Alla inlägg under september 2012

Av Natalja - 21 september 2012 22:00

Ja, det är nog det bästa ord jag kan använda för att beskriva Centrerad Ridning och med en sån fantastisk tränare som Sara så blir det magiskt!

Att med så små medel åstakomma så stora förbättringar, ja det är ju helt fantastiskt.

Det handlar om milimeter och fjäderlätta hjälper.
Less is more är verkligen ett uttryck man kan använda.

Att man kan svänga en 600 kilos häst endast genom en enkel rotation i ryttarens bäckene.... ja det är häftigt!

Är så glad att jag hoppade på det här tåget och verkligen gav det en chans!!
Kommer aldrig gå tillbaka och rida med bara händer och ben   


Förutsättningarna var inte de bästa när hela koflocken hade placerat sig precis vid padocken plus att det blåste något djuriskt. Bella var lite uppjagad när vi lastade ut henne men vana Matte Malin var filbunken själv och det smittade snabbt av sig på den röda damen. Jag var inte lika nervös som förra gången men liiiite orolig över hur hon skulle hantera korna. Bella är nämligen väldigt ko-rädd. Ja, hon var ju visserligen på ko-terpi här förra sommaren men se det är inte alltid hon kommer ihåg det   


Märkligt nog så rörde de sig bortåt och jag kunde till o med rida fram lite på åkern brevid padocken TROTS att hon därifrån SÅG hela koflocken. Hon var mjuk och väldigt lyhörd!

Eftersom min digitalkamera fortfarande är så gott som död, så fick Malins mobil vara stand in.

De blev bara väldigt små när de sen hamnade i min telefon.

Hoppas ni ser något i alla fall   


 


Jag fick börja träningen med att sitta av!
Sen kände och klämde Sara på mina spända axlar, armar och händer.

Inte lätt att slappna av på kommando!


 


När jag var någolunda avslappnad så fick jag sitta upp igen.

Började jobba i skritt och Bella var super fin!


 


Vi fick jobba med öppna på en volt och jösses så bra det gick! Inget stress eller hopp på stället.

Sen har jag ca 10000000 olika olater som är så svåra att få bukt med. Även om mina händer är bättre så är de långt i från bra!! Å hela tiden vill jag vara framme och pilla och trixa.... Suck, varför är jag så TRÖÖÖÖÖÖG!   

Till slut lyckades jag öka skritten så mycket att det istället blev trav.

Där jobbade vi med kontakten och schwungen.


 


Oh va jag har svårt att hålla i yttersidan och inte bara tjuvhålla i innersidan.

Innan vi var klara fick vi även känna på galoppen.

Höger var riktigt bra! Men så är det ju hennes (och mitt) "lätta" varv!


 


Försökte förstora ett foto..... det gick inte så bra   


    


Man kan i alla fall ana min hållning, hennes resning och framför allt, kolla in böjningen!!

Undra vad vi får göra i morgon? Jag längtar redan! Då är det Latins tur att vara med   


    

Bild från mars 2009


Av Natalja - 20 september 2012 20:56

 


  Min lilla goding!

Av Natalja - 20 september 2012 20:24

Kommer ni ihåg den lilla gnagaren som så tragiskt hade gått och dött precis i råttfällan?

Man kan säga att den fällan har gått varm i över en vecka nu, det har varit fångst varje dag!

Så nu är det väl ca 20 st som vandrat vidare till mushimlen   Å jag tror inte det är slut än.

Slog på stort och laddade hela TRE fällor ikväll   


 


Någongång borde dom ta slut tycker man!


Tinus Linus och jag har varit på en kvällstur.

Hästarna har gått i gräshagen hela dagen så jag tänkte att de små kunde få komma in på logen och äta lite hö innan store Latin kommer och sätter i sig allt. De små hängde med, med lite övertalning, och blev sååå glada för att kunna smaska i sig så mycket hö de bara kunde och från vilken hög som helst.

Latin däremot blev jättelessen och kutade runt som en kanonkula och lät som ett åskoväder.

Han lugnade sig dock när jag kom tillbaka.

Gjorde honom klar för en skogsrunda.


Han kändes pigg och framåt. Klev på med kicka steg och öronen spetsade!

Mötte två andra hästar i skogen som Latin gärna ville hälsa på.
Sen mötte vi en joggare som precis framför oss vände och sprang åt andra hållet. Ha, Latin blev helt paff!
Han trodde nog det var han som skrämt joggaren på flykten.


Vi tog det lite försiktigt på vägen med alla vassa stenarna, sen när vi kom in i skogen igen så travade han på i en härlig fart. Ja vi hann till o med ta en liten galopp innan vi var hemma igen.

Han fick smaska lite kraftfoder innan han gick in till småpojkarna och tog över ledarrollen igen.


Imorgon är det kurs-dags igen!!   

Jag ska rida Bella på fredag och söndag och Latin får vara med på lördag.
Dessutom har jag lyckats med att anmäla oss till en till dressyrtävling i oktober.

Det blir nog den sista för säsongen och det är den berömda LB:2an som ska traglas igenom ytterligare en gång.


Av Natalja - 18 september 2012 21:44

 Ja, idag har det nästan blivit hästar hela dagen!

Först var det Bella som fick gå några varv på banan.

Hon var så lysande finfin till en början.

Jag kunde rida öppna och sluta i både skritt och trav.

Galoppen var ok men hon orkade inte riktigt med den förvända idag.

När man sitter på en äldre häst måste man vara lyhörd och ha känslan för när det är för jobbigt eller när de bara jönsar sig. Jag vill inte pressa henne, vårt mål är ju att hon ska tycka det är kul med dressyr, inte "ta livet" av henne   

Vi tänkte avsluta med att rida igenom LB:2.
Det gick riktigt bra tills vi kom till vänster galopp. Då gick det inte alls. Jag red om och testade igen, men hon flippade ur helt! Då får man vara snabb och byta taktik. Jag travade henne ett varv, fattade galopp i lätt sits och försökte igen. Nope, det gick INTE. Hon klev in i sitt gamla jag och for iväg men huvudet i vädret.


Skrittade henne lite, sen började vi om programmet men red det från andra hållet så inte galoppfattningen hamnar på samma ställe. Ja då funkade det! Travdelen var kanonbra, skritten funkade och vänstergaloppen var en 9:A!! MEN när jag sen skulle fatta höger galopp, ja då fattade hon vänster.... typ 3 gånger!
Ha ha, ja det är inte lätt att förstå sig på den damen   

Det gäller bara att behålla lugnet men ändå vara bestämd.

Avslutade passet med en lugn trav längst spåret. då slappnade hon av och blev lååång och låg i formen.


Väl hemma igen gjorde jag ett försök att rida Latin i hagen medans LillePlutt sov.

Men när man har en liten kan man aldrig vara säker på att det man planerat fungerar.

Oftast så sover Theo i 1,5 - 2 timmar ute i vagnen, ibland ännu längre.

Idag sov han 30 minuter   
Jag hann i alla fall jobba igenom Latin i 20 minuter, sen var det bara att hoppa av och ställa tillbaka honom i hagen. Vi gick in istället och busade tills pappa Roger kom hem.

Efter middagen smet jag ut till hästarna medans grabbarna fortsatte att busa inne.


Stängde in Jojje på logen och sadlade Latin i hagen.

Sen tog jag Walle i repgrimman och så gav vi oss ut på tur.

Först tänkte jag bara gå ner en sväng i skogen och sen vända men det gick så bra att vi fortsatte hela rundan runt. Passerade Ulrikas hästar och mötte två bilar. Vilken superbra träninge för lille Grå.

Rundan tar ca 45 minuter om man skrittar hela tiden, försökte trava men det var inte Walle så pigg på, han fattade helt enkelt inte vad jag menade   


 


Däremot kom han ihåg att man kunde nafsa i sig blad från träden och det roade han sig med sista biten.

På hemmaplan igen!


 


Latin var nöjd med den extra promenaden. Han tyckte nog det var skönt med en skrittrunda med sällskap!



 

Ser ni skummet!! Det kommer nästan varje ridpass nu för tiden   


Av Natalja - 17 september 2012 21:42

Det hände något fruktansvärt igår! En katastrof, en olycka... ja det är stor sorg här på Lycke!!
Min digitalkamera är döende!

Den går att få igång, men den tar inte fokus sen stänger den av sig   

Förstår ni vad detta innebär?
Inga fler fina ridbilder här på bloggen, bara sunkiga mobilfoton.

Det är så tragiskt, vi som varit vänner i vått och tort (kanske just därför den nu ger upp)


Innan den bestämde sig för att lämna in, hann jag ta ett par kort på min fina grå efter lite lastträning.

Får se om jag kan få ut bilderna ur den trasiga manicken...


Som sagt, jag lasttränade lite igen.

Tänkte se hur det funkar utan den goda hinken med mat.

Fyllde fickan med morotsbitar och visst hängde han med in första gången.

Och andra, ja till o med tredje. Men sen började det ta emot, han var inte alls lika intresserade av att stå där när det inte fanns något gott (förutom lite morotsbitar)

Jag tog ett varv runt stugan och sen in igen, backade ut och in... osv.

Han blev mer och mer svårövertalad så jag bestämde mig för att bara gå in en gång till, sen avsluta.

Det funkade. Sen fick han vara med när jag stängde lemmen och det var ingen fara.

Innan han fick gå in till Tiin o Jojje, tänkte jag ta med honom till logen för att hämta en höbale.

Kan ju säga att det inte bara var släpet han inte ville gå till, han var väldigt ovillig till att gå ner till logen också.

Får helt enkelt hantera honom mer utan Latin och den lille svarte.

Hur jag går vidare med lastningen återkommer jag med, men jag tror inte det blir mer lastträning just nu.
Nästa steg blir att stänga och åka en sväng.



Om jag ska skriva något om huvudpersonen, den sure Latin, så är det nu ett år sen skorna åkte av.

Ja tänk att han har gått barfota ett helt år och det funkar!! Fantastiskt!
Jag är och kommer garanterat fortsätta vara förbryllad hur det kan funka så bra att ha denna före detta dressyrhäst på lösdrift!


 


En liten bild från slutet av 1996. Ja det är nästan en evighet sen   

Latin till vänster är ca 1,5 år och till höger ser ni hans halvbror Millington Greyleg.

Å det är inte bara Grålles färg som påminner om lilla Walle, nä de är ju faktiskt ganska nära släkt.

Grålle och Walles mamma Amelia är båda efter den fina hingsten Highlight.


 

(bild från Millegarne)




Av Natalja - 16 september 2012 22:38



Är inte säker, men jag tror att lillkillen har vuxit lite   

(bild från december 2011)


 


Av Natalja - 15 september 2012 20:04

Med en vecka kvar till CR-kursen är det hög tid att känna hur Latins känns på böjt spår.

Jag har bara ridit rakt fram sen sist och han har rört sig stadigt bättre och bättre för varje gång.

Igår var det värsta höst-stormen med tillhörande regn.
Hästarna fick gå kvar i vinterhagen hela dagen och jag tror inte dom lämnade logen speciellt många gånger under dagen.

Latin brukar bli lite stelare när han står och hänger inne hela dagen men när jag plockade ut honom i morse gick han riktigt bra. Jag sadlade och gjorde honom klar innan vi gick till gräshagen.


Jag hade satt upp 4 koner i den mittre delen av hagen.

Satte konerna så jag skulle rida runt dom istället för innanför.

Tycker det är lättare att fokusera på bra hörnpasseringar då.

Stegade lite lätt och fick ihop en "ridbana" på ca 15 x 30 meter.


Började med att skritta och skritta och skritta, men inte planlöst runt på långa tyglar utan med eftertanke och arbete i varje steg. Han gick på bra och kändes fin fin.

Efter ca 20 minuter började vi trava lite. Bara ett par steg till en början.

Många övergångar till skritt och korta sträckor.

Lite tråkigt var det att nästan få "börja om" igen. 
Han är långt ifrån så fin som han var för en månad sen men men... jag är glad att han inte blev värre!

Sadeln känns fantastiskt bra!!


Latin ville inte riktigt bära sig själv och tjurade lite.

Mitt tålamod började tryta och droppen blev när han manglade en av konerna.

Jag satt av och morrade lite på honom. Gammelhästen skuttade ett varv runt mig, tills jag sa Prooooooooooo.

Då stod han blixtstilla tills jag satt i sadeln, fortsatte att skutta lite men slutade när jag sa SLUTA!

Det är inte bara mina olater vi måste jobba med. Latin har en del i bagaget också   


Efter vårt gräl gick han plötsligt super duper bra!!!

Ja vi höll väl på sammanlagt i 40 minuter och det gick bara bättre och bättre hela tiden.

Nu återstår det att se hur han mår i kroppen i morgon.


Långsint häst? Latin var fortfarande sur när jag satt av!


   


Något bra gjorde vi allt med tanke på skummet i munnen.


 



Av Natalja - 13 september 2012 14:56

Nu ÄNTLIGEN har resultatet från dressyrtävlingen kommit ut på Blekinge Körsällskaps hemsida.

Som ni ser nedan så kom vi på 3:e plats, precis utanför placering.
OM det sista ekipaget inte hade strukit sig så hade det varit tre placerade och då hade vi fått rosett!!
(förutsatt att det ekipaget inte fått mer poäng än oss   )


LB:2 Häst

1.    Catharina Lilja - Lotus L Grandios   Karlhamns Ridklubb                             67,33

2.    Hanna Melander - Double Trouble   Mörrums Ryttarförening                        66,00

3.      Natalja Karlsson  -  Mabella                 Karlskrona-Lyckå Ridklubb                                 63,67           

4.      Camilla Lönquist  -   Contessa               Olofströms Ridklubb                                          62,67           

5.      Carola Edvardsson  -  Gin Tonic            Rid o Körsällskapet Sporren                               61,66

6.      Linnea Olofsson  -   Aragorn                Ronneby Ryttarförening                                      60,67           

7.      Cathryn Karlsson - Saba Cash D’umper   Blekinge Körsällskap                                         52,33

8.      Clara Wijk     -       Helga                     Karlhamns Ridklubb                                             48,0       



      


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards