Direktlänk till inlägg 31 maj 2012

Framtung

Av Natalja - 31 maj 2012 21:30

Ingen longering idag. Walle har motionerat en hel del själv idag (mellan sovstunderna) så jag tyckte inte han behövde ranta runt i ringen. Fångade istället den bruna elefanten utan snabel.

Ja, han ser inte ut som en häst längre, han väger minst lika mycket som en elefant nu!!!
Han har ju alltid haft lätt att lägga på sig men nu när han inte rids som förr.... så växer han och växer och växer!!
Jag är glad så länge det går att få på sadeln, he he!! Nä, så illa är det inte riktigt men han har biffat på sig ganska regält.


Placerade brun utanför sadelkammaren och börjde göra iordning honom. Lilla Walle sprang då längst staketet och var så där snygg som bara han kan vara. Latin brydde sig inte alls om att den yngre skrek och det är ju kanon. Hade han svarat så hade säkert Walle blivit orolig och kanske tagit ett skutt ut.


Biffen är redo för en ridtur


 


Jag tog stigen som går genom skogen bort mot Ulrika.

Latin var pigg och skrittade på i en väldans fart. Däremot var han ju så framtung att han snubblade på precis allt.

I det läget går det inte bara att rida på fortare, nä farten måste först bromsas. Han måste korta sig och få in rumpan. Annars blir han aldrig lättare fram.

Det blir som om man har något tungt på huvudet och så får man lite framvikt, börjar man springa då... ja kommer det bli ännu mer framtungt. Istället får man balasera upp vikten.

Det är inte så lätt som det låter på Mr Tiin. Nä, man kan väl säga att jag har jobbat på det i.. ja 15 år!!

Halvhalter, halvhalter och halvhalter. Inte låta han hänga sig i handen och vara noga med att det blir en reaktion.

Så när vi kom ut på asfalten, ja då kändes det rätt ok.


Men så kom vi till grusväg och skulle trava. Oj oj oj... Där fick det bli en mängd övergångar. Skritt-Trav-Skritt-Trav osv.... Sen svängde vi av och jag fattade galopp istället. Han har alltid varit lättare att jobba i galopp och det känns som det "sliter" mindre.

Satt tungt på min rumpa och hjälpte honom lite med takten genom att smacka i takt med galoppsprången.

Skrittade en bit och sen nästa galopp.


Ja då!! Skam den som ger sig. Efter BARA 2 000 000 halvhalter så kändes han riktigt fin.

När vi kom fram  till "vår" grusväg mötte jag Roger o Theo.

Så sista biten hem tog vi i skritt och Rogers promenadtempo var perfekt för att jobba Latin i skritt.

Pust!! Det är ingen semester att rida en framtung pensionerad dressyrhäst men vi båda uppskattar när det lossnar.


Innan jag satt av fotade Roger oss.

Det var knappt att Latins mage fick plats på kortet, hi hi


 


Walle blev glad över att se Latin igen. Han gnäggade välkomnande och visade lite till av sin trevliga trav.

Nu vet jag att det går att lämna småhästarna i hagen utan att de skuttar ut   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards