Alla inlägg under april 2013

Av Natalja - 8 april 2013 22:53

en rolig jämförelse....


Latin i lördags


 


Latin för 4 år sen i tävlingskondis


 


Nu har han liiiite större mage å är något hårigare... annars är han sig lik, eller hur   

Av Natalja - 8 april 2013 21:23

Ja, förutsättningarna har kunnat varit bättre kan man säga...

Efter sista ridpasset i lördags kände jag en lätt molande känsla i magen.

Kom hem och åt en väldigt god och mättande portion lasange.

Men när kvällskaffet skulle ner med tillhörande bulle gick det sämre.

Hann knappt lägga lillTheo innan jag själv slocknade på soffan.

När jag sen reste mig för att gå till sängs, kom lasangen upp igen   


Mådde väl inte speciellt bra när jag väl vaknade i sändags.

Tog lite nyponsoppa och vilade en stund till, sen släpade jag mig bokstavligen till bilen och körde till Jämjö.

Där väntade Bella med matte, som fick ta ridkläderna med sig om jag inte skulle orka med hela passet.

Lastning och körningen gick bra och när jag väl satt i sadeln glömde jag bort kräksjukan för en stund.


 


Bella var taggad till tusen och det var länge sen hon var SÅ pigg!!!

Ingen bra kombination...

Vi skulle känna på lite rörelser i LA programmet eftersom Bella blir lite extra het så fort man gör något extra.

Skänkelvikningar och förvänd galopp plus den svåra vänstergalopp-fattningen.

Vi kämpade på tills svetten lackade!


 


Eftersom jag var sist så fick vi använda hela ridhuset och då fanns det många farliga fläckar i marken.

Såna märken är ju livsfarliga enligt Bella och vi hamnade både här och där när hon undvek att trampa på dessa farliga märken. Till slut fick jag henne att lyssna mer på mig och strunta i farligheterna.


En liten FILM


Detta kanske ser ut som en helt vanlig träning för en helt vanlig dressyrtränare... men om man lyssnar till Sara så hör man att det inte alls låter som det brukar. Jag får inga kommentarer om hur hästen ska vara. Aldrig en tillsägelse att hästen gör fel eller att jag ska korrigera hästen.
Istället är det tillsägningar om mina händer "Lätta inner" Om benen "böj i knävecken, mjuka hälar" eller mina axlar "slappna av i vänster axel" "Andas" "Släpp fram henne" "Bromsa med kroppen, bli långsam" "Mjuk i handen, stark i armbågen" "Känn bettet i skuldrorna" osv osv...

Det är så små detaljer som får det att fungera!

Så fast än jag mådde piss och Bella var hetare än en ugn så gick träningen alldeles lysande!!

Vi fick till att par riktigt bra fattningar. Några skänkelvikningar flöt på utan stress och någon förvänd galopp satt som en smäck!

Vi gick också igenom förra helgens program och jag fick lite tips på vad jag ska förbättra tills nästa gång.


Sen åkte vi hem och jag kräktes lite till..... BLÄÄÄÄK!


Eftersom jag mådde som jag gjorde har jag lite svårt att få den där fantastiska känslan som jag brukar ha efter en CR helg... men jag hoppas att jag snart landat och att känslan infinner sig snart. Har ju filmen att se tillbaka på.

En annan av deltagarna är Lillan och hennes fläckiga kompis Chess.

Han är en grov kille som mest har lufsat fram i livet.

Lillan hade tiden före mig och Bella i söndags men när jag kom in i ridhuset var det ingen lufsande fläck utan en fjäderlätt häst med en sån utstrålning och pondus så man nästan tappade hakan!! Ja man kunde nästan tro att Lillan köpt ny häst   Men så var det ju inte! De har gått från skump till svikt och framtung till lätthet!

Så bra det blir när man hittar rätt, eller hur LILLAN!

Av Natalja - 6 april 2013 22:02

En lycklig Tiin får åka hästtransport!


 


-"Stå inte där dummerjöns!!! Släpp ut mig!!!!" sa Latinn med en bestämd ton


 


Åh så spännande det var på det här stället! Massor av saker att titta på!

Han gick runt som en spårhund och försökte luska ut om han kände igen någon lukt eller inte.


 


Notera den lätt elektriska pälsen som ändå inte blev dammfri trot en 30 minuters rykt! 


Sadel och träns är på plats! Då är vi redo   


 


Helgens tema på CR-kursen är KÄNSLA.

Vi skulle bena ut begreppen att rida med känsla eller vara teknisk.

Det är minsann inte så lätt som det låter.

Speciellt för en sån som mig som gärna faller tillbaka till gamla olater och "gör som jag alltid har gjort"

Första passet red jag Latin och konstigt nog har jag svårast att rida honom.

Vi känner nog varandra lite för väl....

Så när jag inte hittade känslan när jag i skritt skulle lägga en volt (ja vid ett tillfälle stannade han t.o.m)

så fick jag blunda.


DÅ kunde jag rida med känsla och lägga undan den tekniska biten.

Hela passet gick ut på att mjukt och följsamt få hästen att svänga, stanna, gå framåt och rygga.

Vi skrittade hela tiden eftersom Latin inte är igång.


Han är och har alltid varit väldigt irriterad när man har så där halvlånga tyglar. Han anser att man får bestämma sig, antingen långa eller korta tyglar.

I början lyckades jag ganska bra att ha kontakten med munnen med halvlånga tyglar, sen tyckte han att jag var mesig och ryckte loss tyglarna hela tiden. Han fick då lång tygel och huvudet blev still.... Suck, ska man inte kunna lära gamla hundar sitta?


Men momentet skritt-halt-rygga-skritt blir ju aningens svårare när man inte har några tyglar.

Han lyssnar väldigt bra på min sits och stannar snällt när jag ber om det.

Jag tycker att han är för långsam men efter att ha sett en film på dagens första pass så får jag väl erkänna att han inte alls är långsam. Jag måste ha liiiite längre tålamod och vänta på att han lyssnar.


Vi gjorde halt... många gånger! Å när vi kom till den där halten då allt kändes tipptopp så ryggade vi!!! Häftigt!

Ja å sen gjorde vi så ett par gånger med lite finjusteringar.

Märkligt nog så försvann mina olater när jag red och blundade. Min högerhand blev still och jag varken sänkte höger axel eller la huvudet på sne!


En nöjd kille med en lika nöjd matte efter dagens första lektion.


 


Notera den skummiga munnen.... (på hästen som AAAAALDRIG dräglat tidigare)


Sen hade vi teori och fick titta på varandra när vi red. Mycket nyttigt!!

Direkt efter det var det ridning igen.

Jag hade fått låna ett sto med namnet FLO och jag hoppades hitta samma "flow" som jag hade på Latin.

Tyvärr var inte Flo på sitt bästa humör utan slog i handbromsen och vägrade gå framåt.

Jag, eller vi får jag väl säga lyckades inte få henne att gå avslappnat framåt.

La jag till skänkeln så slog hon bara och ingen av oss ville gå in i en fight med henne.

Det är inte så man löser några problem, speciellt inte inom CR.

Hon fick så många chanser att göra rätt utan press men ville ändå inte så vi avbröt lektionen och jag satt av.


I morgon är det Bellas tur och som vanligt ser jag väldigt mycket fram emot det   

Sov gott... det kommer jag göra alldeles strax!




Av Natalja - 5 april 2013 21:41

Japp, nu har jag bytt järn i sadeln från rött till vitt och därmed är vi redo inför morgondagens träning i Öljersjö.


Om någon är nyfiken och vill titta så rider jag följande tider:


Lördag

Latin 11:45-12:15

Flo 15:30-16:00


Söndag

Bella 13:15-14:00


bild från en av sommarens kurser


 

Av Natalja - 4 april 2013 22:05

Har precis kommit in efter en mysig barbackatur på den luddiga Latin.

Vi fick vända lite för tidigt för vi hörde skumma ljud i skogen och när han inte vill gå vidare då är det verkligen något skumt i skogen, typ grisar eller nått.


Han känns riktigt fin nu, kliver på med långa raska steg.

Ja, han är så pass bra att han ska få vara med helgens CR-kurs.

Så här fint ser hans sår ut nu förresten.


 


Det är bara en liten detalj som bär emot....

Han är ju så enormt HÅRIG!!!!


 


Han har mycket päls och det lossnar mängder av hårstrån hela tiden.

Men om jag borstar honom riktigt mycket i morgon så får jag kanske bort det mesta   


Här kommer en liten bonusbild på de yngre djuren.

Alltid framme för att hålla koll   


 

Av Natalja - 3 april 2013 22:12

Nu ska vi se om jag hinner med en liten resumé från tävlingen.

Först och främst måste jag tunna ut Bellas gigantiska man till nästa tävling för hennes knoppar blev helt ENORMA!

Resan till grannkomunen gick bra och vi kom fram på utsatt tid.

När jag anmält mig så var det hög tid att börja rida fram.

Jag ville inte rida för länge men samtidigt måste hon vara ordentligt uppvärmd.

Började lugnt och avslappnat och lyckades hålla den linjen hela framridningen.


 


Vi plockade av lindorna och gick in i det andra ridhuset.

Jag hostade några gånger och kippade efter andan!

Sen var det vår tur.


Här kommer programmet med kommentarer och poäng


1 - inridning/halt/hälsning/arbetstrav = 6 faller något till vänster

2 - höger varv/vänd över ridbanan = 6

3 - 3 serpentiner = 7 väl ridna bågar

4 - mellantrav snett igenom = 6 blir något lång

5 - 3 serpentiner = 7 väl ridna bågar

6 - ökad skritt snett igenom = 6 blir ngt ostadig mot slutet

7 - vänster galopp = 3 fattar fel galopp

8 - Volt 15 meter = 4 travar halva volten

9 - arbetsgalopp = 6

10 - mellangalopp snett igenom = 6

11 - övergång = 5 slår sig fri

12 - höger arbetsgalopp = 7

13 - volt 15 meter = 7 välbalanserat

14 - arbetsgalopp = 7

15 - mellangalopp snett igenom = 6 rid mer framåt

16 - övergång = 5 slår sig fri

17 - vänd rätt upp = 6 drar iväg ngt i början

18 - halt = 6 vid sidan om medellinjen


gångarter = 6

framåtbjudning = 6

lösgjordhet = 6 ej helt jämn i sina sidor

ryttarens sits = 6

korrektheten = 7 TREVLIG HÄST


60 %


Jag är i alla fall supernöjd med resultatet.

Speciellt med tanke på att jag varit sjuk.

Vintern med all snö har gjort att hästen är sparsamt riden och framförallt för att förra årets tävling slutade på 52 %


Bella på span!


 


En välförtjänt klapp efter avslutad ritt


 


Nu jobbar vi vidare med galoppen och siktar på helgens CR kurs och nästa veckas Pay & Ride

Av Natalja - 1 april 2013 22:19

Det blev en väldigt bra start på tävlingsåret 2013

Bella skötte sig mycket bra och jag försökte rida så bra som möjligt mellan hostattackerna.

Berättar mer i morgon (om tid finnes)


Här är i alla fall RESULTATET


 


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards