Alla inlägg under december 2011

Av Natalja - 19 december 2011 11:56

En gammal sälg som står i kalvhagen har under en längre tid kännt sig krasslig.


 


För att inte ramla lutade han sig i heglen mot el och teleledningen!

Inte bra alls.....

Så idag kom en grön maskin och gjorde sälgen till kaffeved  


   


Det händer spännande saker här på landet   


Av Natalja - 16 december 2011 12:07

Idag kom vi ut till hästarna mycket tidigare än vanligt.

Theo hoppade över "natt-mackan" och sov ända till kl 07. Normalt så sover vi ju till kl 09   

Alla tre djuren stod lugnt och snäll på logen och väntade på frukosten.

Jag, vagnen och hundarna tog en rask promenad mot Ramdala, vände i höjd med kohagen och tog sats för att orka upp för långskifts-backen.

Väl hemma igen släppte jag in vovvarna och gick för att packa hösilage. Det är ju så mycket lättare att göra det i dagsljus. Hästarna stod fortfarande kvar och smaskade. Åh jag blir så glad när de ÄNTLIGEN har insett hur mycket trevligare det är att äta inomhus!!


När alla påsarna var fulla så tänte jag mocka undan nattens högar från logen.

Då hade Latin lämnat maten och gått ut i hagen. Kvar stod de båda ynglingarna och åt.


 


En hel del av bajsarna var "platta" så jag tror nog att någon till o med har sovit skönt i natt.... varmt i alla fall!


Walle tog en tugga hö och gick mot öppningen.


 


Nä, det var fortfarande blött ute....

Jag plockade upp högarna och sa hej svejs till pojkarna. Gick utanför för att se vart Latin var.

Då tittade Walle ut igen.


 


Men han vände igen och gick tillbaka till sin höhög.

Latin såg jag inte, kan han ha gått ner sig i geggan.... eller blivit alligatormat??   


  


För visst liknar hagen mest ett träsk nu!!!

Å mer regn är att vänta.................................   

Av Natalja - 15 december 2011 21:14

Vaknade av att regnet piskade mot sovrumsfönstret.

Vinden tog tag i altantaket så det dundrade.

Det är december och det ska vara kallt och snö nu. HALLÅ!! Något är fel!!

Stäng av kranen så det slutar droppa liksom...

När vi som bor inne hade ätit och gjort oss klara för regnet, gav vi oss ut och möttes av en plaskvåt gräsmatta.

Jag som nästan trodde att det skulle sluta regna bara för att jag fått så fina stövar, men men... så blev det inte!

De kommer verkligen till användning nu i alla fall!


När jag kom fram till ladugården så står alla tre hästarna inne på logen.

Normalt sett brukar jag gå in, stänga av strömmen och sen gå ut med höpåsarna utanför hagen.

Sen klättrar jag in genom staketet och lägger höet på den stora stenen vid granen.

Hästarna brukar då vada genom träskmarken och vara på plats före mig. Men idag gick ingen ut...

Det var nästan som Latin sa det högt -"Vi har fått nog, vi äter inne!!!"

Så jag stängde inte av strömmen, istället ställde jag in påsarna på logen, en i vart hörn, och smög ut.

Latin o Jojje delade på den ena och Walle fick den andra!!


Jag gick ut till hundarna och barnvagnen, stod kvar och lyssnade. De stod bara kvar där inne och tuggade.
Ingen försökte sno hö av någon annan, de bara åt! Otroligt men väldigt härligt!

Vi tog en något förkortad förmiddagspromenad eftersom vädret var värre än värst.
Inte ens hundarna tyckte det var roligt, jo förresten, Lexie hoppade runt och fånade sig som vanligt!
Hon släpar hem långa grenar för hon verkar tro att husse behöver ha mer ved  

När vi torkat till lite körde vi tvåbenta till Jämjö för att hälsa på bästaste Malin.
Hon bjöd på goa lussebullar och kaffe. MUMS!!

Väl hemma igen var det hög tid att bjuda hästarna på lunch.
Jag möttes även denna gång av tre hästar på logen, de var blöta så de har varit ute men de visade tydligt att de ville äta inne. De fick sitt hö och jag gick in.

När Roger sen kom hem och vi hade ätit oss mätta, gick jag ut till djuren en tredje gång.
Då stod det tre TORRA hästar på logen och väntade.
Jag började med att sätta fast Latin, sen Jojje och sist men inte minst Walle.
De fick sina hinkar och jag borstade dom så fina det gick.

Sen fyllde jag på vatten och mockade lite, i sällskap med tre Pållar!
Ja de stod till o med kvar när jag gick ut för att fylla höpåsarna.
De har verkligen tröttnat på regnet  

Här står de, sida vid sida och tuggar:


 


  


 


     

Idag kändes det mycket lättare att lämna hästarna "ute" i regnet   


ps. det regnar fortfarande....
 



Av Natalja - 13 december 2011 15:02

...på logen i natt!

Allt hösilage var borta och kvar i halmen hittade jag 5-6 hästskit. Högarna var av olika storlekar och även höet uppe på foderbordet var borta så det kan inte bara vara Jojje som ätit i natt.

Hästarna fick sin frukost ute men nu är det samma busväder igen!!   

Ska jag eller ska jag inte ge dom höet inne???


Medans jag funderar måste jag få visa en liten Theo-film.

Jag kallar den "En fis på tvären"  



Sötaste ungen i hela världen!!  


   
    

Av Natalja - 12 december 2011 21:33

Det regnar och regnar och regnar...

Eftersom hela Blekinge var blöt sen innan... så är Blekinge ÄNNU blötare nu!!


Jag gick ut till djuren ikväll, klädd i stövlar och regnkappa.

Inne på logen stod det tre blöta hästar och väntade på mig.

Latin hjälpte vädret med att blöta ner jorden genom att slå en sjua.

De hade inte stått inne så länge med tanke på hur blöta de var.

Jag tror faktiskt att de hör när jag går ut genom ytterdörren.

Gjorde som jag brukar, satte fast pojkarna i samma ordning som vanligt.

Hängde fram hinkarna och insåg att de var väldigt blöta.

Ingen såg ut att frysa eller på något sätt lida av vattnet men jag tyckte det såg kallt och blött ut!


 


Ingen mening att försöka borsta någon kroppsdel. Det var knappt jag ens ville ta i deras leriga tassar.
Walle har blivit så duktig att han till o med lyfter benen innan jag hinner ta upp dom! Nu håller jag kvar benet och räknar till 10 å det märks att han har börjat få bättre balans.

Kolla in "dressyrrumpan"   

 

Två dressyrrumpor... en stor och en något mindre liten!

 

Jojje var lika blöt han.... Å eftersom han har så korta ben så var han ju lerig ända upp till magen.

Jag stod där och kliade mig i huvudet. Det går inte att låta bli att tycka synd om djuren. Jag hade inte frivilligt velat vara ute hela natten i detta regn. Å jag hade absolut inte velat ÄTA ute under dessa väderförhållande.
Hästarna har ju en stor och torr loge att gå in på, men sen Walle flyttade in har knappt satt sin fot där (förutom när jag ger dom kraftfoder)

Så jag tänkte.... om jag ger dom hösilaget inne ikväll så torkar de till lite. Nu har ju Walle varit här så länge och blir inte lika rädd för matvraket Latin.
Jag la ut höet längst väggarna, Jojje tog en hög, Latin tog två. Walle fick smaka ett hörn tills Latin körde ut honom. Så jag la en hög utanför... sen for Latin ut och tog Walle med sig. Kvar på logen med ca 15 kg hösilage stor en liten svart shettis som snart kommer att vara väldigt mätt.

Ingen idé att försöka vara snäll mot de där vildhästarna! Jag ger upp!!

De vill uppenbarligen inte bo inomhus. I morgon får de frukosten ute oavsett väder och vind!!   


    


Av Natalja - 11 december 2011 20:35

YEEEESSSSS!! Ingen storm idag   Men någon sol tror jag inte vi fick...

Det kom lite regn, å sen lite snö, men va gör det när man slipper vinden!!


Idag fick Jojje följa med mig och Theo på promenad. Om han ska bli en duktig körponny är det lika bra han börjar vänja sig vid vagnar. Vagn som vagn tänkte jag och då passade Theos barnvagn bra in.

Han slapp sadeln (den låg ju liksom inte jättebra) men tränset åkte på.

Det var inga problemas, han hängde efter mig o vagnen som han hade varit med förr.

Plötsligt ser han något lustigt, en hund kommer gående på vägen. Lös och alldeles ensam.

Jojje tvärstannade och såg lite skeptisk ut. Jag lugnade honom och sa att hunden var lika rädd för honom. De båda möttes så långt ut i varsin vägkant de kunde. Ha ha, sen tuffade Jojje på som inget hade hänt.


Emellanåt tyckte han att jag gick för fort, då fick han trippa ikapp.

Visst låter det mysigt med trippande barfota hovar!

När vi var tillbaka fick jag lura in honom i geggan igen.

Latin såg lite sotis ut och jag lovade honom att han skulle få hänga med lite senare.

Men först skulle matförrådet fyllas.


Bilen framför släpet och när jag samlat ihop alla starka män jag känner, körde vi för att hämta hösilage.

Förra gången fick vi in två balar i släpet och förmodade att det skulle gå även idag. MEN... dessa balarna var ju mycket större. Så vi fick köra fram och tillbaka och fram och tillbaka en gång till!

Har vi tur kan vi få nästa lass hemkört för de är minsann inte lätta att hantera utan traktor!


Lite lunch i magen sen var det de stora hästarnas tur. Jag tog fram longerlinan och tog med lille Walle ut ur hagen.

Han följde snällt med till en början. Vi gick vägen bort mot grannhusen men då fick han syn på en blodtörstig jättevarg som stod bunden vid en koja (grannens lilla drever) Han stannade upp och blåste så där som hästar gör när de ser någonting livsfarligt. Så klart hörde Papputen Latin detta och började skrika efter honom.

Tror ni Walle ville fortsätta framåt? Svar NEJ! Han ville springa tillbaka till hagen och aldrig mer gå ut.

Efter lite pepp-talk fick jag honom åtminstone att stå still och sedan vända lugnt tillbaka och GÅ vid min sida.

Så fort vi kom in på gårdsplanen såg han lugnare ut.


 


Men så gick larmet igen, Latin gapade så gott han kunde och då kom "dressyrhästen" fram i Walle!


 


Lite suddig visserligen men han är en flott liten kille!

Så gick vi fram till hagen och fångade den brune. Jag skällde på honom för att skrämma upp Walle i onödan.

När Latin sen fick hänga med på promenaden gick det mycket bättre. Vi såg inga vilddjur eller farligheter.

Inte ens vattenpölarna var farliga idag, Walle stannade och drack ur en, ha ha!!

Det såg så roligt ut, hans långa ben gör ju att halsen inte räcker ner. Han liknade mest en giraff  


Väl tillbaka på logen fick de sin ranson krafftfoder och en välbehövlig rykt.
Sen tog jag mina nya fina röda stövlar och vadade ut i geggan med två påsar hösilage.... nu är de inte så röda lägre.
Bruna är en bättre beskrivning  

Visserligen hade det hunnit bli mörkt när jag och stövlarna tågade in till de andra som bor i huset så igen såg eländet. Jag vände ganska omgående med två hundar i händerna, sen gick vi en liten runda i skogen. 
Där hittade jag en bra stövel-tvättar-pöl å nu är de rena igen    

Nä nu är det dags för Theo-bad!
I morgon är det läkarundersökning på BVC.

Ja, det var denna dag... inte konstigt att man är trött så här på kvällskvisten   


Av Natalja - 10 december 2011 19:59

Istället för snö så innehåller denna vinter vind! Väldigt mycket vind.

Igår hade vi ett litet kalas.

Roger hade gjort vääääldigt god varm smörgåstårta och jag fick ett JÄTTESTORT paket.


 


Å Jag som gillar paket väldigt mycket   


 


Överst i detta jättepaket fanns det "tomteskum"

Jag var lite orolig att det skulle vara godis i hela paketet, för då hade jag inte mått bra idag,

Har väldigt svårt att äta med måtta, ha ha!

Det var "bara" två påsar, det har jag lite lättare att hantera  

Istället hittade jag en dundersnygg ljuslykta!! 


   


Den är bra att ha när det blåser.... eftersom det finns STOR risk för strömavbrott!!

Vi hann äta upp den varma maten, dricka upp kaffet och smaka på tårtan.

Ja, gästerna hade till och med hunnit köra hemåt innan strömmen försvann.


Det känns skönt att veta att hästarna inte bryr sig om vindarna och inte lider av regnskvättarna, annars hade det varit svårt att sova. Jag höll dock tummarna att inga träd skulle ramla på dom eller staketet PLUS att ingen av mina ludna pojkar skulle testa om det var el i staketet och sen dra till skogs.

Vi vaknade utan ström i ett ganska kallt hus. Roger smäckte igång elden i vedspisen för värme och kaffekokning.

Mysig frukost med yllestrumpor, tjocktröja och värmeljus.... å så plötsligt kom strömmen tillbaka!!! Hurra!!!


Vinden har envist hängt kvar hela dagen och den dundrar fortfarande fram utanför fönstret.

Jag tycket inte det är så klokt att försöka träna några hästar i denna storm, istället tog jag och mockade på logen. Det blev så rent och fint när den nya halmen var ute att jag nästan själv fick lust att sova där (eller så var jag bara väldigt trött, haha)


När det inte blev någon häst-träning ute fick det istället bli bäbis-träning inne.

Theo är ju jätteduktig, titta bara!!


 


Han börjar bli stor, min lille pojk!   


I morgon har dom lovat sol, vågar man tro på det??





Av Natalja - 8 december 2011 18:46

Näää, nu är jag less på regn och lera!!

Jag behöver inga mängder snö men lite minusgrader så marken slutar leka sankmark hade varit uppskattat.

Nu är det bara bött, blött och blött!


Hästarna är blöta och leriga om fossingarna när de kommer in för att äta sitt kraftfoder.

Ingen mening att borsta den blöta pälsen, jag lyfter fötterna trots gegget men det är inge kul.

Dagens fölträning fick bli "grimskaft runt magen"


 


Det var inget som störde coola Walle!!

Hoppas det är lite fint väder i helgen för då ska pållarna få gå några timmar i sommarhagen så de slipper geggan en liten stund. Jag gick förresten en inspektionsrunda i hagen, längst bort är det ingen lera, men där är ju hästarna aldrig. Först tänkte jag om man kanske skulle sätta upp en eltråd så de får hålla sig på den torra biten ett tag.... men då slog det mig. Går dom där i 2-3 dagar så är det ju gegga även där. Bättre att låta det vara så får de själva välja vart de vill vara. Erfarenheten säger att det blir bäst så!


Det är en sån där hipp hurra dag för mig idag  

Jag hade turen att få många bra å ha saker!


Vad sägs om ett par fina röda Tretorn stövlar så jag kan vada ut till hästarna utan att byta strumpor varje gång!


   


En egen DATOR!!!!!


 


Blommor, en tjusig mössa och en DRESSYRtidning!!!


 


Plus lite annat smått o gott!!!


Enda nakdelen med att fylla år är att man blir äldre   


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards