Alla inlägg under december 2011

Av Natalja - 6 december 2011 20:37

Om det är någon som tror att det är väldigt jobbigt och besvärligt att ha en hästbäbis och en människobäbis samtidigt, så kan jag lugna er och säga att det går alldeles ypperligt. Jag skulle nästan till och med kunna säga att det är perfekt!!

När jag var gravid hade jag en väldigt kort stubin och världens sämsta tålamod.

Nu är det tvärtom. Jag har hur mycket tålamod som helst. Det är kanske något som följer med mammarollen för att orka uthärda avbruten nattsömn och bajsiga blöjor.... i mängder!!

När man har en fölsing behöver man också ha en hel hög tålamod, å det kommer normalt sett inte automatiskt bara för att man är hästägare.


Theo är 6 veckor och det han kan är äta och bajsa. Resten ska han lära sig.

Walle är 6 månader och han kan också äta och bajsa, men resten måste han sakta men säkert lära sig.

Jag passar på att pyssla med Walle medans han äter.

Idag tog jag med mig en gammal handduk. Den fick agera "häst täcke".


 


Å så ett med hals  


   


Fast då blev det lite kort i midjan, ha ha!
För att han inte skulle tro att det bara var han som fick sin matro störd, slängde jag på handduken över Latin också. Han slängde ett öga på mig och tyckte jag var larvig...

-"Som om jag skulle vara rädd för ett litet tygstycke"! sa han och fortsatte att äta sitt kraftfoder.

Saken är ju den att Latin faktiskt var lite skeptisk för täcken som unghäst, så han ska inte säga något!
Lika bra att träna så tidigt som möjligt.

När hästarna var mätta och belåtna, släppte jag iväg de stora och lämnade kvar den lille svarte.
Theo hade nämligen vaknat till och jag tänkte han kunde få träffa sin ponny!
Jojje blev väldigt nyfiken på bäbisen och luktade på honom. Han var väldigt försiktig och stod alldeles stilla.
Vi kelade en stund och sen fick Theo provsitta.

 

Jag fick inte med så mycket av Jojje på fotot men lite päls ser man i alla fall. Theo såg mest förvånad ut.
Han tyckte nog att Jojje liknade en märklig hund  

Efter lunch tog vi bilen och körde till Bränteknuva.
Där har en hel hög bekanta hästtjejer samlats i Lillans stall.
Sofia med Zandro, E-K med Angelo o Nelwin plus Sandra o Lookie.
Vi hade turen att träffa alla fyra!

Ha ha, måste ju bara dela med mig av min egna utbildning som mamma!
Jag och Theo har inte varit iväg så många gånger än å det här med barnvagn och bilbarnstolar är ju fortfarande nytt för mig. Nu har jag lärt mig att man ska ta ut vagnen först, sen barnet.
Det lärde jag mig genom att göra tvärtom idag....

Vart gör man av sitt barn när man behöver två händer för att fixa till vagnen?

 

OBS! Vill bara meddela att inga barn kom till skada under denna fotografering!!    





Av Natalja - 5 december 2011 18:59

eller häst-frisör? Kärt barn har många namn  

Har under dagen kammat en styck "valp" som fäller värre än alla andra hundar i Blekinge tillsammans.

Min nya Furminator är enastående bra och tar bort massor av hår. Trots att jag för närvarande är en flitig användare av denna så är golvet ÄNDÅ fullt av hundhår..... suck!


Även hästarna fick sin päls borstad.
Latin var värst, han hade gömt många kilo damm i sin långa päls.

Jojje är en renlig kille så han är lätt att hålla fin.

Sen har ju hästar andra slags hår som aldrig slutar växa (förutom Latins lugg som ALDRIG har växt)

Både Latin och Jojjes svansar nådde marknivån.

Walle hade charmiga ljusa tofsar i öronen och en väldigt solblekt man.

Så efter en nogrann rykt tog jag fram saxen.


   


Se så lång Latins svans var!! Jag kapade nog minst 10 cm.
En blank Latin (undra hur länge han håller sig så fin??)

 

Jojjes svans kortades av med 5 cm. Han blev så tjusig, fast det var han ju innan också   

 

Sen har vi den lille grå. Han hade inget emot att få manen rykt och öronen ansade!!
Denna lilla häst älskar verkligen när man pysslar med honom. Han skulle nog kunna stå och kela hela dagen om han bara fått chansen.

Jag försökte fota resultatet men det är inte lätt när man blir överfallen av fölpussar!

 

När grimman kom av gick Walle bort till saltstenen. Då äntligen kunde jag fota manen!

 

Ja, titta vilken tjusig kille   

 

Vi ägnade oss inte bara åt skönhetsarbete, nej vi gick även igenom de vardagliga rutinerna.
Nu har jag lyft Walles fötter nästan varje dag sen han kom, så nu var det dags att testa hovkratsen.
Det gick lysande, bara man lyfter benen lite taktiskt så han inte tappar balansen.
Även Jojje fick träna på detta och han var faktiskt precis lika duktig.
Latin ville visa att han kunde å lyfte frambenen flera gånger.
Eventuellt var det tiggeri hälften av gångerna, ha ha!

Efter en trevlig pysselstund, gick pojkarna ut i solskenet. Hoppas solen kan torka upp leran lite...
men det ser mörkt ut utanför logen.... där är det skugga hela långa dagen  

      

Kommer ni ihåg min glada unge?

Klart ni gör!!!  

Idag var han ÄNNU gladare    

 

Förresten så var vi en sväng hos syster Carina på barnavårdscentralen i eftermiddag.
Theo har växt bra och är nu 58,5 cm lång och har passerat 5 kg, väger 5100 gram!!
Han börjar verkligen bli en stor kille trots att han knappt är 6 veckor.




Av Natalja - 4 december 2011 13:31

Vinter? Nä inte än! Däremot verkar Blekinge prenumerera på kraftig vind och ösregn.

Nu har det stormat så många dagar att man knappt märker att det blåser längre.

Vattnet däremot är svårare att undvika. Hagen är geggigare än geggigast....

Hästarna verkar dock inte bry sig alls om vilket väder det är. Så länge de får mat är de nöjda och glada.

Igår när det regnade på tvären, kände jag i pälsen på Latin. Han var bara lite våt utanpå, likadant så var Walle bara lite blöt uppepå. Märkligt... jag däremot var dyngsur!!


I förmiddags lämnade jag Theo inne hos Roger och smet ut till hästarna.

Måste ju passa på när jag har två händer lediga och när det är dagsljus.

Började med att locka in lille Jojje på logen och stängde in honom där!

Han fick ett äpple och var inte alls lessen för att vara utan de andra två.

Borstade av honom lite (hoppade över de leriga benen) och sen visade jag sadeln för honom.

Han luktade lite på den mer var det inte. Så jag la den på hans lurviga rygg och knäppte fast sadelgjorden.

Spännande, tyckte han och fortsatte att se lika nyfiken ut när jag tog fram tränset.

Utan problem öppnade han munnen och började tugga på den kalla metallbiten.

Eftersom han hade öpple kvar i munnen så smakade bettet sååå mumsigt!


Knäppte fast longerlinan å så gick vi ut genom "inne"dörren på logen.

Han trippade snällt efter mig och tyckte det var roligt att komma ut ur hagen en stund.

Vi traskade fram på vägen och hälsade på grannarna.

Lite rusk på huvudet blev det, men inga rodeosprång!! Duktig liten häst!!


 


När vi kommit till vägens ände, nä inte riktigt men en bit bort,

stannade vi, drog lite i sadelgjorden och sen vände vi tillbaka.


 


Det var öron framåt och pigga små ögon hela tiden.

Han är en väldigt positiv liten häst, denna lilla Jojje!


 


Jag smackade lite och började småjogga. Jojje var direkt med och trippade med brevid!

Hum, jag tror han hade något bättre kondis, för han började inte alls flåsa efter 20 meter (som jag gjorde)


 


Sista biten hem tog han ett par skutt, mest bara för att testa om det gick.

 Det var mer glädjeskutt än "AAAAAH jag har en sadel på mig" så jag tror hans första sadel/träns upplevelse var TREVLIG! För att förstärka den känslan fick han ett par äpplen till när all utrustning var borta.


Jag lämnade Jojje på logen och gick ut i hagen för att fång in de långbenta.

Latin kom direkt med Walle i släptåg. Perfekt, då slapp jag vada ut i leran!

För att vara på den säkra sidan så bytte jag Latins bommulsgrimmskaft mot kjedjegrimmskaftet.

Walle fick longerlinan.

Tog Latin i vänster näve och Walle i höger, å så gick vi iväg ner mot skogen.

Trots vind, omkullfallna trän och vattenpölar på vägen, så gick Latin som en klippa på min vänstra sida!

Han är ju tryggheten själv och den snällaste Papputen man kan tänka sig!

Perfekt mentor till Walle.


 

Lite efter kommer Walle. När något såg farligt ut tog han ett kliv närmare Latin eller så nosade han mig i nacken.

 

Det där med att stanna har han inte riktigt fått koll på än. Han går tills det tar stopp, ha ha!

 

Vi gick ner en bra bit i skogen och skulle sen vända lite smidigt tänkte jag... tog en liten loob in bland träden.
Det hade gått utan problem om inte Walle valt att gå på andra sidan av trädet.
Han blev lite paff när linan plötsligt var på fel håll, men vi löste det snabbt och enkelt.
Sen fortsatte vi vår promenad hemåt.

Latin var lite snubblig och en aning ömfotad. Tänk, det var ju många veckor sen han var ute och gick.
Dessutom är han barfota och det har han inte varit på 13 år!

 

Liten grå fölsing började nog bli lite trött på hemvägen. Hans långa ben orkade inte skritta på så fort längre.

 

Så han travade ifatt och plötsligt var han väldigt nära!

 

Sötingen!! Så duktig han var på sin första promenad!! Sen var det inte lika kul att gå in i den leriga hagen igen.
Jag hade hoppats på att kunna stå kvar utanför å så skulle hästarna bara kiva in... nä, det ville dom inte.
Inte ens Latin tyckte det var en bra idé, så jag fick ta ett par steg in i gytjan och hoppas på att mina skor inte skulle fastna.Tur är väl att inte hela hagen ser ut som en lerpöl!

För att belöna alla mina duktiga hästar så tog jag äppelhinken och gav de ett par söndagsäppel längre upp i hagen. Mums så gott!! Noterade även att jag får ta ett tag med ryktborsten ikväll så de slipper se ut som 3 ragg-troll!
Sen vände jag på den leriga klacken och gick in för att se vad mina andra två pojkar höll på med.

Ja inte var de lessna för att jag inte var inne i alla fall

Theo var JÄTTEGLAD!


Eller blev han glad för att jag kom in kanske? Jag får väl hoppas han har saknat sin mamma lite i alla fall   


 


 



 

Av Natalja - 1 december 2011 13:57

Trots att hösten än så länge knappt bjudit på några minusgrader, så har Latin satt en enorm päls. Han kommer garanterat INTE frysa när det väl blir kallt!! Jag kan ju inte låta bli att skratta åt honom för han liknar faktiskt en mammut, de är bara de stora betarna och öronen som saknas, hi hi


Varje dag får hästarna kraftfoder i var sin hink inne på logen.

Jag passar på att binda upp dom, ryktar och lyfter benen på dom.

Latin lär sig rutiner väldigt fort och det har de andra två också tagit efter.

Det är ju kanon... men inte när de även lär sig Latins olater.

Ända sen Latin var liten, ja han lärde sig det av sin mamma Lami, så har han lyft ett framben när han ska få mat, vill ha mat eller när han äter. Får han inte mat tillräckligt snabbt, börjar han gräva.

Detta har ibland resulterat i en uppgrävd box eller som nu, ett hål i golvet. Värst var det när han stod uppstallad i Lyckeby som unghäst bland 30 andra hästar. Han grävde så pass i betonggolvet att han slet ut sina framskor.

Jag fick lägga in en gummimatta under krubban för att han skulle ha några tår kvar....


DETTA har nu lille Walle tagit efter. Jag sätter fast Latin först, sen Jojje och sist Walle. Detta tar inte många sekunder eftersom alla står på sina platser och väntar. Sen går jag och hämtar hinkarna som står utanför dörren. Det tar inte heller många sekunder, trots det hinner Latin vifta med sina framben och igår ser jag även en liten grå stå på tre ben med ett i luften. Ha ha, han lär sig fort.

I andra änden av logen står Jojje, gissa vad han gör??...


Hösilaget får de ute och jag har hittat en perfekt plats att lägga det på.

Den stora stenen under den ännu större granen. Där kan alla tre stå och äta utan att trampa ner för mycket och de små hinner undan om Latin vill vakta sin mat.



 


     


Igår kunde vi ta oss ner i skogen igen. Men det var inte bara de två granarna som blockerat vägen som hade vält. Nä, det ligger en massa trasiga trän i skogen....



 


   


Hon måste ha varit väldigt arg den där Berit när hon drog fram och välte en massa trän....


Förresten... Latin är ju en pojk. Då är han ingen mammut utan en PAPPUT!!!

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards