Alla inlägg under oktober 2012

Av Natalja - 31 oktober 2012 21:42

   När kvällen och natten bjuder på massor av minusgrader så blir oftast morgonen efter fantastiskt fin.

Efter en tidig frukost fick jag ett svettigt jobb att klä pojken varm nog för morgonpromenaden.


 


Vi gick en sväng med hundarna och de gjorde vad de borde   

Sen var det hästarnas tur att på frukost.

Gick in på logen och tog med höpåsarna. Men det fanns inga hästar inne på logen.

Nå väl, de står väl utanför tänkte jag. Icke då! Inga hästar så långt ögat kan nå.


Vi gick ut igen och vandrade vägen längst ena kortsidan av hagen.

Då hör vi lite knak och brak i hagen.

Bra, antingen är det hästarna eller ett gäng älgar.


 


Jo då, tittar man noga bland träden så ser man en brun och en grå..... häst alltså!


 


Vi fortsatte vägen upp mot "Åkes hus"



 


Å där var ju även den lille svarta! Alla fåren är inräknade.


 


Sällskapliga som de är kom de fram till oss vid staketet.

Walle var nyfiken på hundarna och Xera svarade honom med en utskällning.

Han brydde sig inte nämnvärt mycket utan ville istället gosa och prata lite med sin matte   


   


Jag berättade att det nu fanns nytt gott hösilage på logen.

Ingen verkade nappa på frukosterbjudandet. Den som brukar vara gladast i mat åt i stället frysta brännässleskaft. Ja ja, de får ju göra som de vill....   


När vi gick tillbaka och kom ut på grusvägen såg jag ett minne från gårdagen.

Någon har runda fina hovar och ett regält övertramp!


 


Å i morgon kommer hovslagaren   


Har varit på återbesök hos Maria och den maffiga hästen Flo.

Vi testade min Wintec sadel och den passade henne som handen i handsken.

Dock var fröken fläckig på sitt allra värsta humör och visade alla sortes bakutsparkar.

Vi testade alla möjliga metoder men hittade inget som funkade i alla väder.

När hon väl gick med på att gå framåt så gick hon kalasbra men så kommer de där tvärnitarna med tillhörande sparkar.

Till slut när hon vägrade ta ett enda steg (jo det funkade om jag ledde runt henne   ) så klättrade jag upp för att se om det blev någon annan reaktion. När Maria red henne i helgen så hade hon stökat jättemycket och då hade hon kunnat "snurra" henne, gå på en liten volt, och det hade fått henne på bättre tankar.

Idag funkade det inte alls..... *suck* Dessa kreativa ston!


Till en början fick jag fram henne i skritt men hon tröttnade även på mig och tvärstannade.

Då tog jag änden av tyglarna och snärtade till henne kvickt som attans på manken och vips travade hon iväg.

Sen flöt det på, jag kunde till och med galoppera i båda varven utan motorstopp.

Fort upp med Maria så hon fick smida medans järnet var varmt.

Skönt att kunna avsluta ritten någolunda bra, men hon är en svår donna att förstå sig på! Sadeln var i alla fall uppskattad av både ryttare och häst så den kanske kommer att ligga på en skäck i framtiden.


Undra om det blir lika kallt i natt?



Av Natalja - 30 oktober 2012 22:37

  Det finns fördelar med att ha lösdrift. Många fördelar... Men när det är mörkt ute och temperaturen dessutom har sjunkit under nollan är det inte lika roligt att leta häst i en lerig hage.

Det börjar även bli ganska kallt om tassarna när man väl hittat hästen och ska försöka få den någolunda ren.

Tur att det finns varma kläder och pannlampor. Då löser man lätt dessa problem


Eftersom det var ett visst motsånd i hästen i söndags,

tänkte jag bara låta honom gå rakt fram utan krav i skogen.

Red honom på hackamor och lät honom gå på långa tyglar hela tiden.

Han var pigg och klev på bra framåt.

Jag hamnar lite fel i sadeln, funderar på om jag ska prova ett lite smalare koppjärn.

Han har det vita i sadeln nu och det är det vidaste.

Det kanske räcker med det röda nu när han är lite slankare i formen.

Det känns som sadeln tippar framåt  och lättar bak.

Ju vidare järn man har i, dessto böjdare blir sadeln.

Latin är rakare än rakast så det blir kanske lite knas med vittjärn i.

Tänkte även testa de mindre knästöden för att se om mina ben hamnar bättre.

Som det känns nu så tippar både sadel och jag framåt, vilket innebär att bäcken och sittben säger STANNA.

Rätar jag ut svanken och "hoppar" fram så blir det bättre i ca 10 sekunder, sen har jag hamnat fel igen.

Detta har jag inte alls kännt av innan.


Trots detta kunde jag leka lite med tempot och övergångarna.

Han lyssnade väldigt bra på mig trots att vi var ute i skogen.

Gjorde ett par bra halter och både svängar och trav gick lysande!

Det var inget snubbel i skogen eller spring på grusvägen för att komma undan.


Ja just det. Vi testade de nya benreflexerna...

men mötte inte en enda levande själ så jag vet inte om dom funkade eller ej   


 


Vi hade även en stor stålkastare med oss ut. Månen lös upp vår väg och skapade mystiga skuggor i skogen.

Av Natalja - 29 oktober 2012 12:49

Innan någon låser in mig på en anstalt eller bokar tid för hälsokontroll så vill jag bara bekräfta att JA,

jag vet att jag är knäpp 

Men det är inget nytt, jag har alltid varit lite halv snurrig!

Jag kan förstå att tex min kära vän Fia (hon med den fina hästen) tycker att jag är helt bäng i huvudet när jag messar om att jag ridit Latin på långa tyglar och kan STANNA!! Ha ha, det hade jag ju också reagerat för 

Att jag sitter här och skriver om min fiiiina bruna häst som går såååååå bra, ja det kan ju få vem som helst att ringa psykakuten. Han går ju inte ens på tygeln!!


Nä, helt sant... men det är inte därför jag tycker han är såååå fin heller!

Man får inte glömma att det är en häst som näst intill är utdömd.

Det är en häst som går barfota på lösdrift, inte en häst som är startklar för SM.

Det är inga bilder som jag ska skicka in till tävlingen "Sveriges snyggaste dressyrhäst"

Jag vet att han inte går i "LA-form" och det har jag heller aldrig skrivit, för DÅ hade jag varit knäpp!


Här har vi lite bilder som är tagna i Maj





  


Fina bilder eller hur? Går han perfekt här?
Svar nej, å jag minns den där dagen. Han var seg som kola, stel som en pinne och inte alls särskilt arbetsvillig.

Ändå har jag sporrar och spö plus att jag rider på kandar.

Visst, han hade inte varit igång så länge än... men ändå.


I början på juni var vi med på den första kursen i Centrerad ridning.

Tänken var att prova något nytt som kunde passa en gammal sliten häst som Latin.

Jag vill rida honom skonsamt så han får möjligheten att hänga med ett par år till.

Att jag får slipa på min sits är ju dessutom ett plus i kanten.


För att lära in grunderna fick jag helt enkelt plocka bort det jag har svårat att låta bli, tex händer och fötter.

Långa tyglar och utan stigbyglar,

Den här är inget man förändrar eller lär sig på en dag, det är mycket mer långsiktigt än så.

Som jag skrivit förr, man måste uppleva det för att förstå det... annars låter det som rappakalja.

Hur som helst, vi fick lära oss att rida med kroppen. Hur man med små rörelser kan svänga hästen, gasa/bromsa och även hur fel det blir när vi sitter fel!


Titta nu en gång till på bilderna från igår.






Han lägger inte längre all sin vikt på frambenen.

Han hänger inte längre i min hand.

Jag behöver inte driva honom med långa sporrar.

Han bär sig själv och har fått igång rygg och bakben.   


För mig är det bra, JÄTTEbra!!!

Sen får ni tycka att jag är knäpp om ni vill, det skiter jag i   


Å vi har lång väg kvar, vi har ju bara börjat den här resan. 

Om Latin bara håller sig frisk och hel så hoppas jag att vi så småningom kommer upp oss i formen, bärigheten och samlingen. Det är ju målet precis som i all annan ridning!


Är du också nyfiken och vill bli lite "knäpp" så kommer vi förmodligen ha nästa kurs i slutet på januari.

Kursen är sen länge fullbokad men det kommer att finnas tid för Sara att ha enskilda lektioner.

Är du intresserad så är det bara att höra av sig!

Av Natalja - 28 oktober 2012 20:59


Gäster, kalas, vintertid och en hostig 1 åring....

Ja det tar verkligen på krafterna.

Det känns ungefär som om jag har sovit 3 timmar denna helgen Zzzzzzzzzzzzzzzz. 

Nu har i alla fall pojken blivit en STOR pojk.


 


Han fick många roliga saker och åt tårta med stor aptit!


När lugnet hade lagt sig över Lycke, tog jag min gamle häst på en ridtur.

Han har ju vilat i veckan och det har bara varit bra för honom.

Tyckte nästan att han hade gått ner lite i vikt men nu har han rundat på sig och har dessutom skaffat sig en tjock och fluffig vinterpäls   


Hittade förresten ett finfint träns på HästNet som jag slog till å köpte.

För jag har ju nästan inga träns, he he

Det passade perfekt och Latin var SÅ snygg i det!!


Vi tog en runda i skogen först, skrittade en hel del men kände på traven en kortare sträcka på vägen hem.

Han var framåt och kändes super! För första gången kände jag att jag kunde länga hans trav genom att rida lätt "långsammare". Rundan tog väl ca 30 minuter så jag tänkte avsluta med ett par varv i hagen.

Lurade ut Roger så han knäppte lite kort med min knäppa kamera.

Den lever verkligen sitt egna liv och gör precis som den själv vill!
Ja det kommer ni snart att se   


Men men, min bruna häst som alldeles nyss flög fram på en grusväg, förvandlades till en stenbumling som försöker rulla i en uppförsbacke. Han liksom la i handbromsen och kändes motsträvlig.

Lyssnade inte alls på mig   


Detta djur..... Latmask!

Försökte att inte bli sur men det är minsann inte lätt alla gånger.

Jag skulle ha tagit ett djupt andetag, hittat balansen och ridit vidare, men istället tappade jag min sits och började driva med ben och så satte händerna igång att fippla. Suck!

Som tur var kom jag till insikt och avslutade ritten i ett ganska trevligt tempo med en helt ok form.

Han gick framåt igen och jag hade den där fina kontakten med bettet som jag så länge letat efter.

Men MIN form är inte ok! Nu måste jag ta tag i de där extra kilorna som hänger kvar lite här och där.


Halt (med ett bakben på drift)



Fin galopp!



TJOCKIS-MATTE!



Mer trevlig galopp   



Lite "uppförsbacke" i alla fall



Nya tränset, snyggt va!



Galopp! Tänk så "lätt" han är att rida nu   
Inga sporrar behövs och han hänger inte i tyglen, härligt!!



Snällare ögon får man leta efter!



Lätt och fin trav.



Jag spanar på de vilda unghästarna som har galopptävling i vinterhagen   

Latin är duktig och fortsätter jobba på.



Å med hjälmen på sne   



Fjäderlätta framben och spetsade öron! Är de verkligen Latin jag rider?



Han är så rolig att jobba när det funkar.

Han har faktiskt lättare att lägga undan gamla olater.

Jag däremot hänger envist kvar..... Morr!



Ja som ni ser så bjuder min kamera på många olika kvalisorter på bara en kort stund.

Nu ska jag skynda i säng för man vet aldrig när pojken bestämmer sig för att vakna       






Av Natalja - 26 oktober 2012 12:13

 

Av Natalja - 25 oktober 2012 23:18


 

Av Natalja - 25 oktober 2012 21:21

Latin har fått ligga på latsidan den här veckan.

Men tro inte för den saken skull att jag har gjort likadant!
Nej då, i måndags var jag hos Maria och hjälte henne med ett häftigt sto.

Hon har varit lite stökig men börjar komma till rätta nu.

Fick klättra upp och känna på henne några varv.

Det är alltid lättare att hjälpa någon när man vet hur det funkar där uppe.


I tisdags var det Lillans tur att få en knuff i rätt riktning.

Fick kliva upp även på denna fläckiga häst och känna vilken skillnad det var på honom sen sist!
Otroligt att det kan hända så mycket på bara några veckor.

Han var mycket mer med på noterna och bjöd på många tempoväxlingar och övergångar på lång tygel!

Häftigt! Jag testade galoppen och den var hur bärig och fin som helst. Han var inte framtung och jag behövde inte driva honom i varje steg. Han till och med rundade sig i hörnen utan att gena och började söka sig i form.


Idag var det Bella tur att få en dust med mig.

Det är nästan 2 veckor sen sist och ja, det kändes som en evighet!!

Hon var framåt men lite kinkig.

Vänstersidan var ok och jag kunde hålla mig i skinnet och inte börja böja, bända och fippla med vänsterhanden.

Visserligen hade hon någon konstig grej för sig i högergaloppen. Hon envisades med att byta till vänster lite titt som tätt. Men det var inget vi hängde upp oss på. Istället gick hon perfekt i den förvända galoppen!

Innan jag avslutade så var det nästan som Bella ville något annat. Hon var så på utan att stressa och ville inte alls avsluta.
Jag red då i trav längst fyrkantspåret och vände snett igenom, sen fick hon, om hon ville, länga traven på diagonalen. Ja det kan man säga att hon ville   

Hon bara rann iväg och fick göra så ett par gånger.

Gissar att hon ville sträcka ut ordentligt.

Avslutade sen med att rida henne riktigt lång och låg i formen.

Å va rolig hon är att jobba med den hästen. Även om det går åt skogen i vissa lägen så hamnar man snabbt på banan igen och då ger hon 1000 %!


Det är så intressant och nyttigt att rida andras hästar, även om det bara är 10 minuter eller ett par varv så får man alltid nya upplevelser. Jag tror faktiskt att jag har enorm hjälp av årets CR-kursen, att rida "likadant" på alla hästar  gör att jag lättare hittar takt och form.

Hästar som är svåra att svänga till exempel blir en baggis.

Många många många gånger är det ju ryttaren som sitter eller rider fel.


 


Jag och Bella på "Hästens dag"

Av Natalja - 24 oktober 2012 21:59

Klockan var strax efter 20.

Det var mörkt ute och höstkylan kändes ända in i benmärgen.

Jag stängde dörren bakom mig och en mäktig tystnad slog emot mig.

Tur att jag tog mössan, hann jag tänka medans jag gick över gården.


Började med att koppla på slangen och sätta på vattnet.

Källaren var mörk och läskig, fick säkert lite spindelnät i huvudet.

Sen tog jag mig in i sadelkammaren för att hämta lite foder.

Fick passa tårna så de inte hamnade i någon av råttfällorna.

Letade mig fram i mörkret och hittade till slut in på logen.

Där väntade tre skitiga hästar ivrigt på sin mat.

Knäppte fast var och en på sina platser och sen fick de sina hinkar.

Medans de åt fyllde jag på vatten och mockade.

Var klar precis samtidigt som Walle hade ätit upp.


Trots att jag befann mig ensam på en kall loge med höstmörkret utanför dörren,

så kände jag mig inte alls ensam.

Jag hade ju mina tre pojkar där   

Borstade och gosade med dom, en efter en!

Att få ha hästarna här hemma på gården är oslagbart!
Det går inte att med ord beskriva hur mycket jag uppskattar det.


 


När alla var rena och fina var det bara höpackningen kvar.

Det är väl inte världens roligaste syssla men jag gör det gärna!

Jag letar mig gärna fram i kylan, mörkret och ensamheten så länge jag är hemma och har mina hästar här så gör det inget. Å tänk sen, om några år när vi fått lite mer ordning på saker och ting.

Då har jag ett stall att gå in i, lampor där det behövs och kanske en liten Theo med mig som sällskap..

Ja det kan i alla fall inte bli sämre om man säger så    


 


Min lilla söting! På fredag fyller han 1 år! Undra vad han önskar sig? En ponny har han ju redan   


    

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards