Direktlänk till inlägg 23 juni 2012

Från ponny till häst!

Av Natalja - 23 juni 2012 23:56

Torsdag: Jag och Latin tog en fin tur i skogarna norr om Lycke.

Han var klädd i hoppsadel och jag lämnade spöet hemma. På något vis känner jag sittbenen mer i hoppsadeln och kan lättare få honom att gå fram för dom. Trots att småpojkarna stod kvar hemma och gnäggade efter honom, var han väldigt pigg och alert när vi gav oss ut.

Han kändes mjuk men efter en lång skritt (20 minuter) så valde jag att fatta galopp istället för att trava.

Oj va han tog i och galopperade ända nerifrån tårna.

Men då kom det även ett par host!! .

Jag red en härlig mjuk gräsväg, sen när den blir grus, vände jag och red hem.


Väl tillbaka igen så satte jag fast hästarna på logen. Passade på eftersom de gick i den hagen.

Sen fick de lite kraftfoder och jag passade på att borsta och lyfta alla 12 fötterna.

Med tanke på att Walle inte har varit uppbunden sen de släptes i sommarhagen (snart 4 veckor sen) så var han superduktig och stod så snällt och stilla. Han lyfter till o med benen innan jag hinner ta i dom.


Fredag: Gjorde om samma procedur som dagen innan (matade hästar alltså) Lika bra att passa på när de går i vinterhagen. Sen fick de gå och beta av lite på gårdsplanen. Mmmmm va gott det var!

När Walle nu ändå var där på ganska plant underlag, tog jag fram mätpinnen och kollade om han hade växt något. Ja då, hela 5 cm!! Han var 149 cm både bak och fram.


Lite senare fick de komma tillbaka in i sommarhagen. Å de åt och åt och åt.....


Lördag: Mockade ut sista skitarna i den ena halvan av hagen, sen var den tom på bajs inför måndagen, då flyttar hästarna tillbaka till den änden. Lite regn fick vi också, hoppas gräset sätter fart och växer JÄTTE mycket i natt.


Tänk, det är redan mer än ett år sen jag var i Småland och kärade ner mig i världens sötaste fölsing!


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards