Alla inlägg under april 2012

Av Natalja - 21 april 2012 20:41

Det är alltid lika trevligt när Theo och Roger möter upp på ridturen.

Latin har till och med lärt sig skritta i "barn-vagns-tempo" nu  


   

Av Natalja - 19 april 2012 16:53

Efter Bella-ridningen gick jag ut till mina tre pojkar för att fylla på höförrådet.

Latin var skitig sen igår, Walle var grå och luddig, men Jojje.... Han är inte sig lik.

Som tur är så är det ingen magåkomma eller så.

Nej, hans svarta fina päls har fått sällskap av en massa vita hår.

Tänker han också bli skimmel??
Nääää, eller stickelhårig?

Så länge han hade vinterpäls var han svart som natten (fast ska man vara riktigt noga så är han nog bara mörkbrun)

Nu har den långa pälsen ramlat av och ny fin kort päls har kommit upp.

Beställde han fel färg tros?


Bara för att ni inte ska tro att jag driver med er har jag naturligtvis bildbevis.





Nu blir jag ju väldigt nyfiken på hur hans föräldrar ser ut.

Tyvärr så är han så okänd en ponny kan vara. Det står till och med okänd på hans ras i passet  

Är det någon som kan det här med färger som kan vara vänlig och förklara varför helt plötsligt två av mina hästar byter färg.

Walle har fått godkänt, han får blekna men inte Jojje!! 

  

Av Natalja - 19 april 2012 16:42

Lite regnstänk fick vi i håret Bella och jag, men det gick lika bra att rida för det  

Eftersom hon fick lite återfall av spändhet och fatta-fel-galopp symtom på programridningen tänkte vi jobba just på det. Fokus var att få liten Fuxdam så avslappnad och fin som möjligt.


Traven funkade väldigt bra. Började med att rida lätt och det är vänster som är hennes svåra varv. Här vill hon lägga all vikt i vänster tygel och blir ganska rak. Med hjälp av 1 miljon halvhalter och en lätt formande innerskänkel får jag loss henne. Men det gäller att inte tjuvhålla eller bli stum i innerhanden.


   


När hon slappnat av kunde jag till och med sitta ganska bra. Dock svankar jag lite onödigt mycket. På något vis tror min kropp att det blir lättare att hänga med då  


 


Galoppen brukar vara mer livad och så också idag.

Energin finns där hela tiden, det gäller bara att forma den på rätt sätt.


 


Innan vi avslutade så var hon som en smörklick!! Flöt på bra i traven, jag var avslappnad och kunde med millimeterfina hjälper ge galoppskänkeln. Hon tog rätt galopp varje gång utan att fara iväg.

För att underlätta och hjälpa henne ställde jag mig då i lätt sits och lät henne bli låg och välva rygg och hals.


 


Ja, ni kanske tänkte lätt sits "a-la-fälttävlandsryttare" nä nä, så här ställer sig en dressyrryttare i lätt sits  


Det blev många klapp och mycket beröm när jag väl hoppade av. Lilla Bella är så positiv och rolig att rida nu!!!
Malin är snäll som låter mig rida henne och dessutom bjuder på kaffe varje gång    

Av Natalja - 18 april 2012 22:11

Nu är hästarna som vanligt igen! De busar och rör sig i hela hagen.

Söndag - tisdag har de mest hängt på logen eller stått/sovit i höet.

Efter lunch gick vi ut hela högen.

Theo somade i vagnen och hundarna fick vakta uppfarten.


 


Xera la sig för att sola istället för att vakta, nå väl. Det fanns inte så mycket att vakta huset från ändå.

Jag började med att lägga betfor och kraftfoder i blöt.

Sen packade jag lunchhö och serverade pojkarna detta.

De var i andra änden av hagen men kom så fort de fick syn på de blå IKEApåsarna.

Medans de åt packade jag kvällsmat och frukost.

Sen hann jag med att ringa hovslagaren (som kommer nästa vecka), skura och fylla på vatten i baljorna plus att jag mockade ut två kärror med pissig halm + 5 skithögar.

Satte för en eltråd så att jag fick arbete i fred på logen.

Innan jag tog in hästarna för fodring, skruvade jag upp två nya bindringar i dörröppningen.

Eftersom jag inte har någon stallgång eller någon annanstans att binda upp hästarna på tänkte jag att detta skulle kunna funka.


Hämtade hinkarna med den blöta sörjan.

Tänkte att det skulle vara skonsammare för magarna om det var lite blötare.


 


Utanför logen stod det två sugna hästar.

Latin viftar som vanligt med något av sina framben, det gör han alltid när han tigger  


   


Det har han ju dessutom lärt Walle....

Men han är charmig i alla fall  


   


 

Jag öppnade och de rusade nästan in och ställde sig på sina platser.

Latin slafsade i sig sin gröt men Walle tyckte det var en konstig mat. Betforn smakade apa och kraftfodret liknade mest välling. Lite fick han i sig, resten lämnade han.

Jag borstade alla tre och kollade alla 12 hovar.


Innan jag släppte lös fångarna, flyttade jag den yngsta från sin plats till dörröppningen.

Han såg ganska skeptisk ut från början.


 


Men jag pratade gulligt med honom och kliade honom så snart kände han sig bekväm även där.


 


Så bra!! Nu har jag en yta där jag kan binda upp hästarna utan ett lutande golv och en massa halm.

Gråben är kanske ett bättre namn än Walle   


 


Latin stod kvar i sin hörna och letade överblivna matrester.

Dock hittade han inte så mycket denna gången eftersom det var en blöt massa han åt istället för pellets som burkar hamnda lite överallt.


   


Sen fick alla komma lösa igen!

Tittut!!


 


Utanför väntade den vita kaninen! Den är så social och orädd så snart snubblar man väl på den.


   


Latin traskade ut. Han är fin när han är nyborstad. Att han dessutom snart har fällt av sig vinterpälser bidrar också till ett mer vårdat intryck.


 



Han gick bort till Walle och höet med ganska bestämda steg.... å så la han sig!!!   


 



Så var han inte längre så ren och fin!
Kaninen däremot var fortfarande lika vit  


     


Efter en stund kom även Jojje ut. Han har "dammsugit" hela logen i fall Latin och Walle hade tappat någon mat.


 


Inte konstigt att han har en liten kalaskula!

Egentligen är det konstigt att han inte har hen ENORM kalaskula   

Av Natalja - 18 april 2012 17:49

Här kommer första delen av söndagens dressyrprogram.



och så den andra halvan.



Det är så roligt att rida henne när hon är så där lagomt laddad och känslig till tusen.

Nu ska vi bara jobba lite mer på galoppen så hon inte flippar över och plötsligt inte kan fatta rätt galopp   
   
  

Av Natalja - 17 april 2012 21:00

Jag har en brun häst. Han har varit min häst, vän och tävlingskompis under många år.

Vi har haft många roliga och trevliga stunder ihop men också många jobbiga perioder med svett och tårar.

Han var redan som unghäst en väldigt lugn och snäll liten hingst. Han blev så småningom valack och jag hade inga som helst problem att rida in honom.

Hösten år 2000 hände något som förändrade denna fina unghäst. Han fick en erlichias-infektion och sen dess har inget varit sig likt. Han blev slö och stel. Musklerna var ömma och emellanåt kändes han vinglig.
Vi har kämpat och försökt i många år att hitta lösningen på hans problem. Vissa saker har hjälp, andra har stjälpt!
Med åren har vi funnit små men viktiga detaljer som har fungerat. Mängden mat, motion, variationen av motion och utrustning. Ja till och med tränarna måste vara rätt för att det ska fungera.


Sista sommaren med Göran, eum... jag menar Latin, var sommaren år 2010. Det var den sommaren som vi äntligen nådde våra mål men samtidigt fick ett alldeles för tidigt avslut på våran tävlingskarriär.
Vi debuterade MSV dressyr, vann vår första körtävling och hade hittat formen som funkade.
Men så tog allt slut, Latins vardagliga knackighet övergick till hälta. Han hade överanstängt sina korta framben och fått kot och hovledsinflamationer i båda benen.
Veterinären vände ut och in på honom och hittade orsaken på röntgenplåten. Han hade skelettförändringar på halskotpelaren och i båda framkotorna. Veterinären trodde med all sannolikhet att detta kom från Erlichian.

Där tog vår saga slut.... MEN när jag nästan gett upp hoppet om min vän, vände det och han blev bättre i sina ben.
Efter många veterinärbesök var han så pass bra att han kunde fortsätta sitt liv som promenadhäst utan att ha för ont! Förra sommarens bete och vinterns lösdrift har gjort honom gott. Han har behållt hullet och de flesta musklerna. Visst kan han se lite stel ut men inte alls som han ibland gjorde när han stod på stall.


Min önskan är att jag skulle kunna rida kravlöst i skogen på ett skonsamt sätt så han håller sig mjuk utan att överanstränga sig. Men visst är det ganska naivt att tro att det skulle funka så lätt?!
Varför skulle han bära sig rätt och sväva fram i skogen nu när han är barfota och långhårig till skillnad från att ha varit i toppform? Han är ju fortfarande den där lata typen som inte gör något frivilligt.
Visst kan han ibland kännas pigg men det är oftast för att springa ifrån arbetet.


Jag drömmer om att kunna rida honom med lätta fina hjälper på ett mjukt sätt och han skulle svara direkt och med svävande gångarter ta sig fram i skogen likt en holländsk dressyrhingst.
Tro mig, jag kommer att få fortsätta att drömma!!
Han är inte lätt att rida, speciellt inte i rätt form.
Veterinären höll med till 100% att han inte får gå i "framstupa sidoläge" på bogarna utan måste bära upp sig bak och komma upp med manke och rygg.
OM Latin själv får välja så går han som en myrslog men näsan i backen och snubblar på minsta lilla barr.
Det är inte alls nyttigt!!

Mitt mål och för att komma närmare min dröm måste jag hitta ett sätt att rida honom på som inte kräver muskelstyrka eller skarpa hjälpmedel.
För ca ett år sen var jag och min gravidmage på kurs i Equibalance för Anneli.
Nu när jag har börjat rida lite mer på "riktigt" igen försöker jag hitta influenser från den träningen.
Förra ridpasset fokuserade jag på hans bakben men upptäckte en nakdel med att använda spöet.
Jag kan bara ta en sida i taget.
Idag bytte jag spöet mot sporrar. Ja, jag vet att det var lite aja baja på kursen men har jag dem behöver jag knappt använda skänklarna. De förfinar mina hjälper enormt!!
Jag valde att använda mina stjärnsporrar.  Det låter kanske som värsta tortyrredskapet men de är faktiskt väldigt milda och i stället för en traditionell sporre som bara petar in i sidan så "kittlas" dessa bara när de rullar lite lätt i sidan.


 


Som ni kanske vet så har jag ca 100 olika bett och det är få som funkar i Latins mun. De som passar bäst är de tjockare ihåliga. Jag har i vår ridit på ett massivt mässingsbett, det bytte jag idag mot ett ihåligt, å titta jag fick genast resultat!!


 


Skumläppstift!!! Det kommer inte gratis på den här hästen!

Så jag skrittade och skrittade och skrittade med tempoväxlingar för att aktivera bakbenen.

Försökte få till "gummibands" känslan och efter halva ritten kändes Latin riktigt fin.

Tog lite höger galopp (som fick klart godkännt) medans vänster galopp likande mest en trebent träbock.

Visst lossnade även den lite men vi får jobba vidare med det nästa gång.

Sista traven i lätt sits genom skogen gick lysande! Han var så lätt och fin med en lång välvd hals utan att vara framtung. Fina Latin!!


När ska mitt huvud förstå att han inte kommer att gå perfekt bara för att han är pensionär?
Tekniskt sett borde han vara JOBBIGARE att rida rätt nu än tidigare... jag kan bara inte få in det i skallen!!!!!!!


Avslutar med en bild från förr.
Kanske hjälper den att hålla drömmen vid liv.


 


Av Natalja - 16 april 2012 20:55

Gladare pojke får man leta efter  



 

Vi har varit på 6 månaders-kontroll idag (10 dagar för tidigt  )

Theo liten har gått och blivit hela 68 cm lång och väger numera 8100 gram!!

  


Av Natalja - 16 april 2012 20:35

När jag slog upp mina blå i morse och spanade ut över hagen, ser jag en lite grå häst liggandes i höet!!
Hum, han ligger still med huvudet upp så det ser inte akut ut.

Jag klädde på mig och Theo, tog hundarna i varsitt snöre och gick ner till hästarna.


 


Han reste sig när jag gick in med höet och såg rätt så pigg ut.

Hundarna gjorde sitt och sen gick vi in för att äta frukost.


Tog en promenix med hundarna med lilleplutt i vagnen.

När vi kom tillbaka gick jag ner till hästarna och då låg Walle ner IGEN!


 


De andra stod och hängde i närheten

 
 

Vilken trött unghäst!!

Han låg till o med kvar när jag gick in och jag kunde klappa honom, men sen kom den lille svarta ligisten kom i full fart och skulle busa. Walle var snabbt på benen och såg om än ännu piggare ut.

De fick mer hö och fortsatte att äta med god apptit.

Bättre att de äter riktig mat istället för att leta ollon.

Nu har vi ju visserligen stängslat in de flesta ekarna men man vet ju aldrig om ett eller två har gömt sig i löven.

I eftermiddag har han varit mer på benen och jag tror att faran för kolik är över.

Bara för att minska risken ytterligare så fick ingen kraftfoder idag.

I morgon tänkte jag bara ge dom en liten skvätt betfor, sen får vi se om jag vågar ge dom lite kraftfoder igen.


Så här fin var Walle igår på vår promenad.

Detta är på hemvägen när han får syn på en farlig skylt, hi hi




 

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards