Direktlänk till inlägg 19 juli 2012

Livet leker!

Av Natalja - 19 juli 2012 21:44

Hej igen!
Har ni saknas oss?   

Vi har haft långväga gäster och tiden har inte räckt till både dator och sällskapande.

Hästarna har naturligtvis inte varit bortglömda dessa dagarna bara för att vi har varit iväg och sett alla sevärdheter man kan se i Karlskrona komun (när det regnar)


I tisdags bjöd Latin på en körtur ner till ängarna.

Det gick bra att gå på grusvägen trots att han var nyverkad.

Däremot går det inte riktigt att sitta bekvämt om man är tre vuxna i vagnen, men det gick   

Finns det hjärterum så finns det stjärterum sägs det ju!!


Dessa dagar som det har regnet och regnat och blåst plus lite regn, så har hästarna längtat bort till vinterhagen och deras trevliga loge. Inatt har det öst ner och inte en enda häst var blöt när de fick frukosthö.
När jag sen släppte upp dom till gräshagen (kallar den inte för sommarhage längre) så var de också torra trots att det kom ett riktigt bus bara några minuter innan.

Å så glada dom blev när de fick busa och äta gräs.


Tidigare idag har jag varit på leklandet med Maria o Veronica plus barn.

Tack vare vädret var det 2000000 andra föräldrar där med tillhörande barn. Trångt med andra ord!
Det tog över en timma innan vår lunch var klar och det fanns inga lediga sitplatser, men va gör det när man kan busa i bollhav, åka kana och träffa kompisarna!



Theo och Alicia


Så ikväll när jag funderade på hur jag skulle roa hästarna, kom tanken på lek upp.

Jag släpade ut bollen och en presenning i hagen.

För att förena nytta med nöje så tog jag med träns till de yngre deltagarna.

Det är så trevligt när man går ut i hagen och alla kommer till en och undrar vad vi ska hitta på.

Nje, alla kommer inte men Latin springer inte iväg i alla fall. ha ha! Han är ju inte känd för att vara den där supersociala gosiga arbetsvilliga typen.


Här kommer en bildserie, tyvärr så tyckte min mobilkamera att det var för skumt och mörkt ute så de är ganska suddiga, men man ser ändå hur killarna hanterar boll och presenning.


Först fick de yngre hoppa i varsitt träns, sen la jag ut presenningen och lät bollen ligga brevid.



Walle tittade nyfiket på den något läskiga presenningen medans Jojje undersökte grimmskaftet.



Jag fångade Latin och lät honom visa de andra att det inte var någon fara att kliva på den där prassliga fyrkanten.




Jojje hängde efter och ställde sig mitt på och började gräva!



Då ökade jag svårigheten genom att lägga dit bollen, men det störde inte liten shettlandsponny!


 


Latin fick kliva över den från alla håll, stå still, backa och även stå på när jag fladdrade med den i ena kanten.

Tyckte inte att Jojje behövde mer träning utan bytte istället Latin mot Walle.

-"Ok, hit kan du få mig, men inte en milimeter till", sa Walle med bestämd stämma!



-"Ååååå vilken fegis"!! jublade Jojje!



Latin kom till undsättning och vi testade att ta oss över från andra hållet.



Med små små steg tog han sig närmare mitten. Se så tätt han står med framhovarna    



Han vågade till o med lukta på den läskiga plastiga rutan.



Kolla, någon har spillt lite godis här!! Vilken lycka!!



-"Sa någon godis"? frågade Latin



-"Spara lite åt mig" hojtade Jojje medans Walle än en gång såg skeptisk ut.



Latin var nästan över och Walle undersöker marken igen. Bra att han tar ner huvudet och nosar, då är han knappast panikrädd, snarare nyfiken!



Liiiiiiite till Walle, sen är du över! sa jag och vips hade han tagit det där sista steget, men det gick så fort så det fick jag inte med på bild!


 


Efter denna modiga bedrift av Walle avslutade vi kvällens lek.
Lossade Walle och lämnde han och Latin vid presenningen medans jag o Jojje gick ner till logen.

Sen gick jag tillbaka och hämtade de andra två. De blev lite sura för att det inte bjöds på någon kraftfoder, men jag tyckte de fått så mycket gott medans vi lekte så de fick helt enkelt nöja sig med höet.



 
 
Ingen bild

Ann

20 juli 2012 14:27

åjo, liite har jag saknat er. Frågade t o m Roger om du var sjuk ... :)

 
Maria

Maria

20 juli 2012 16:23

Vilken storlek har du på bettet till Walle? Jag har tänkt börja införa träns + bett på Eddie nu men jag känner mig så himla osäker på hur stor munnen är på dom små varelserna =)

http://zirrit.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

20 juli 2012 22:29

Ann: Hi hi, ja han sa det : ) Söt du är!!

Maria: Walle har fått låna Jojjes tredelade bett som är 9,5 cm. Det ligger perfekt i munnen (just nu). Jag vill inte att han ska ha ett bett som är för långt, då är risken stor att han lär sig lägga tungan över eller biter i det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards