Alla inlägg under juli 2012

Av Natalja - 12 juli 2012 23:22

Idag fick jag ett ryck, ett kör-ryck!

Ja, jag är på tok för dålig att glädja min bruna häst och låta honom jobba framför vagnen.

Det är ju flera veckor, ja nästan månader sen han fick ta ett pass i selen.

Krånglade fram vagnen, letade upp alla delar på selen hämtde en styck Tiin i hagen.


Han får ett helt annat uttryck när han får på sig selen. Först kan man tycka att han ser trist ut men jag ser ett annat lugn i ögonen och en mer avslappnad kroppshållning.

Han ser säker ut, självsäker liksom!


 


Trots att det ibland går lång tid mellan körturerna så är han alltid en klippa att spänna för. MEN jag tänker säkerhet före allt och går ett par varv med selen runt vagnen och visar den för att det inte ska komma som en överraskning. Han har trots allt skygglappar och det kan göra att han uppfattar saker annorlunda.


Så, då var vagnen på plats!


 


Eftersom vår fina grusväg har ett täcke av vassa stenar vill jag inte ge mig ut på den med vagnen. Då måste vi gå mitt i vägen där stenarna är som ondast. Istället körde jag i hagen. De små gick i vinterhagen under tiden.

Det var tajt att köra in genom grindhålet men vi klarade det galant. Skrittade runt i den bortre delen och gick även upp för slänten ett par gånger. Bra träning för rygg o rumpa (Latins rumpa alltså, min fick vila denna gången)


Sen körde jag bort till den andra änden, där är det slätare och bättre med plats.


 


Fortsatte att skritta och checkade av styrning och broms. Latin lyssnade bra och var väldigt mjuk och fin i tömmen.


 


Efter en stund bad jag om trav och Latin var inte sen att svara! Vips travade han på i en härlig takt!


 


Precis som i ridningen så låter jag honom vara öppen i formen och låter honom hitta balansen själv. Det gör att han använder sin kropp bättre och får ett helt annat påskjut nu!

Å det tog inte lång tid innan han själv kom ner i form, fortfarande i en bra form utan att bli framtung.


 


För att han inte ska vakna upp i morgon med träningsvärken från HELL, så tog jag det lite piano och travade bara en kort stund. Lät honom nästan stanna av sig själv.


 


Avslutade med att skritta ett par varv till i hagen.


 


 


När vi traskat runt i ca 30 minuter var det dags att avsluta. Hörde då de små skrika efter storebror.

De hörde säkert att vi var uppe på ängen men de såg oss inte.

Istället för att göra halt på gårdsplanen och sele av, fortsatte jag och svängde upp på Åkes väg, den som går längst med staketet till vinterhagen. Walle kom som en katapult och undrade vad vi pysslade med. Jojje med sina korta ben kom en stund efter. Han tyckte också det var en intressant mojäng Latin hade efter sig.

Vi lyckades på en väldigt liten yta vända tillbaka och då tog jag upp kameran för att filma lite   



 

Så nu har unghästarna fått se en vagn för första gången! Å inte tror jag dom blev avskräckta   


Efter äventyret på skogsvägen stannade vi på gårdsplanen och MrTiin såg oförskämt nöjd ut!!

 


Ja kolla!!! Han har till o med skummat!! Det lyckas jag ju inte ens med när jag rider   



Innan jag släpte ut Latin i hagen lovade jag att det skulle bli fler turer med vagnen i sommar!!

Av Natalja - 12 juli 2012 13:56

Tävlingsveckan är i full gång här på Lycke!

Parkeringen är nästan full.


 


På utsällningsområdet hittar man hästsläp av något äldre modell.


 


Här kan man fynda träns.


 


Eller varför inte en ny lädergrimma!!


 


Till ryttaren hittar man läderstövlar till bra mässpriser!


 


Schabrak MÅSTE man bara köpa, oavsett hur många man har sen innan!


 


Va roligt, här har de även körutrustning. Något jag har saknat i Falsterbo!


 


Hovslagartävlingarna är ett populärt inslag på mässan.

Här används både nya och gamla skor.


 


Vill man komma riktigt nära stjärnorna så är det uppstallningsområdet man ska besöka. Här får man se de duktiga tävlingshästarna när de får lunch!






Oj va höga hindrerna ser ut på hoppbanan!


 


Det har varit många stopp vid vattenmattan, den ser nog lite extra lurig ut i år!


 


Dressyren går i år på gräs! En rolig och spännande nyhet.


 


Årets terrängbana har smyckats med björnbärssnår. Det har ökat svårighetsgraden en hel del.


 


Publiken är på plats och hejar på sina favoriter.


 


Innan man åker hemåt måste man besöka galleriet. Där finns det alltid vacker konst med hästmotiv!


 


Vädret har som vanligt bjudit på både regn och sol.
Toalett och matköerna har varit överkomliga.


Trötta och med tom plånbok återvänder vi hemåt efter en händelserik dag!

Theo sover redan och jag ska nog också ta mig en lur och drömma om den riktiga Falsterbo Horse Show.....



Av Natalja - 10 juli 2012 22:03

  Hästarna har fått bo i vinterhagen ett par dagar nu. Ska ge gräset en chans att växa lite.

Eftersom det ändå inte har varit något roligt väder så har de inte haft något emot att få sova under tak.

Fick ju hem ett lass hö i lördags så mat har dom numera gott om.


Ikväll fick de även lite kraftfoder och morötter. Gissa om de blev överlyckliga!
Jojje kom i galopp när han hörde rasslet i hinken.

I väntan på att de skulle äta upp tog jag och borstade av den värsta skiten.
Ja idag var det verkligen skit! Alla tre är vita av fågelbajs!!!

Kolla in Jojje bara!


 


Svalorna har byggt bo ovanför nattlampan och där är det rena barnkammaren just nu = mycket bajs!


Undra om hästarna är inställda på att sommaren (som aldrig kom) redan är slut?
Latin fällde hur mycket som helst. Är det ny päls på G eller fäller han bara för skoj skull?


 


När jag var klar med rykten och alla 12 hovar var kratsade, la jag in en ny höbala och släppte lös hästarna.

Jag tänkte hela tiden att jag släpper Latin men tar inte av honom grimman eftersom jag ändå tänkte ta ut honom.

Jag gick ut genom skötardörren in på logen och reglade dörren. Tog Latins grimmskaft och gick mot grinden.

Vissa dagar "lyssnar" nog Latin mer på mig och när jag kom runt hörnet så stod han och väntade.

Han brukar inte lämna sin höhög och än mindre sina yngre kompisar.

Glad blir jag när det känns som vi har en viss tyst komunikation trots allt


Ställde Tiinen utanför sadelkammaren och funderade en sekund på vad jag skulle ta på honom. Jag hade i min förvirring inte tagit på mig ridbyxor utan arbetsbyxor, inte så trevliga att rida i. Inte i sadel i alla fall.

Men jag ville inte håra ner byxorna så jag norpade närmsta lösa schabrak.

La på det och tänkte tillbaka 13 år. Tänk, detta vita fina schabrak köpte jag med brodyr till Latin när han skulle gå 4 års testet. Jag har i alla år varit så rädd och försiktig med det så det är fortfarande i nyskick (dock ganska skitigt just nu)

Vad passar bättre till det än det 15 åriga träns som Latin fick som tvååring.
Jag köpte det på en mässa i danmark och jag kommer ihåg det som om det vore igår.

Snålänning som jag är gör jag ju inte mig av med saker bara för de börjar bli gamla.

Sen är det ju faktiskt lite kul att ha dessa minnen kvar.




 


När jag kommit ur nostalgiträsket så svingade jag mig upp på Latinens runda rygg och så skrittade vi ut en runda i skogen. Det var en pigg herre jag satt på som klev fram med snabba steg och spetsade öron!

Hade vi bara sluppit alla dessa mygg hade rundan varit perfekt   


Av Natalja - 8 juli 2012 22:02

Vi tragglar på, jag och Latin.

Det är minsann inte lätt men nu har jag gett mig dän på att det här ska fungera och då är det bara att öva på   
Idag tog vi ett pass i hagen. Roger hängde med ut och fotade lite.

Jag har börjat korta upp tyglarna mer och dagen till ära testade jag att inte ha extratyglar. Mina fipplande händer har blivit mycket bättre så det var ett test idag kan man säga.

Å om jag får skryta lite så funkade det riktigt bra. Däremot var det annat som inte funkade lika bra   

Sist men inte minst....... I morgon ska mage och rumpa BORT! Jag blir såååå arg på mig själv när jag ser att jag ökat i omfång sista månaderna istället för att slimma till dressyrkroppen   


 


 


 


 


 


 


 


    

 


 


 


 


 


   


Det blev en liten film också...



Jag får väl erkänna att galoppen är lättast!! Traven blir så gräsligt skumpig!! Som om han inte var skumpig innan, men nu ska jag försöka lära mig skumpa med honom istället för att försöka sitta så still som möjligt.


När vi var klara så släppte jag Latin i hagen. Småpojkarna gick i vinterhagen.

Sen satte jag fast Jojje, tog Walle och gick mot en smått hysterisk Latin. Märkligt att han av alla ska fåna sig för att han blir själv. Walle skötte sig utmärkt. Gick förbi min farliga bil med en Roger i och vidare upp mot hagen där Latin travade runt utan att skrika eller busa!

Sen hämtade jag lilla Jojje. Han skuttade ett par gånger på vägen, BusUnge!
  

Av Natalja - 6 juli 2012 23:35

Hästarna agerade gräsklippare idag och snyggade till gårdsplanen.

Jag passade på att städa i sadelkammaren. Trevligt att få umgås en stund så nära varandra!

Världens mest nyfikna unghäst hängde hellre borta hos mig medans de andra tuggade gräs.

Man ska ta tillvara på nyfikenheten och vi började med att bekanta oss med repgrimman,

Sen letade jag upp ett passade bett (Jojjes var perfekt!) Men hans träns var för litet och alla Latins träns var för stora, så jag tog en lös nackrem och petade in bettet i munnen.


Oj, va fick jag i munnen, funderade Walle!


 


Han smaskade och tuggade en stund på järnbiten.


 


När han insåg att bettet var i munnen för att stanna, lät han det bara ligga i munnen och istället gick vi ett par vändor där på gårdsplanen. Han var så duktig och hängde med som en hund   


 


Sen åkte bettet av och han fick på sig sin vanliga grimma igen.

Jag plockade vidare och han gick för att äta lite.
Efter en stund kom han tillbaka och undrade om vi inte kunde hitta på något annat kul.

Klart vi kan!! Jag tog fram ett schabrak och en täckesgjord.

Men det verkade som han vill mer....

Hämtade Latins hoppsadel lade den på honom.

Inte ens när jag slängde ner sadelgjorden och spände den reagerade han.

 


Duktiga lillkillen!! Godis fick han och massa beröm! Sen gick vi ett par varv på gårdsplanen igen och avslutade vår lilla träning med mer godis och klappar!


 




Av Natalja - 5 juli 2012 23:31

Nu har gammelmannen fått vila ett par dagar för att ta igen sig efter kursen.

Tänkte bara ta en snäll promenad i skogen.

Hästarna gick i vinterhagen för att komma undan de blodtörstiga bromsarna = de stod inne på logen.

Så jag passade på att ge dom kraftfoder medans jag borstade Latin.

Oj va skitig han var! Tror han har rullat sig i någon av askhögarna som finns i hagen   

Walle smaskade i sig sin mat med stor aptit! Hann även med att sopa av honom lite, ja till och med Jojje fick sin päls kammad en aning.


Latin följde snällt med ut efter maten, men helst hade även Walle följt med.

Snart får jag nog testa att ta med honom som handhäst!   


På med sadel och träns.

Latin var mäkta irriterad på alla flugorna som envist skulle gå på hans ben hela tiden.


 


Han såg sig om efter en flyktväg....


     


Men så kom han på att det var bättre att stanna kvar och kanske få en dusch av flugmedel istället!


 


Ni kanske undrar varför Latin ser ut som en hippi i manen?!

När vi hade varit på det fösta veterinärbesöket och jag började inse att han inte kommer att fortsätta sin träning och tävlingskarriär, bestämde jag mig för att låta manen vara! Det får vara ett tecken på att han inte är en träningsindivid längre utan en skogsmulle-pensionär.

Så den får växa vilt nu för tiden och jag kommer inte att kapa den om det inte sker ett mirakel och han plötsligt blir bra igen!

Å jag tror inte att jag behöver vara orolig att den ska bli för lång så han fastnar i den eller så.... för har den inte växt mer på 2 år.... ja då växer den nog inte mycket mer   


Han tassade iväg väääääldigt försiktigt, han förväntade sig att det skulle var ömt liksom. Sen när han märkte att vi inte gick på en knölig grusväg utan en platt asfaltsväg, ja då klev han på!

Sen red jag bara i skogen där det var mossigt och mjukt överallt. Han kändes faktiskt väldigt mjuk att rida och även om han inte hade så mycket framåtbjudning så var han fin att rida.

Avslutade med att skritta ett par varv på gårdsplanen bara för att känna igenom honom. Vill ju veta om han ömmar i fötterna eller i lederna, det lutar till 99 % åt hovarna och det är ju bra! Dom kan vi ju göra någonting åt. Lederna är det svårare att fixa till, det kan liksom bara Dr Veterinär göra.


Efter ridningen band jag MrTiin i det lilla körsbärsträdet.

Ville inte riskera att han smet iväg när jag pysslade med honom.


 


När jag är inne i sadelkammaren hör jag hur han äter på något betydligt hårdare än gräset.

Ja det låter som han maler ner grenar från ett mindre körsbärsträd!.

Tittar ut och Latin förnekar ju allt som vanligt.
Han står lite lustigt och det ser ut som han inte kan ta ner huvudet!!

Åh nej tänker jag, inte fler märkliga åkommor!

Jag går runt och ser genast problemet......


 


Han har trasslat in sig i en gren.

Sen var det svårt för honom att prata sig ur det där med att smaka på kvistarna   


Eftersom gräset i hagen vägrar växa (hela övriga sverige har fått hur mycket regn som helst medans vi har fått ett par stänk bara) och hästarna är väldigt hungriga djur så har jag idag beställt hem hö.

Måste ju börja fodra dom INNAN de blir benrangel   

Så det kommer hit 120 balar i morgon eller till helgen.


Av Natalja - 3 juli 2012 21:44

Blev nyfiken på vad för tips du fått för att förbättra din bålstabilitet? :) Något man själv kanske kan lära sig av!


Hej Malin!

Va roligt att du läser bloggen!! Jag blir lika glad varje gång jag får positiv respons   


Det här med bålstabilitet har ju inte bara med ridning att göra. Det är någonting som alla människor borde träna på. Då skulle fler slippa slappa magar och onda ryggar.


När du sitter till häst.

För det första måste du bli medveten om din bål. Hitta din inre balans och stärka den.

Utgå från magen. Dra in naveln och se till att du inte svankar.

Benen ska hänga längst sidorna utan att vara spända. Fjädra i höft, knä och vrist.

Låt ryggraden styra din överkropp.

Skulderbladen ska vara avslappnade och armarna hänga längst sidorna med tunga armbågar och lätta händer.

Se till att huvudet är placerat uppe på ryggraden. Räta nacken en aning utan att titta ner.


Andningen är jätteviktig för stabiliteten.

Andas med magen. Ta långa djupa andetag.


Kontrollera att du kan sitta med i hästens rörelse utan att hålla balansen i tyglarna.

Prova att blunda, vad händer? Har du fortfarande bra balans?

När du har analyserat hur din sits, balans och bålstabilitet är kan du gå vidare och jobba på det som behövs stärkas.


Mitt allra bästa tips är denna:


 

En pilatesbollen!

Den är enastående bra när det gäller balans och bålträning.

HÄR hittar du massa bra träningstips!


Mitt största problem är att jag är för rörlig i midjan.

Jag "läcker" energi där och släpper ut massa rörelse i ben, fötter, armar, händer och huvud.

Kan jag istället bli starkare i bålen och ta upp rörelsen i höfterna, använda kraften framåt och mjukt fjädra med i hästens rörelser så skulle min sits och ridning bli mer effektiv.

Jag har också lätt att "kapsejsa", antingen i svanken eller skuldrorna.

Att jag dessutom envisas med att titta ner på hästen hela tiden gör ju inte saken bättre.



Om du tillhör de där ryttarna som sitter som mjukt och avslappnat och nästan bara flyter med hästen så är det kanske bara små detaljer du behöver justera och stärka.

Eller du är kanske som mig och skumpar både hit och dit   och då är det bara att "ta isär" alla kroppsdelar och sätta tillbaks dom på rätt ställe.

Inte leka styckmördare utan mer mentalt träna en del i taget tills alla delar fungerar.

Eftersom Latin alltid har varit mer eller mindre HEMSK att sitta ner på i trav så är han inte lätt att träna sitsen på. Då har jag gjort så att jag har satt mig till rätta i skritt eller i halten. När jag väl har kommit igång i trav så har jag bara travat så länge som jag orkar sitta korrekt (det är ju inte helt lätt att vara stabil) och sen tillbaka till skritt. Och sen börjar jag om igen och hoppas att jag orkar lite till nästa gång.


Det funkar för mig i alla fall men det bästa är om du kan hitta ett sätt som passar just dig. Lycka till!!



 

bild från 2008.


 

Att hoppa på kryckor kan också ge en bra bålstabilitet, men det är inget jag rekomenderar   

Latin fick i alla fall en låååång semester våren 2009

Av Natalja - 1 juli 2012 21:23

Mitt huvud kokade över och Latin behövde nästan bäras hem.

Ha ha, nä så illa var det inte riktigt men oj va man blir trött i bollen av all ny info!

Igår fick jag en ordentlig genomgång i hur jag ska förbättra min bålstabilitet.


 


Första ridpasset i morse var väääääldigt blött! Himlen fullkomligt öppnade sig och regnet vräkte ner.

Jag hade hoppat i regenkläder och Anna red i en smart regnkappa.


 


Vi tränade på att göra halt över bommen (som ni ser misslyckades jag   ) och sen skulle vi även börja med rätt ben... PUST! Det var inte det lättaste. Vi ökade och minskade steglängden, svårt men väldigt bra!

Sen travade vi bommar för att få igång svinget. Trots regn och rusk var Latin väldigt fin. Han svarade bra på mina hjälper och var väldigt framåt.


Efter lunch följde Roger o Theo  med ner till banan. Självklart fick vi lite regn på oss då också, men men... ingen har dött av lite vatten   I detta fjärde och även helgens sista pass, fick vi rida skänkelvikning, övergångar och omställningar. Latin hade tappat en del av sin energi och jag fick inte alls samma respons längre. Stackars liten, han började bli trött!











Latin hade lite tappat stinget och det började bli lite för mycket för honom. Han var inte alls så glad och framåt som på förmiddagen. Jag tror dels att han var öm i fötterna efter regnet (mjukare hovar) och mycket skritt på asfalt plus att det blev en del trav över bommar och han är ju inte i toppkondition direkt.

Jag gick med honom hem och nästa kurs får han nog åka släp ner eller stå kvar mellan ridpassen. Det blir för mycket ridning fram och tillbaka plus fyra ridpass.


Antingen var Sara snäll och sa att min sist var bättre, eller så har jag blivit stabilare.

Vi har ju faktiskt tränat en hel del sen sist. MEN vi har en massor kvar och måste öva ännu mer.

Dock ska Latin få ta det lite lugnt nu ett tag, jag vill inte att han överanstränger sig och blir halt igen.



ps. jag fick tumme upp för min uppfinning med dubbla tyglar och om jag får skryta så funkar det väldigt bra på mina olydiga händer.



Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards