Direktlänk till inlägg 19 mars 2013

Återträff

Av Natalja - 19 mars 2013 13:10

  I helgen har jag varit tur och retur i Småland.

För länge sen, innan jag lämnade hus och hem och flyttade till nya marker i blekinge, bodde jag i en liten håla utanför Värnamo.

Hästar och ridning har ju varit mitt stora intresse sen jag var liten å själklart var jag fullt upptagen med min hobby även i småland. Klubben jag tillhörde då heter VBR - Värnamobygdens Ryttarförening.

Jag slutade på ridskolan då jag fick egen häst (år 1991) men innan jag flyttade var jag tillbaka på ridksolan.

Vi var ett par tjejer som höll i nybörjarlektionerna på lördagarna och som betalning fick vi rida en lektion i veckan på ridskolan.

Låt mig tänka... jag flyttade augusti 1998 så det måste ha varit minst 15 år sen vi sågs... men i helgen hade vi en återträff utan dess like   


Vi samlades vid kl 12 för att äta lite lunch, sen tittade vi på kort, skrattade och pratade minnen.

Framåt eftermiddagen bytte vi om och körde till ridskolan.


 


Vi samlades utanför stallet och kändes oss som fnittriga små tonårstjejer.

In i stallet för att välja häst. Lika spännande nu som då!


 


När alla fått varsin häst var det dags att göra dem iordning.


 


 


Jag fick en liten fuxdam (märkligt, det verkar som jag har en dragningskraft mot dem)

Hon är född 2006 och heter Hitana, Lettiskt halvblod.


 


När alla var klara, begav vi oss ner till det lilla ridhuset.

Åh så skoj att testa en ny häst, se alla andra och bara rida runt lite precis som på den gamla goda tiden.


 


Nej, vi hoppade INTE så högt!! Det var tävlingar under helgen och framridningen hade varit i det lilla ridhuset.

Men några tokar sänkte hindret och skuttade över det ett par gånger.

Min lilla häst var lite nervös och osäker.
Hon var känslig och reagerade stort på minsta lilla ljud.

Skritt och trav funkade bra men galoppen var inte hennes starka sida.

Därför försökte jag inte ens hoppa!

Använde mig naturligtvis av CR-ridning med små lätta hjälper och det gjorde henne lungare.

Kunde i slutet galoppera på en volt och hon gick dit jag ville!

 


Kunde länga och korta traven och det kom flera nöjda frust från den lilla damen.

Hon var så positiv och försökte verkligen göra rätt men hon var nog inte så skolad än.


 


Snygg mittbena!


Kvällen avslutades på en resturang men jag smet hem till mamma där Theo väntade.

Sen träffades vi morgonen efter på Scandic och åt en brakfrukost!!
Tror nog alla hade träningsvärk lite här och där utom jag!!
Å då beror inte detta på att jag är så enormt vältränad, he he utan för att jag lyckades rida utan spänningar!!

Häftigt, CR funkar på ännu en häst!!!


Det var en underbart rolig helg, ett mycket bra initiativ av Jenny!!

Det gör vi gärna om


ps. jag har lånat bildera av Jenny och Linda (hoppas inte det gör nåogt) för jag har lyckats slarva bort min kamera......   


 
 
Stallbruttan

Stallbruttan

21 mars 2013 10:19

Vilket häftigt initiativ! Kul! Nästan trist att man inte har någon f.d klubb ännu, som man kunde hälsa på.
Har en ridlärare som är CR-utbildad, och det är främst hon som får ta hand om min sits, så att den verkligen blir bra ;)
Mittbena på hästar är, om inte så snyggt enligt vissa, ett jättebra betyg - då är halsen ungefär lika musklad på bägge sidor.

http://stallbruttan.bloggplatsen.se

Natalja

23 mars 2013 20:24

Ja visst!! Det var super-kul
Va bra, bättre sitsträning går inte att få :)
Hum, visst hade denna lilla häst mittbena men muskler fanns det inte mycket av!
Halsen var alltså lika omusklad på varje sida ;)

 
Ingen bild

Jenny

28 mars 2013 22:20

Det är klart att du får ta bilderna :) Det var superkul att vi kunde ses!! Det gör vi om snart igen!
Kram

Natalja

4 april 2013 22:23

Tack det var snällt : )
Ja det måste vi göra om snart igen.
Inte vänta 10 år!
kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards