Direktlänk till inlägg 26 augusti 2012

Hästens Dag

Av Natalja - 26 augusti 2012 20:00

Bläk va jag var nervös igår!
Ha ha, ja.... jag vet inte varför jag blir så dödligt fjantig nu!

Så klart fick jag stressa på morgonen för att hinna iväg i tid.

Malin o Bella väntade i stallet och dom var i alla fall lugna.

Jag flätade manen medans Malin putsade. På med vita fina lindor och på det transportskydd.

Hon klev upp i släpet och vi körde ner till ridbanan nere i byn.

Vi provlyssnade musiken och båda satt med gåshud och det var inte så långt till snyftet.

Otroligt va musik kan påverka. Vi hade valt Circle Of Life med Elton John.

Väl framme hittade vi en bra parkering bakom Walleverken.

Det var galet mycket folk och hästar i rörelse! Oj tänkte jag, hur ska detta gå?

Lastade ut Bella som fortfarande var lugn.

Jag knatade bort med musiken till speakern och hann nästan svimma på vägen   

Tänkte att jag måste upp i sadeln så jag kan börja andas!

Men frågan var ju bara vart vi skulle vara och värma upp?
De har två banor, en stor och en större   

De körde konbanan med vagn på den större banan, sen väntade en cowboy som skulle rida galet fort! På den lilla skulle det vara islands-häst-gångarts-uppvisning och sen på den stora hoppning. Därefter var det vår tur. Jag provade att rida i den mindre till en början. Men oj så farligt allt var. Hon kastade sig för en grön matta som de kastade hästskor på. Hon tvärvände för en presennig och tänkte fly när hon gick förbi loppisborden.

Lyckades i alla fall hålla mig kvar och travade lite på mittvolten. Ja då fick jag inte vara där mer för "sockan" skulle in där. Fick trippa ut bland allt folk för att ta mig in på den stora banan där de byggde hinder och red fram för det.

Jo tack, kan säga att det var en laddad dam jag satt på! Min nervositet var borta för länge sen. Jag kände liksom att en av oss måste vara säker nu, annars går det åt pipsvängen. Hon började lyssna mer och mer på mig och så fort islänningen var klar kunde vi gå tillbaka dit.

Innan allt fungerade fick vi be dom plocka bort hästskokastningen, lassokastningen och en lastpall plus presenning. Sen kunde vi nästan rida runt spåret utan att explodera.


Hon var på tårna men ju mer jag koncentrerade mig så blev hon mer och mer lyhörd och lyssnade på mig.

Ja, emellanåt dansade vi fram och jag kunde inte låta bli att le med hela ansiktet. Det var så kul när allt funkade och hon bara tuffade på som tåget.


Sen var det då vår tur. Speakern presenterade oss och läste upp vad jag hade diktat ihop. Sen visade vi hur man kan värma upp inför en tävlingsklass och därefter var det dags att rida igenom LB:2.

Musiken satte igång men jag missade det och fick hoppa över första halten.... ja, annars hade musiken inte stämt.

Förutom det hade vi inga missar, inget strul, inga tabbar! Hon fullkomligt flöt fram och jag bara njöt. Det och till den musiken dessutom gjorde att det hela kändes helt magiskt   

Att det överhuvudet taget gick att genomföra en dressyruppvisning på Bella var det inte många som hade trott, inte för några år sen i alla fall. Nu visade hon upp sin allra vackraste sida och jag fick vara med!


Åh va hon växte när vi var klara och hela publiken klappade i händerna! Hon gillar allt att visa upp sig   

Många klappar fick hon å så svävade vi ut på små rosa moln! Duktiga Bella!!
Tyvärr fick jag inte så mycket kort på detta mer än den jag visade igår.
Matte Malin filmade med sin videokamera och otekniska som vi är lyckas vi nog aldrig få in den filmen från bandet till en dator   


Hi hi, när vi sen skulle lasta och köra hem upptäckte vi att vi parkerat brevid en märklig transport.

Det är bara i Jämjö man kan beskåda något sådant men vi har ingen aning om vem som fick åka "cabbe"!


 


Bella valde att åka i Latins Tranesläp!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards