Direktlänk till inlägg 24 juni 2012

Regn, regn och regn....

Av Natalja - 24 juni 2012 21:35

JAAAA! Äntligen kom regnet!! Att det skulle komma i form av ett oväder var ju inte lika trevligt men nu behövs det vatten och huvudsaken är att det bli blött, oavsett hur det blir blött.

Tror det började droppa vid kl 15.

Det blev ingen tid över för en ridtur igår och dagens ritt regnade inne kan man säga   

Vi har röjt i stugan idag och när klockan närmade sig 20:00 så var allt VÄLDIGET blött!

Hästarna började se lite frusna ut. Eftersom det inte är så mycket gräs och inte mycket regnskydd i hagen så kan de inte skydda sig så bra mot ihållande regn.

Jag bestämde mig för att flytta över hästarna till vinterhagen, då kan de gå in på logen och torka till.


Hoppade i regnkläder och stövlar, tog med Jojjes grimma ut i hagen och fick genast med mig tre vildhästar!

Latin och Walle blev ganska uppjagade. Coola Jojje höll sig lugn, ja han märkte nog knappt att det regnade ens   

Gick bort med Jojje till logen och vände direkt för att hämta de andra två.

Latin gick på tvären för att undvika regn i öronen och Walle trippade runt i en tjusig trav.

Jag gick in och stoppade in Latins långa nos i hans grimma men Walle ville inte alls bli fångad.

Stackarn, han var helt skärrad av regnet. Eftersom han är ung och inte bråkig med flit, ville jag inte gå på honom så han blev mer uppjagad.

Man får liksom läsa av unghästar, ja alla hästar, och inte bra förvänta sig att allt ska fungera som vanligt.

Jag lämnade gossarna i hagen och gick för att byta Walles grimma mot en hink med kraftfoder i.

Stängde grinden borta vid logen och öppnade isället grinden bakom "hönshuset"

Då behöver jag inte gå så långt med hästarna för att byta hage.


Tillbaka i hagen igen och Latin kom genast fram när han fick se hinken. Jag öppnade och höll Latin i vänster hand och hinken med Walles blöta lilla mule i höger hand. Sen gick vi.

Walle märkte inte ens att han gick lös. Han följde Latin och hinken.

Så det hela slutade lugnt och odramatiskt utan att någon blev mer uppskrämd.

Jag tycker att det är viktigt att ha en plan när det gäller hanteringen av hästarna och speciellt unghästarna.

Jag vill inte misslyckas så de lär sig något dumt utan tänker hellre igenom situationen en gång extra.

Kan man undvika "dumheter" så spar man mycket tillrättavisande.


När Latin o Walle var på rätt sida av staketet så stängde jag och gick till logen för att knäppa loss Jojje.

Det tog inte lång tid för de andra två att gå bort till logen och söka skydd från regnet.

De fick inget kraftfoder och de nöjde sig faktiskt med höet. Bara för att inte ha "misslyckats" med att fånga Walle så satte jag på honom grimma när han stod på logen. Då gick det bra!! Skönt!


Det är skönt att kunna gå in med gott samvete och veta att även om det nu kommer att regna heeeela natten och hela dagen i morgon (ja, det har faktiskt lovat det) så kan hästarna vara inne under tak om de vill!


Eftersom det sällan blir några fina kort när det regnar bjuder jag instället på en liten solstråle   


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards