Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Vad är viktigt?

Av Natalja - 26 februari 2013 19:40

Alla ryttare och hästägare har olika tankar och viljor angående hästarna, hanteringen och ridningen.

En del är så nöjda bara de äger en häst som går i en hage och äter.

Andra vill bara rida en gång då och då och tycker det är bättre att rida någon annans häst.

Sen finns de ryttare som har hästen som en tävlingsmaskin.

Naturligtvis finns det även ryttare som ägnar all tid och lägger alla slantar på sin häst.

Ja variationen är enorm och man får inte glömma att alla sorter är ok så länge hästen inte far illa av det.

Lika många olika varianter av ridning finns det.

Vad anser du är viktigt när du rider?
Att hästen lyder minsta lilla vink.

Att ni lyckas med de där 4 galoppombyterna.

Att hästen måste klara hoppa 140 idag.

Att få känna skogens lugn när man skrittar fram på en stig


En del säger att de inte rider dressyr, men på sätt och vis är ju allt man gör på hästryggen dressyr.

Eftersom jag varit en väldigt klumpig och stark ryttare så har jag ofta haft ont efter ett dressyrpass.

Ont i armar och axlar, träningsvärk i ben och sönderskavda händer.

En sån ridning gör ju även att hästen blir spänd.


Nu jobbar jag varje sekund på att istället bli en följsam ryttare som inte använder händer/armar och ben/fötter i första hand. Det är verkligen ingenting man lär sig på en dag, specillt inte när man har så många gamla invanda olater som jag har. När du blir medveten om dina fel är det lättare att rätta till dom!

Det fina i kråksången är att när jag lär mig rida med sitsen så funkar det faktiskt att rida vilken häst som helst.

Än så länge har det funkat kalas på alla hästar jag ridit!


I lördags red jag en häst som jag alrig ens suttit på.

När man rider en häst för första gången är det som ett vitt papper.

Man vet ingenting (om inte någon annan skvallrat) och sitter upp ganska kravlöst.

Jag satt upp på Tritla och skrittade fram en stund innan jag provade både trav, tölt och galopp.

Hon var en pigg liten dam och trippade på i full fart till en början, men samtidigt var hon enormt känslig och började ganska omgående följa min sits.

När hon inte riktigt orkade/ville jobba korrekt kröp hon ihop och hamnade bakom lod.

Å emellanåt blev det tölt istället för trav men ju mer jag red ju lättare kunde jag justera detta.

Nu har jag ju inte sett denna lilla häst "in action" tidigare så jag vet ju inte om hon gick som hon brukar eller bättre/sämre. Jag är i alla fall väldigt glad och nöjd att jag fick chansen att rida henne.

CR funkar! Det är bevisat   


Här är några bilder som Tritlas ägare Evelina har tagit.










Jag är mest nöjd med mina händer och axlar! Händer är där de ska och jag spänner mig inte i axlar och nacke.

Har också fått jobba mycket med att svikta i höfter/knä/vrist och det fungerar även på en islandshäst.

Blicken måste jag också jobba med... inte tjuvkika neråt!


Det är fantastiskt att få möjligheten att lära sig rida så avslappnat och mjukt men med en stark bålstabilitet.

Jag trivs med det och framför allt så trivs hästarna med det och det tycker JAG är viktigast!!





 
 
rackemarie

rackemarie

28 februari 2013 09:33

Kan du berätta lite mer om hur du tänker kring bålstabiliteten, tränar du själv på något speciellt sätt för att förbättra den eller sker det mesta i tanken?

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards