Alla inlägg under januari 2013

Av Natalja - 31 januari 2013 21:40

Om jag får välja EN pryl som jag inte kan vara utan just nu så är det pannlampan!

Det är just nu mitt tredje öga och är med mig i vått och tort.
I alla fall efter mörkrets inbrott när jag är ute hos hästarna eller rastar hundar.

Jag minns det första pannlampan som pappa köpte till mig. Det är väl ca 100 år sen.

Den var gjord för orienterare och hade ett stort tungt batteripack som man fick ha i fickan. Jätteklumpig!

Tacka vet jag dagens små effektiva pannlampor!


 


Bild från 2008. Latin i pannlampans sken.


Jag har alltid varit en ur och skur ryttare som ridit året om oavsett ljus eller mörker.

Nu har jag även upptäckt fördelarna när man sköter marktjänsten.


Vår lilla gård är ju ganska omodern än så länge och kanske inte den optimala hästgården.... än!
Så småningom kommer den bli mer och mer anpassad för att göra hästeriet enklare.

Men ombygnationer och förändringar kostar pengar och tar tid,

därför tar vi en sak i taget och då kan det ta sin lilla tid   


Pratade med veterinären igår. Han fick bilderna på mail och tyckte att benet såg JÄTTEBRA ut!!

Han ville inte att jag skulle börja med Lotagen än. Han vill inte skära i det heller utan tyckte att jag ska avvakta 2 veckor till. Alternativt kan jag linda svallköttet med ett tryckförband för att hålla tillbaka svallköttet.

Han resonerar så att ju mer man "stör" läkningen, ju mer svallkött bildas det.

Aloevera-sprayet trodde han inte på, han hade inte sett någon bevisad effekt men han höll med om att det åtminstone inte skadar att prova.

Så jag har tvättat benet med vatten ikväll igen för det har bildats en mörk skorpa över svallköttet. Vet inte om det brukar bli så eller om det är Aloevera gelen.

Jag vill nog helst inte linda in det igen, för det kommer fortfarande vätska ur det och det blir så otäckt när det stängs in. Plus att jag tycker att en linda av något borde reta såret... Eller?
Får lita på att veterinären kan det här, han har säkert sett betydligt fler och värre sår än detta.




Av Natalja - 29 januari 2013 21:43

Det blir en del höpackning när man ska utfodra tre mammutar!


 


Det märks på Latins stora buk att han ätit mycket och rört på sig lite   

Men man får bli lite mullig på äldre dar... se bara på hans matte, ha ha!


Idag är det 3 veckor sen han skadade sig.

Han har gått 2 veckor med bandage och en vecka utan.

Benet är inte så svullet längre men det är en hel del svallkött.

Sen jag tog av bandaget har jag inte tvättar rent det.

Dels för att veterinären sa att jag inte skulle göra det och dels för att det har varit - 10 grader och mer.

Idag är det +3 grader och jag tyckte det var dags att ta en ordentlig titt på benet.

Hämtade ut Latin och placerade honom så jag kunde spola benet med vattenslangen.

Eftersom vi håller till utomhus med endast himlen som tak använde jag mig av pannlampan för att se något.

Det måste sett roligt ut när jag jagade runt med slangen i mörkret.


Sen fick han hänga med ner till logen för lite kvällssnacks.

De små fick också smaka.

Istället för att spraya såret så kletade jag på gelen istället.


Tänkte maila bilderna till veternären ikväll och sen ringa honom i morgon för att höra vad han tycker.

Vill som vanligt VARNA KÄNSLIGA TITTARE för obehagliga bilder.

För er som inte är känsliga kan man klicka på bilderna så de blir större.


         


Innan tvätten kom det ingen vätska, men det lossnade ganska mycket "skorpa" från såret så det är väl därför det började blöda lite.

Förutom svallköttet så ser i alla fall sårkanterna väldigt bra ut.

Det har säkert läkt som det ska med tanke på att det var väldigt djupt från början.

Han får nog ett maffigt ärr på benet men så länge han inte har ont gör det inget om han får ett skönhetsfel.

Tror visserligen vi kan få bukt på svallköttet nu när sårkanterna ser så fina ut.



Av Natalja - 29 januari 2013 21:04

För att kunna återberätta helgen med rättvisa ord, behöver jag ha väldigt gott om tid.

Tid är något jag alltid haft för lite av.

Det har knappast blivit mer tid över sen lilla Theo kom till världen.

För att inte låta det gå för länge innan jag nämner något om kursen så tänkte jag bara ta en liten kort genomgång.


Ja, lite skrev jag ju om redan i lördags.

Eftersom Latin inte kunde vara med fick jag låna ihop en hel hög med hästar för att kunna vara med på kursen.

Första hästen var lilla Sollie.

Henne hade jag inga förväntningar på alls eftersom jag inte har ridit henne på lite mer än två år.

Därför var det väldigt roligt att det funkade så bra.

Jag kunde rida henne med lika små och fina hjälper som jag kan på Bella.

Trots att Sollie var pigg som en liten lärka gick det att dämpa hennes ivriga trav utan att ta i tyglarna.

Känslan när det fungerar är otrolig. Likadant när jag vill öka tempot eller takten och kan göra det utan att använda skänklarna... Ja det är häftigt!!


Ridpasset på Bella slår alla rekord!

Hon förstod redan hemma i stallet att det var något på g. Hon är klok denna gamle dam.


 


Hon följde snällt med in i släpet och höll sig lugn trots att vi kom fram till ett nytt främmande ställe.

Framridningen kändes ok och när vi väl började rida för Sara så funkade ALLT! Ja, det var faktiskt så!
Jag brukar alltid ha något att invända mot men inte denna gången. Bella lyssnade på minsta lilla vink och bjöd till och med på ett par steg i passage   

Stundtals red jag omkring med gåshud! Hon svävade fram och vi dansade tillsammans.

Det var varken jobbigt för mig eller Bella för vad vi än gjorde så blev hon varken spänd eller stressad.

Att kunna rida denna lilla heta dam utan att göra en enda förhållning i tygeln eller lägga till skänklarna, ja det är magiskt! Man måste uppleva det för att förstå känslan!


 


Trodde inte jag kunde toppa dessa två ridpass men ack va fel jag hade.

I söndags var det Prince tur.

Han har haft bekymmer med ryggen i sommar och efter många behandlingar och vila har han äntligen kommit igång igen. Han är som Latin en ganska bekväm valack och vill han inte.... så är det inte lätt att övertala honom.

Jag minns tidigare när jag ridit honom vilka probelm jag haft med att fatta galopp, eller länga traven.

När jag red honom i skogen förra helgen kändes han finfin, men i skogen har han alltid haft en helt annan framåtbjudning (dessa lata valackar, he he)


Vi möttes utanför ridhuset och Prince såg lite skeptisk ut.


 


Han var inte det minsta lat dagen till ära, nä istället lite busig.

Råkade sätta foten i sargen och han var inte sen att skutta iväg.

Prince tillhör de där hästarna som ibland knäpper av i nacken och ser fin ut utan att jobba korrekt.

Därför fick jag rida honom på väldigt mjuka händer. Jag höll i tyglarna med stängda händer (oj va jag har övat på det) men hade en hårfin kontakt med munnen.

Använda varken spö eller sporrar och det behövdes inte heller.

Han lyssnade på min sits och precis som de äldre stona kunde jag justera gångarter och tempo med endast sitsen.

Första galoppfattningarna var väl inget att skryta med.... däremot de sista! Oj, de kom ur en tanke.


Maria gjorde så gott hon kunde för att ta lite bilder med min lilla kamera. Den är ju inte så haj på att fota rörelse i ridhur men lite ser man i alla fall.






Rent tekniskt sett borde tre ridpass ha tagit död på mig som inte ridit ordentligt på månader.

Hade det varit en "vanlig" ridkurs så hade träningsvärken plågat mig redan i andra halvleken.

Men så var inte fallet. Eftersom det inte blir några spänningar i varken min eller hästens kropp, blir det inte jobbigt på det vanliga sättet. Visst krävs lite styrka för att ha bålstabiliteten men armar och ben behöver inte slita ut sig.

Smilet som går från öra till öra avslöjade ganska väl hur ridpasset kändes.

Jag fick Prince att dansa precis som både Sollie och Bella.

Å det finns så många fler hästar som jag skulle vilja prova nu när jag har en helt annan ridning att erbjuda.

Kan knappt bärja mig innan det är dags att rida in Walle!! Å va spännande det ska bli. Att göra rätt från början, att slippa sporrar och skarpa bett, att kunna rida hästen med en centrerad och välbalanserad sits, det är drömmen.


Det var inte bara jag som svävade runt på små rosa moln.

Min arbetskamrat Nina med sin distansArab Junior var också helt lyriska efter sista ridpasset.


 


Även Lillan och fina Chess fick uppleva den bästa helgen hittills.


    


Å även om jag inte har foto på de andra deltagarna så vet jag att även de var lika nöjda.

Jag längtar redan efter nästa kurs! Ja jag ser verkligen fram emot nästa ridpass, på vilken häst det än må bli   


Av Natalja - 26 januari 2013 22:20

Ja då, än lever jag men det är inte mycket mer!

Pojken vaknade 04:50 och ropade så sött på sin mamma (varför kan han aldrig ropa pappa!!)

Försökte få honom att somna om men när klockan började närma sig 05:50 gav jag upp och gjorde frukost istället!
Gääääääsp!


Åkte hemifrån redan kl 09 till Öljersjö för att hitta liten vit häst och göra henne ridklar.

Gick till hagen med en häst-godis i fickan och Sollie följde så snällt med till stallet.


 


Borstade av henne och sen fick hon en skön massage som uppvärmning.

Sollie är hela 21 år och hon kändes oförskämt fin i alla muskler.

Sen letade jag fram sadel, benlindor och träns.


 


Fina lilla stumpan! Hon undrade nog vem jag var och varför jag höll på med henne   

Hennes matte var iväg på jobb så jag fick alla instruktioner och förhållningsorder via telefon.

Sen gick vi ut i kylan mot ridhuset.


 


Värmde upp en stund innan det var vår tur att rida.

Sollie är en piggelin dam som gärna går i en högre växel.

Därför övade vi just på att ta det lugnt.

Hon fattade snabbt vad jag ville och så länge jag gjorde rätt, gick det lysande.

Jag har en tendens att skjuta fram underskänkeln när jag rider pigga hästar. Det gör att jag sitter helt fel och ska man vara riktigt petig så hamnar jag i en pådrivande position. Vilken naturligtvis bara blir pannkaka.

Ska jag då dämpa hästen tar jag i tyglarna. Ett fel leder till ett annat.

Istället ska jag böja knäna, få bak underskänklarna och lätta i handen.

När jag fick till det till 98 % så kunde jag hålla henne i en lugn och avslappnad trav.




Inte lätt att fota en som bara vill gosa!

Efter några timmar och ett teoripass senare var det dags att hämta Bella.

Malin, Bellas matte jobbade så jag fick köra till stallet själv för att göra iordning henne.

Hann till och med trimma manen på henne, den hade blivit lite för lång för sitt eget bästa   


Hon gick snällt in i släpet och resan gick bra.

Vi lastade ut och gjorde sen henne klar för träningen.

Det var lite spännande att komma in i ridhuset.

Där fanns nämligen den största och svartaste Frieser Bella hade sett.

Efter ett par varv gick det bättre. Då sneglade hon bara på honom när han var för nära.


Vi hade gott om tid att rida fram på, så för att hon skulle ha lite krafter kvar skrittade jag en hel del.

Sara kommenterade snabbt att jag rider Bella och Sollie ganska lika! Alltså har jag samma olater på båda hästarna också. Fick jobba med det där med att ta det lugnt även med Bella.

Övergångar, tempoväxlingar, svängar, öppna/sluta... ja vi gjorde till och med ett par bakdelsvändningar.

Å allt gick lyyyyysande!


 


Kan berätta mer i morgon.... för nu måste jag SOOOOOOOOOOOOOOOOVA!

  

Av Natalja - 25 januari 2013 22:23

Ja, nu är det verkligen kallt!!
Jag packade massor av extra hösilage igår och det var nog tur det!
Hästarna fick tre påsar i morse och allt var uppätet när jag fyllde på efter lunch.

Att de har ätit mer märktes även i vattenbaljorna.

De hade druckit lika mycket i värmebaljan som i istunnan ute.


Eftersom det fortfarande är lika kallt så fick de samma mängd hö idag också!

Latins ben är svullet som en telefonstolpe och någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det inte är bra att låta en häst gå svullen för länge.

Såret ser i alla fall inte sämre ut.... och det har runnit ut mindre vätska idag.
För att hjälpa benet så lindade jag det under såret.

Får se om det hjälper något.


Nä, nu ska jag nog gå och lägga mig! Det blir en aktiv dag i morgon   


 

Av Natalja - 24 januari 2013 21:26

Nu är det snart bara timmar kvar tills årets första träning går av stapeln.

Han som egentligen skulle ha varit med står ut i hagen med ett svullet ben med ett fult sår.

Kursen består av 3 ridpass och ett teoripass.

Som alla vet så befinner vi oss mitt i kallaste vintern.

Har man hästen i ett stall utan ridhus kan det vintertid vara svårt att hålla igång hästen.

Bella är ganska sparsamt riden plus att hennes matte jobbar i helgen.

Jag kände för Bellas skull att det hade varit lagomt med ett ridpass.

Även om det inte är någon hård träning så är det ändå resan och spänningen i ett nytt ridhus som tar på en gammal dam som i år blir 20 år.

Efter lite planeringe blev upplägget så här:


på Lördag kl 10:45 - 11:15 rider jag Hagens Solitär


(den vita hästen på kortet)


 


Bild från KLRKs julshow 2010. Ja och sen dess har jag inte ridit Sollie så det blir verkligen spännnade!


kl 18:00 - 18:30 rider jag Bella. Då har hennes matte hunnit sluta jobbet och kan följa med   


 


Bild från mars 2012


Å till sist, söndag kl 12:00 - 12:45 rider jag Prince Nugget


 


Bild på Maria och Prince från Maj 2012



Jag är SÅ glad att jag känner så snälla och hjälpsamma hästmänniskor som så gärna lånar ut sina ögonstenar till mig   Det ska bli så kul att äntligen få träna igen, jag ser verkligen fram emot detta! Att det blir på tre olika hästar gör det hela ÄNNU mer spännande!

Det är ju jag som ska lära mig rida Centrerad ridning och då ska det ju funka på vilken häst som helst   


Just nu är det vääääääldigt kallt ute. -10 grader så hästarna fick extra mycket mat ikväll så de håller värmen.

De fick även kraftfoder och då passade jag på att syna Latins sår. Det ser inte kul ut men ändå bättre än igår.

Benet är jättesvullet men han verkar inte ha ont i alla fall! Jag ville inte tvätta det eftersom det är så kallt. Det har runnit ut lite sårvätska och kladdat ner hans vita strump, fick bort en del med hjälp av magic "pigg-borsten"




Av Natalja - 23 januari 2013 21:23

Efter mitt flitiga googlande kom jag fram till att många använt Aloe Vera spray på stora sår med svallkött med gott resultat. Letade runt i hela stan utan att hitta något, sen ringde jag Granngården för att höra om de kanske kunde ha något liknande i sitt sortiment. Fullträff! Köpte både ett spray och en gel (och en godisvästa + stängseltestare)


 


Nu har hästarna redan kommit in i gamla vanor så alla tre stod och väntade på mig för att få kraftfoder.

Passade på att syna Latins ben när han stod uppbunden.

Det är svullet nu när det inte är lindat. Det har runnit ut en del och det där vaniljsås-liknande fortsätter att komma fram. Täckte alla klabbiga delar med sprayet. Han reagerade inte så det är inget som svider och gör ont i alla fall.


  Klicka på bilden för att förstora


Vill inte tvätta rent det än, tänkte spraya det i morgon också sen ringer jag väl veterinären på fredag igen.


När mina hade fått mat och vatten, körde jag den dryga milen bort till grannbyn.

Svängde in på en välbekant väg och stannade utanför det lilla stallet i Hallarum.

Där väntade Bella med matte Malin.


Det var väl ca -6 grader så det var lite nypigt i kinderna.

Bella var på hugget och det tog inte lång tid innan jag fått upp värmen.

Det känns som det var en evighet sen jag red henne sist men hon var lika fin och trevlig att rida som sist.

Visst testade hon mig lite och fjantade lite, men när man inte gör någon stor grej av det så släpper hon det och vi kunde rida vidare.

Galoppen var lite öppen och kanske lite överilad men hon gick med på att gå i förvänd galopp i båda varven.

Avslutade sen ridpasset med ett par ökningar. Då skiner den gamle damen upp!! Travökningar är verkligen hennes paradnummer     


När jag kom hem gick jag förbi hästarna innan jag gick in i stugvärmen.

Walle lille plutt låg så skönt och sov på logen medans de andra stod vid granen och slappade.

SÅ skönt att de har börjat använda logen igen... eller i alla fall en av dom!

Av Natalja - 22 januari 2013 21:17

Idag har jag pratat med min Veterinär och berättat i minsta detalj vad jag har gjort och hur Latins ben ser ut.

Liknade svallköttet vid en svensk jordgubbe. Då frågade veterinären om det var en stor eller liten jordgubbe   

Han sa att jag skulle ta av lindan och låta honom gå utan ett par dagar.

Han vill helst inte skära i svallköttet för han tycker bara man drar ut på processen.

Jag nämde den "frätande" salvan på L (jag har så dåligt minne när det gäller medicinska produkter)

men han ville inte ta till det än. Av erfarenhet sa han att det brukar lösa sig ändå, bara man ger det lite tid.

Så då gör vi väl det... Ska höra av mig på torsdag-fredag igen, så får vi se hur det ser ut då.


Kvällens stallbestyr bestod enbart av höpackning.

Hästarna verkar inte dricka någonting! Å inte är de inne på logen och skiter heller, så det enda som behövde göras var just att fylla höpåsarna.

När det var klart lockade in de tre på logen med hjälp av en hink och gav dom kraftfoder.

De höll sig lugna och var vääääldigt hungriga.

Klippte upp Latins blåa benpaket och fick se ett lika kladdigt ben som tidigare.

Eftersom jag hade huvudet med mig när jag pratade med veterinären så kom jag ihåg att fråga ALLT!
Jag skulle INTE tvätta av benet när jag tog av lindan idag.

Så det gjorde jag inte heller. Såg i bomullen att det hade runnit en del sårvätska sen igår, därför var det skönt att se att det inte kom någon vätska alls när jag tog bort bandaget.


När ändå hästarna satt fast under lampans sken, passade jag på att ta av Latin täcket och borstade sen alla tre.

De yngre var så rena och fina medans Latin som har täcke var jättedammig!!


När jag sen var klar knäppte jag loss djuren och när jag släckte och bommade igen logen för kvällen så var faktiskt alla tre kvar på logen.

Håll nu tummarna att de fortsätter att vilja vara där och att Latins ben läker snabbt och fint!


 


En tävlingsbild från 2009


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards