Direktlänk till inlägg 15 juli 2012

Kräsna!?

Av Natalja - 15 juli 2012 21:44

Det blev en lugn helg för hästarna, vi har haft långväga gäster och dessutom ett segdraget regnoväder.

Pojkarna kom travandes mot mig i lördags eftermiddag när jag skulle gå ner med dom till vinterhagen.

De gillar verkligen sin loge, den är bra till allt! Sol, regn, insekter, toalett, matplats och säng!

I morgon kommer hovslagaren och då fungerar logen även utmärkt som uppbindningsplats!


Innan gästerna kom rensade jag ogräs i trädgårdslandet och eftersom det ligger precis brevid hagen kom det tre nyfikna mular och undrade vad jag höll på med. Jag tog upp ett knippe rädisor och självklart fick Latin smaka.


  


Han åt dom med stor aptit... nä! Han fyllde munnen, tog en tugga sen kom dom ut lika fort igen.

Han ville inte ens ha blasten.
Jojje kom och kollade in vad det var Latin totaldissade.

 


Han åt upp den vitare delen på rädisan men inte det röda!
Hi hi, visst är han söt i sin flughuva. Den har han inte lyckats ta av sig än   


Sist kom även Walle-mannen, han ville inte ens sniffa på de där starka grönsakerna.

Jag drog istället upp en ynklig morot till honom.


 


Men den dög inte heller. Han smakade på blasten och då passade Jojje på att äta upp moroten!

Smart ponnyhäst!


Ikväll när det var dags att flytta hästarna till vinterhagen, passade jag på att ge dom kraftfoder (gör ju inte det varje dag nu) och borsta av dom inför hovslagarbesöket. Jojje kom snällt och hängde med först. När jag kom tillbaka så gick Latin och spanade på något långt borta i kohagen.


 


Sen fick han fnatt och tokgalopperade iväg till den bortre delen av hagen. Walle hängde snabbt med och visade en hel drös med luftsprång. Vid staketet tvärvände dom och kom tillbaka som två galopphästar!
Härligt att se Latin sån!! De stannade inte vid mig utan fortsatte bort till vattenkaret.

Sen drog de en repa till, lika fort!

Vet inte vad de fick syn på eller vem som fick fart på dom.

Walle nöjde sig i alla fall efter två vändor, Latin var fortfarande på G. Han stod länge och spanade medans jag och Walle vrålgosade   


 


Till slut släpte han det där som ingen vet vad det var och kom bort till oss vid grinden.
Ensam på logen stod Jojje och väntade på kvällsmaten.

Å så rena och fina det blev efter rykten.

Alla fötter lyftes och Walles låååååånga man kammades.


 


Tänk va den har växt i jämförelse med Latins!
Frågan är om den ska ryckas så han ser civiliserad ut eller om han ska vara vildvuxen som de andra två grabbarna.
I sommar får han i alla fall behålla så mycket hår som möjligt. De elaka hästflugorna och de andra bitdjuren ska ha så mycket motstånd som möjligt!


 
 
Ingen bild

Tessan

15 juli 2012 23:14

Typiskt våra ädla dressyr hästar (roxette och tiinen).. Dom som stoppar i sig allt annat men när vi ska mata dom med grönsaker så tvär vägra dom! Dom vet att tallriks modellen bara är flopp! Tekkla fick smaka ett foder som jag fick ner i Falsterbo med havre i först vägrade hon det men nu älskar hon det! Dock verkar hennes ämnesomsättning bara ta upp havren! Blir ju aldrig trött! Och jag kan läsa Roxettes tankar- varför motionera du mer än vad du behöver? Nja kanske den där tallriks modellen smittat av sig på våra gamla från oss då tanken också slå mej verje gång tekkla har fullt ös i benen, varför motionera mer än du behöver! Återstå att se när dom blir äldre om den där modellen bara är något fjantigt som vi och våra äldre tycker eller om den faktiskt funkar!

 
Ingen bild

Natalja

16 juli 2012 16:43

Tessan: Åh så din donna är likadan. Hur lyckades hon få energiknippet Tekkla då? Är du säker på att det är Roxette som är mamman ; )

 
Ingen bild

Tessan

16 juli 2012 22:07

Nej nu när du säger det kanske jag bara trodde Roxette va dräktig för att hon blev så tjock men det kanske bara va gräset! Dessutom när pappa ringde och sa att det hade kommit en liten bebis så kanske dom redan hunnit byta plats på Roxette och Zara! Hon är ju lila pigg som Zara! Snacka om att jag är lätt lurad!!! Tack för tipset;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards