Alla inlägg under juni 2012

Av Natalja - 5 juni 2012 21:49

På vår lilla gård finns det ett träd.

Det är ett gammalt och ganska stort träd.

Av någon anledning så har detta träd valt att luta sig över gårdsplanen och hänga lite fint i riktningen mot ladugården. När det stormar och blåser, som det alltid gör här, finns det en risk att trädet en dag bestämmer sig för att lägga sig ner och då kommer den att hamna... ja mitt i ladugården. Lite dumt...

Därför kom det idag en bil med en lång arm, längst ut hade den en klo och en såg.


 


Oj så spännande det var! Theo tittade med stora ögon    


 


Hästarna, som faktiskt inte är så väldigt långt borta, var inte lika intresserade.


 


Jojje och Walle sov nästan i en hög!

Efter morgonens show hann jag med en tvätt och en snabbis med både dammtrasan och dammsugaren innan vi fick mamma/bäbis besök.

En promenad i solen. En kopp the och massa hästprat varvat med lite bäbissnack.


Under lunchen noterade vi att bäbishästarna inte alls vilade middag.

Nä, de busade för fulla muggar, trots att Walle låg ner!



Knasiga hästar!

När dag blev kväll och middagen hade landat i magen, fick jag lov att smita ut till Latin.

Höll på att få med mig alla tre ut ur hagen. De små vill också bli ompyslade och hitta på något kul.

Gjorde iordning min brune och satte ett par extra tyglar i nosgrimman.


   


Varför? Jo, då har jag något att hålla mig i, hi hi

Nä, så illa är det inte riktigt men det är svårt att rida honom på långa tyglar i skogen. Har jag dubbla tyglar så här så kan jag bromsa lite (om det behövs) utan att störa munnen.


Latin var kvickt iväg och klev på med långa steg.

Han var pigg men oj va svårt det var att hitta balans och sittben på en knölig stig.

Det gick lite bättre på grusvägen sen men han var mycket mer framåt som ett ånglok då, jag hade jättesvårt att minska och stanna honom. Kanske var det jag som gjorde något tokigt också, eller inte var tillräckligt tydlig.

Det blev ingen galopp idag, några travövergångar annars skrittade vi mest.

Är ändå nöjd med ritten och med tanke på skummet i munnen så var nog Latin det också.


 


Vi fortsätter träna, det måste man göra om man vill bli bättre!
I morgon ska jag leta upp min pilatesboll så jag kan förbättre bålstabiliteten.

Av Natalja - 4 juni 2012 21:56

Ja ha. Då ska man försöka komma ihåg vad det var vi lärde oss under helgen.

Lättare sagt än gjort  

Men... jag ska göra ett försök.


Inte säkert det blir i rätt ordning, kanske inte ens rätt dag.

Jag fick leta fram mina sittben.

Sen fick jag lära mig att styra mina sittben. 

När det fungerade kunde jag öka och minska steglängden.

Jag kunde sakta av och till och med göra halt.

Jag kunde också sätta igång i skritt, sen i trav.

Allt detta på långa tyglar  


Inte nog med detta. Jag skulle svänga, det gick bra åt vänster men inte åt höger.

Istället gjorde min väldresserade häst en sluta!!   

Vadan detta?!?! Jo, jag lyckades rotera mitt bäcken till vänster men inte till höger.

Så lite träning på det så gick det även att lägga volter till höger.... också detta på LÅNGA tyglar  


Sist men inte minst, trav!
Men tänker ni... Det går väl inte på den framtunga hästen, i alla fall inte på långa tyglar.

Precis så tänkte jag också. Tror ni det gick? Jo ho... det gick till o med bra!!
Jag kunde få igång honom, trava ett varv, sätta mig ner och få ner honom i skritt PÅ LÅNGA TYGLAR. 

Som grädde på moset så suttade han på bettet så dreglet flög.

Otroligt!! Fantastiskt och så häftigt!

Allt detta genom att hitta sittbenen, få kontroll på magen, bålen och alla andra kroppsdelar.

Att vara avslappnad och få till fjädrande vrister, knän o höfter.

Jag hade en mäktig träningsvärk i min mage så den hade allt fått jobba.

Annars var det mest verksamhet i huvudet. Ben och armar har ju bara varit med, avslappnade och lösa.

Svårast var att inte joxa med den där högerhanden.


När vi kom hem efter sista ridpasset såg Latin så nöjd ut.

Han gick ut till Walle i hagen och berättade att matte äntligen hade lärt sig rida  


   


Nje, hon är inte färdiglärd, men nu går det åtminstone åt rätt håll, tillade han


 


För att de små inte skulle vara för avis så fick de leka med bollen en stund.

Jojje tyckte som vanligt inte att den var farlig.

Walle som brukar hålla ett lagomt avstånd till den gick modigt fram och luktade på den.


 


Den var ju inte så farlig. Luktar ju nästan gott  


   


Så... förstod ni någonting av det här med Centrerad Ridning? 
Kanske inte med hjälp av mitt svammel men jag tänkte så här...

Nästa gång jag rider tänkte jag naturligtvis ÖVA och efter det berättar jag mer.

Jag har även en liten idé om hur jag ska låta bli att joxa, ett gammalt knep som jag använt mig av tidigare.

Vänta å se!


Idag blev det ingen ridning för jag har tillbringat dagen i Kalmar i den lilla butiken IKEA tillsammans med Theo och min jobbarkompis Nina med son.

Apropå Theo, hans första tand tittade fram i morse!! Å i kväll kunde man även skymta den andra!

Han börjar bli stor min lilla bäbis   


Av Natalja - 2 juni 2012 22:31

Dagen började på en stol i ett soligt hörn i en paddock.

Klockan vara bara åtta men jag var pigg och allert (till skillnad från nu  

Sara började med att berätta lite om Centrerad ridning.

Sen fick vi göra några praktiska övningar.

Jag insåg då att balansen är lika med urusel!

Visst går det att stå på ett ben och vingla medans man rör armar och ben MEN blunda och vips går det knappt att stå på två ben!!

När vi fått en genomgång av det teoretiska var det dags att sitta upp och praktisera det i verkligenheten.

Jag begav mig hemåt för att hämta Latin.


Putsade han och prylarna lite för allt är ju så himmlans dammigt och skitigt nu!!

Jag tänkte inte berätta så mycket om ridningen just nu. Dels för att jag behöver låta det sjunka lite i mitt huvud plus att jag är dötrött och sängen ropar på mig.

MEN jag kan avslöja att jag ridit "åt fel håll" tidigare.

När jag istället satt med Latin så gick allt mycket bättre.


Jag var lite orolig för småpojkarna medans jag var borta. Tänkte om de var stirriga och sprang runt som tokar.

När jag kom hem igen efter första ridpasset såg det ut så här i hagen.


 


Båda två låg ner och sov!!

(se nedan)


 


Ja, man kan väl säga att de tog det hela med ro...


Vi hann med korvgrillning, åska och ösregn innan det var dags för mitt eftermiddagspass.

Väntar utanför ridbanan på vår tur.





Latin passade på att kika på allt medans vi ändå stod still.   

Vi fortsatte där vi slutade i förmiddags och fick fler "verktyg".

Plötsligt ramlade poletten ner och oj va häftigt det var.

Latin började plötsligt gå framår med en annan energi

Men det roligaste av allt var att se hur han såg ut i munnen!!
Ja alltså inte räkna tänder eller kolla tungan utan se hur han hipp som happ var alldeles skummig runt munnen.

Ni som hängt med oss ett tag vet ju att det är väldigt sällan han blir löddrig.

Jo det har väl hänt men oj va jag har fått slita för det.

Nu gick han på långa tyglar och vad händer?!?


 


Ha! Häftigt va!!

Efter det andra ridpasset red jag hemåt, tjuvtränade lite och se när jag var hemma igen.

En nöjd och glad Latin med massor av "vispgrädde" runt munnen.


 


Notera att han även är skummig på vänster sida!!!


Nä hä, nu MÅSTE jag sova!! Det är ju en dag i morgon också   

Av Natalja - 1 juni 2012 19:29

Jag vet en yngling med långa gråa ben som garanterat är frisk och kry nu!!

Hur kan jag vara så säker? Jo han är igång och hoppar och busar som aldrig förr!!

Han gör ALLT för att få igång de andra två och när de tröttnat så skuttar han omkring själv  


Det blir inte så bra bilder, för jag måste stå i köket och smyga på dom. Går jag ut så slutar han ju busa och vill bara kela med mig istället  


Biter i Latins svans


    


Försöker bita Latin i huvudet



Överfaller Latin bakifrån


   


Skuttar omkring lite här och där


   


Attackerar Jojje!


 


Galopperar på stället!


 


Travar med fluffig man


   


Som en räddande superhjälte kommer bonden med ett lass kor.

Då höll sig Walle lugn.... i alla fall tills de körde därifrån. Sen var det full rulle igen   


 


I morgon blir det att ställa klockan. Klockan 08:00 drar helgens kurs i Centrerad Ridning igång.

Teori till en början sen blir det två ridpass!
Så spännande!! Åh det ska bli såååå kul och intressant.

Tränaren är Sara Sjöberg

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards