Alla inlägg under februari 2013

Av Natalja - 3 februari 2013 20:56

 




Medans min gamle trotjänare stod och solade tog jag finbilen och körde till Stall Afelsgärde.


Där väntade den finaste och mest omskötta varmblodiga travare som finns.

Han heter Onyx Nalan och är född 94.

För 10 år sen klev han av travbanan och har sen dess varit ridhäst.

Hans ägare och ryttare har lagt ner ett enormt jobb för att förvandla denna lilla taniga och skygga häst till den han är idag.
Ränderna går aldrig ur, brukar man säga och visst syns det att han är en travare men jag har inte sett många gå så avspänt och trevligt som Nyxen.


Vi började med en massage och eftersom Onyx är en av mina äldsta objekt så vet han precis vad det handlar om. Han har mycket muskelmassa så jag får ta i för att komma ner i musklerna.

När den blanka pälsen blivit ruffsig och aningens åt det dammiga hållet var han färdigknådad.

Han fick sadel och träns medans jag sved om till ridkläder.


Matte Martina började rida och konstaterade ganska snabbt att han inte var lika pigg som han varit tidigare i veckan. Kan bero på att han gick kanon igår och för att han precis fått massage.

Han är inte helt lätt att rida för han är enormt skumpig och man måste rida väldigt mjukt för att han inte ska spänna sig och bli stressad.








Min lilla kamera gillar inte riktigt att fota i ridhus plus att bilder inte riktigt visar hans härliga gung som han har i traven. Vad gör man då? Jo man filmar istället   




Sen fick jag sitta upp!

Alltid lika spännande och rida en annan häst.
Han kändes lite seg i kroppen men inte spänd eller stel.

Efter att ha känt på traven jobbade jag honom lite i skritt. Skänkelvikningar och bakdelsvändningar.

Han lyssnade så fint och fick igång benen en aning.

Provade att trava igen och nu var han mer igång.

Galopperade först i ena varvet, det gick bra. Men i andra ville han inte alls jobba korrekt utan det blev någon korsning mellan trav och passgång. Tror det är det man brukar kalla "travhäst-galopp"

Jobbade lite mer i traven och försökte rida ihop honom lite mer.

Jo men visst, det funkade och vips var han som en smörklick i traven.

Var ju självklart tvungen att testa galoppen ingen då men den funkade fortfarande inte.

Travade av honom och jag hann inte ens sakta av till skritt innan han stannade och gjorde en mindre insjö i ridhuset. Inte konstigt att han var lite motsträvlig om han nu var SÅ kissnödig.


Inga bilder på mig men oj va roligt det är när det går bättre och bättre att rida vilka hästar som helst.

Funderar på om kombinationen massage/ridning kunde vara en ny affärsidé?
Undra om någon skulle nappa på erbjudandet.

Synd bara att man har så ont om tid... Annars hade det varit spännande!



   
     



Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards