Alla inlägg under december 2012

Av Natalja - 17 december 2012 20:59

Hästarna verkar absolut inte ha något emot att bara vara!

Jag däremot håller på att bli nipprig! Har ju inte suttit på en häst på flera veckor!!

Å nu när jag är som mest sugen på att rida... ja då har snön förvandlats till en isgata!!

Typiskt   


Lite bilder från gårdagen







Hur mycket kan några små kaniner skita??? 


 


Jag trodde någon hade varit snäll och grusat gårdsplanen, men efter en nogrannare kontroll visade det sig vara KANINBAJS! Dessutom river de ner en massa hösilage och marinerar hästarnas mat med små lortar!

Men inte kan jag vara arg på dessa ljuvliga små varelser, speciellt inte när Nilsson kommer fram till mig när jag packar hö. Jag kunde till o med klappa honom på ryggen två gånger. Märklig vildkanin!  

Av Natalja - 16 december 2012 20:30

 Nääää, inte om hästarna får bestämma!

Så här ser stigen in till logen ut:







 


Ja de får i alla fall motion   

Av Natalja - 15 december 2012 08:48

Trots en isande vind med tillhörande snöblask ger vi oss av mot stadens centrum för att kika på....


 


Friade i onsdags och min Älskling sa JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA   



Av Natalja - 11 december 2012 21:06

Jag har länge misstänkt att någon stjäl hösilage! Någon lämnar tydliga spår efter sig.

Både i form av fotavtryck och bajs!

Idag tog jag den rackarn med händerna i kakburken   


Det visade sig vara en liiiiiiten liten kanin!


 


Den vita Nils har sen en tid tillbaka varit försvunnen. Denna lilla luddiga sak påminner väldigt mycket om Nils.

Den är lika orädd och skuttar precis lika dant.

Har även de där korta öronen som Nils hade.... undra om det är Nils son, Nilsson   

Det var rätt trevligt att ha sällskap när jag packade hösilaget men lyckan höll på att bli kort då den tunna balen plötsligt välte. Som tur var hann lille niiinen hoppa undan.


En fördel med snö är att hästarna håller sig väldigt rena och fina. Det märks speciellt på de där 6 vita fötterna som går i hagen. Det märks också att det är kallare och att hästarna inte hittar så mycket annat att käka i hagen för de länsar logen på sista höstrået mellan matpåfyllningarna. Ikväll fick de tre påsar istället för två, det borde det räcka till morgonen tycker jag!


Förresten, har ni sett förra årets inlägg?

Där är en bild på lilla Walle i Jojjes grimma!

Otroligt vad den gråe har växt!!!


 


OJ! Det verkar inte som vi hade så mycket snö förra året   

Av Natalja - 10 december 2012 21:32

....är jag extra glad och tacksam för att mina hästar går här hemma på gården så jag slipper sätta mig i bilen morgon som kväll för att ta mig till ett stall långt borta!

Även om det innebär en del slit och släp (tex skotta) så är det en baggis i jämförelse med att ge sig ut i snökaoset.




 


Snöig ponny   


 


Av Natalja - 9 december 2012 21:15

Det kommer bara mer och mer snö! Än så länge gör det inget för det är kallt och snön håller sig mjuk och fluffig.

Vill inte veta av något töväder nu!

Igår när jag skulle ge hästarna middags-påsarna så var det ingen av dom som ville komma in på logen.

De stod så bra där i snöfallet så jag gick istället ut med påsen.




 


LillePlutt var också med   


 


Placerade hö-högarna runt den stora stenen.

Då hinner de yngre undan när argbiggan Latin kommer farandes med sina huggtänder.




Walle tyckte den lilla med overall såg spännande ut och undrade varför han inte fick följa med in i hagen.

Visst ser det mysigt ut med all snö! Att hästarna gillar det är det ingen tvekan på   




När jag gick ut till hästarna idag funderade jag på vad de kan hitta på i dagarna. Oftast står de bara och hänger när jag kikar på dom men jag vet ju att de busar runt å så.

Snön som kommit i helgen har lagt sig lite olämpligt på eltråden så jag tog en runda för att slå bort snö och kontrollera staket och hage. Eftersom de är "ute" dygnet runt är det extra viktigt att staketet är ok.

Jag hann inte långt förrens jag fick sällskap av djuren. De hängde med och Walle var den som höll sig närmast.

Han gick mig nästan på hälarna, trevligt med en social häst i alla fall   


Jag upptäckte på min vandring att de letar och även hittar en hel del ätbart under snön.

Plötsligt slog det mig..... vart är bollen?
Den röda pilatesbollen som jag la ut i hagen för ett tag sen.

Såg den inte någonstans, den kan ju inte vara helt översnöad än!

Hittade den utanför staketet och kastade genast in den till rätt sida.


 


Walle har varit nyfiken tidigare men inte varit så modig. Det var han idag!

Han var jättetuff och började genast att busa med den.




Han sparkade, puttade och bet i den!

De andra brydde sig inte alls. Latin gick och käkade snö medans Jojje skulle undersöka höpåsen som jag hade med mig. Försökte filma Walle och bollen med mobilen (har inte riktigt lärt mig den nya än) men tyvärr hamnade filmen på fel håll   


Måste bara hylla vattenbaljan lite!

Nu när det varit upp mot -10 grader ett par dagar i rad så är det kalas att slippa tänka på om vattnet är fruset!


 

Den är lite mindre än den vanliga baljan så jag får fylla på lite oftare men i jämförelse med hur det var innan så gör det inget. Roger har dessutom varit duktig och kört runt med snöslungan så jag kan ta mig fram överallt utan att plumsa i djup snö överallt.


Förresten, jag har ju ridit idag!!!

Masserade fina Onyx och sen hängde jag med upp till ridhuset för titta när han och matte Martina skulle rida.

Det slutade med att jag testade honom och även han svarar klockrent på min CR-ridning   Häftigt!!  


    




Av Natalja - 8 december 2012 08:12

När man har jobbat dag ut och dag in i ca 12 år och plötsligt får vara hemma med en mysig bäbis, ja då blir det en STOR omställning. Man tror att det där året man ska vara hemma kommer att vara såååååååå långt! Vad ska man hitta på? Men vips så har det gått ett år och omställningen till att börja jobba igen var betydligt svårare än åt andra hållet. Att det dessutom är vinter, mörkt och kallt gör inte saken lättare.

För att komma i ordning, hitta rutiner utan att stressa ihjäl mig har jag bestämt att hästarna får ledigt hela december. Självklart kommer de få mat å den vardagliga hanteringen men jag planerar inte in någon annan aktivitet.

De roar sig själva i hagen och motionerar efter bästa förmåga.

Härom kvällen när Roger rastade hundarna så stod de yngre på logen och åt medans den gamle rusade runt som en yster tupp i hagen. Ha ha, det lät visserligen som jordbävning men kul hade han i alla fall   


Bloggen blir kanske liiiite bortglömd men helt tyst kommer jag inte vara, jag lovar! 

Känner liksom att jag behöver landa i det nya för att hitta kraft och inspiration till nästa år! 

Först och främst ska jag fira min 36 års dag!

Inte för att det är så mycket att fira kanske men kalas är ju alltid trevligt    


 

Av Natalja - 4 december 2012 21:56

Jag vill gå i ide!!

Kan man det och vakna någongång i vår?

Just nu är jag såååå trött.

Allt är bara tungt och jobbigt.

Snön är blöt.

Det är mörkt typ hela tiden.

Blääääk!




Så nu har jag gnällt av mig och det känns redan bättre   


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards