21:25

Igår kom den.... Å jag tror vi fick tag i Ramdalas största dessutom!!

En halmbale på 600 kg som jag rullade in på logen.

Nä, så gick det ju inte riktigt till.... he he

Men jag sa så till Traktorkillen som kom med den.

-"Ställ den utanför så rullar jag in den sen"

Han ställde den utanför men trodde garanterat inte en sekund på att JAG skulle rulla in den.


Istället tog starke Roger och hans far tag i balen och vips var den på plats i ena hörnet.


 

Roger hjälpte mig även att kratta ut halmen och så fort hästarna fick komma in, smakade Latin på hans nya sängkläder!! Jag fick visa honom höet, annars hade halmen kanske varit slut redan, ha ha!!



Idag har någon (liten häst är starkt misstänkt) lagt en hög i halmen.

Den åkte ut på en gång!! De har varit så duktiga och inte använt sovrummet som toalett. Hoppas detta bara var en engångsföreteelse.


  


Latin mumsar på höet.

 


Hej hej, vill du smaka en tugga, matte?

   

Jojje håller sig till sin hög på golvet. Första dagen fick han norpa från matbordet men inte nu. Latin vaktar det noga   

Av Natalja - 2 oktober 2011 21:41

Mörkret har lagt sig över skogen. Dimman har inte lättat och luften känns kall och fuktig. Jag tog med mig rykthinken, grimmorna och en hink med kraftfoder och äpplen. Med hjälp av en ficklampa tog jag mig ner till hästarna. Vi har ju egentligen utebelysning men de är bortkopplade just nu så det är aningens skumt på gårdsplanen. Lille G stod inne på logen medans Latin vakade utanför. Han hängde genast med in när han kände lukten av kraftfodret. Gav Jojje en näve och lät Latin äta ur hinken. Satte sen fast Jojje på vänster sida och Latin till höger.


Sen fick de en ordentlig rykt, ja den var verkligen välbehövlig. Båda har rullat sig både en och två gånger. Jag klippte till o med Latins svans, den har blivit lite väl lång. Lyfte alla 8 fötterna och kratsade hovarna. Latin stod snällt och stilla och Jojje höll sig lugn när jag pysslade med honom. När jag gick till Latin däremot gjorde han så gott han kunde för att komma ut ur grimman (han misslyckades dock)


Sen kom Roger och klättrade upp på logen, jag har inte riktigt fysiken att kliva på stegar just nu. Han packade en påse hö till kvällsmat och en till frukost. Så fick Jojje sin portion ihop med ett gäng äpplen på golvet och Latin fick sin ranson på "matbordet".


När vi lämnade pojkarna stod de och tuggade välmående på höet. Vi släkte men lät nattbelysningen vara på. En svag lampa, placerad vid utgången så det inte blir kolsvart för dom. 

Båda verkar trivas utmärkt i sin nya bostad. Får se vad de säger i morgon!!



förresten, har ni sett vilken välbevarad dressyr-rumpa Latin har!?

inte illa för en pensionär som bara gått i hagen de senaste 4 veckorna!


   


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards