Direktlänk till inlägg 31 oktober 2012

Vrång? Eller bara lite småsur?

Av Natalja - 31 oktober 2012 21:42

   När kvällen och natten bjuder på massor av minusgrader så blir oftast morgonen efter fantastiskt fin.

Efter en tidig frukost fick jag ett svettigt jobb att klä pojken varm nog för morgonpromenaden.


 


Vi gick en sväng med hundarna och de gjorde vad de borde   

Sen var det hästarnas tur att på frukost.

Gick in på logen och tog med höpåsarna. Men det fanns inga hästar inne på logen.

Nå väl, de står väl utanför tänkte jag. Icke då! Inga hästar så långt ögat kan nå.


Vi gick ut igen och vandrade vägen längst ena kortsidan av hagen.

Då hör vi lite knak och brak i hagen.

Bra, antingen är det hästarna eller ett gäng älgar.


 


Jo då, tittar man noga bland träden så ser man en brun och en grå..... häst alltså!


 


Vi fortsatte vägen upp mot "Åkes hus"



 


Å där var ju även den lille svarta! Alla fåren är inräknade.


 


Sällskapliga som de är kom de fram till oss vid staketet.

Walle var nyfiken på hundarna och Xera svarade honom med en utskällning.

Han brydde sig inte nämnvärt mycket utan ville istället gosa och prata lite med sin matte   


   


Jag berättade att det nu fanns nytt gott hösilage på logen.

Ingen verkade nappa på frukosterbjudandet. Den som brukar vara gladast i mat åt i stället frysta brännässleskaft. Ja ja, de får ju göra som de vill....   


När vi gick tillbaka och kom ut på grusvägen såg jag ett minne från gårdagen.

Någon har runda fina hovar och ett regält övertramp!


 


Å i morgon kommer hovslagaren   


Har varit på återbesök hos Maria och den maffiga hästen Flo.

Vi testade min Wintec sadel och den passade henne som handen i handsken.

Dock var fröken fläckig på sitt allra värsta humör och visade alla sortes bakutsparkar.

Vi testade alla möjliga metoder men hittade inget som funkade i alla väder.

När hon väl gick med på att gå framåt så gick hon kalasbra men så kommer de där tvärnitarna med tillhörande sparkar.

Till slut när hon vägrade ta ett enda steg (jo det funkade om jag ledde runt henne   ) så klättrade jag upp för att se om det blev någon annan reaktion. När Maria red henne i helgen så hade hon stökat jättemycket och då hade hon kunnat "snurra" henne, gå på en liten volt, och det hade fått henne på bättre tankar.

Idag funkade det inte alls..... *suck* Dessa kreativa ston!


Till en början fick jag fram henne i skritt men hon tröttnade även på mig och tvärstannade.

Då tog jag änden av tyglarna och snärtade till henne kvickt som attans på manken och vips travade hon iväg.

Sen flöt det på, jag kunde till och med galoppera i båda varven utan motorstopp.

Fort upp med Maria så hon fick smida medans järnet var varmt.

Skönt att kunna avsluta ritten någolunda bra, men hon är en svår donna att förstå sig på! Sadeln var i alla fall uppskattad av både ryttare och häst så den kanske kommer att ligga på en skäck i framtiden.


Undra om det blir lika kallt i natt?



 
 
rackemarie

rackemarie

1 november 2012 09:41

Vilken mysig morgon! Vad fint dina hästar ser ut att ha det.

http://rackemarie.bloggagratis.se

Natalja

1 november 2012 19:25

Ja de verkar trivas i vinterhagen, alltid något att pyssla med : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards