Direktlänk till inlägg 29 november 2011

Vildhästar

Av Natalja - 29 november 2011 19:15

Då var strömmen tillbaka och likaså telefon och internet.

Jag gick ut till hästarna vid 20 tiden i söndags. Vindarna tog tag i träden och regnet piskade mot huset.

Det skar i hjärtat när tre blöta hästar klev in på logen.

De fick sin ranson kraftfoder och jag kollade att alla benen såg hela ut. Ingen mening att borsta men jag tog några tag med piggborsten i alla fall. Funderade på om jag skulle stänga in dom på logen så de höllsig inne.

Testade att stänga båda dörrarna. Skönt att slippa se ovädret men det hördes lika väl....

Hämtade höet och knäppte loss hästarna. De stimmade runt och verkade inte alls uppskatta min idé. Stackars lilla Walle visste inte vart han skulle ta vägen. Till o med Jojje schasade bort honom från höet.

Otacksamma hästar tänkte jag och öppnade den ena dörren. Walle och Latin gick ut direkt och såg väldigt nöjda ut.

Jaja, de bestämmer.... så jag tog med mig höet ut och la det under den stora granen i hagen.

Det blåste faktiskt inte så farligt mitt i hagen. De stora gick genast fram till höet och ovädret såg inte ut att bekymra dem. Jojje stod kvar på logen och åt upp resterna. Han var inte det minsta orolig, varken för vinden eller för att de andra gått ut. Märkligt.... jag låste fast dörrarna och hängde tillbaka grimmorna.

Säga vad man säga vill.... men jag kommer ju aldrig mer oroa mig för hästarna. Får de välja så är de hellre ute, även när stormen "Berit" drar fram.


Jag hann knappt hoppa ur stövlarna innan strömmen försvann.

Vi fick leta fram ljus som vi placerade ut för att se någonting. Vedspisen var redan igång och gav en go värme.

Kaffet hade precis runnit igenom så vi satte oss med en kopp och en burk pepparkakor.


 


Åh så mysigt det var! Men.... efter ett par timmar var det inte lika mysigt.


 


Till slut gick vi och la oss och lyssnade på stormen. Innan jag somnade höll jag tummarna att hästarna inte skulle rymma eller få ett träd eller två på sig.


Roger smet till jobbet tidigt i måndags och jag vaknade något senare i ett kallt hus.

Det var skönt att se Latin genom köksfönstret, är han där så är säkert småhingstarna också i närheten.

Hästarna såg ut precis som vanligt, trots nattens oväder och åt gladeligen av morgonens hösilage.


Innan jag fick fyr i vedspisen, klädde jag Theo varmt! Det var väl en 15-16 grader i huset och det är liiiiiiiite för kyligt enligt min mening.



   


Hela måndagen gick utan ström. Roger tog med skräpmat hem och kvällen drygades ut med sällskapsspel.
Efter två kvällar utan el så börjar man bli allergisk mot värmeljus och plötsligt längtar man efter lysrör och glödlampor. Vi gick och la oss skrämmande tidigt, hade ju ändå inget annat att göra...

Ingen ström i morse heller.... nu börjar tålamodet tryta!
Jag tog mig ut med vagn och hundar. Hästarna väntade på frukosten och än hade de inte noterat att det annars så farliga elstaketet nu bara var ett par ofarliga trådar. Tur det...


Vi tänkte ta en promenad i skogen, men kom inte så långt.

 

   


 

   Lexie blev INTE glad när rundan blev så kort...

 

Men hon följde med hem ändå...
Strömmen kom tillbaka till slut. Jag hade precis gjort kaffe på vedspisen och kokat vatten till nudlar (lyx-lunch) när allt sparkade igång!!Tjihooooooooooo! Det var i grevens tid!!

Nu ska jag gå ut och ge hästarna kvällsmat.... och NJUTA av att det finns både el i staketet och en lampa i taket.



 
 
Pernilla

Pernilla

29 november 2011 22:07

Det är så fantastiskt kul att läsa din blogg och vad för roliga saker du hittar på med dina fina killar :)

http://pernillaodlund.se

 
Ingen bild

Natalja

1 december 2011 14:20

Pernilla: Tack snälla!! Va roligt att du gillar bloggen och vad vi hittar på, trots att jag inte varken rider eller kör just nu!

 
Pernilla

Pernilla

1 december 2011 22:53

Nä men man kan ju göra massa skojiga saker även utan att rida :) Jag vill också ha en lite fölis att pyssla med :)

http://pernillaodlund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards