Direktlänk till inlägg 13 juni 2013

Skitsnack och kvacksalvare

Av Natalja - 13 juni 2013 21:52

Åh va duktig jag var igår!!
Lämnde den varma sköna soffan och släpade mig ut till hästhagen för att mocka den andra änden av hagen.
Två hela kärror fick jag ihop och det var ju tur jag gjorde det igår.... för idag regnar det!!


 


Hästarna busade mycket igår och jag tyckte nog det var mer fart på Latin.
Han galopperade till o med efter Walle en gång   


När vi tre hästtjejer, jag, Susse och Nina träffades i tisdags så kom vi in på ämnet seriösa/oseriösa hästmänniskor. Det finns båda sorterna inom alla "grenar"
Veterinärer, tränare, uppfödare, tandläkare, equiterapeuter, massörer osv osv.

Är hästägare ett ovanligt korkat släkte som tillåter att det finns en hög klåpare?

För visst är det ändå hästägarens ansvar att ifrågasätta det som görs med ens häst!?

I många fall tror jag att hästägaren är så mån och vill så väl med sin häst så om någon säger:

-"Din häst har lite ont här, den behöver denna behandling 10 gånger och det kommer kosta skjortan!"

så är det många som inte ens tänker utan säger JAAAAA direkt.


Jag är absolut inte emot alternativa metoder eller underhållsbehandlingar MEN har man problem så är det veterinären man ska vända sig till i första hand.
Sen finns det som sagt olika sorter där också.
Har man en häst med diffusa problem så kanske man inte ska välja en alltiallo veterinär som träffar 3 hästar i veckan på sin höjd. Nej då bör man välja en meriterad veterinär med många års erfarenhet, gärna på klinik och som behandlar 30 hästar om dagen (kanske en aningen överdriven siffra)

Dels spelar erfarenheten roll och de har ju en helt annan utrustning än de andra smådjursveterinärerna.


Att lite och tro på vad en Equiterapeut säger medför ju alltid en risk.
Den har inte röntgensyn eller ultraljudsblick.

Den kan bara känna och gissa.

I många fall går det bra och det blir bra/bättre efter en behandling, MEN om det är en skelettskada, vad händer då?
Om jag skulle ta ut någon och och berätta om Latins bakgrund, vad hade hänt när de känner en stel nacke och börjar behandla den? Bända och bräcka??
Jag tror knappast han hade blivit bättre. Snarare sämre och kanske till o med blir sämre.


Mitt tips till alla som möter och träffar diverse kunnigt hästfolk, var frågvis!!!

Tänk till 10 gånger extra och be personen i fråga förklara om det är något du inte förstår. 

OM den utfrågade blir sur tycker jag det är ett tecken på att något inte är helt hundra. Jag är alltid frågvis både när det gäller ridning / hantering och skötsel.

Det är ju så man lär sig också.


Det regnade som utlovat idag och jag hann få in Latin på logen innan han var alldeles blöt i pälsen.

Han fick en nackmagnet och Back onTrack-värmaren på ryggen. 
Ute i hagen sprang det omkring en grå sak i full galopp. Han gnäggade sig nästan hes och det gjorde ju Latin lite stimmig. Konstiga djur. Det är ju inte första gången jag tar ut Latin ur hagen....
Sen satte jag igång och masserade den spända bogen. Oj va hård han var! Jag fick ta i ända nerifrån tårna!

När båda sidorna vara klara så letade jag upp vissa stresspunkter för att behandla dem med akupressur.
Först ut var Brachiocephalicus (nej, jag kan inte detta utantill utan tjuvkikar i min massagepärm)
Efter det följande; Multifidus Cervicis, Rhomboideus och trapezius, Supraspinatus, Infrasponatus och till sist Serratus Thoracis.

Detta är muskler runt hela bogen.
Han var spänd som en fiolsträng och reaktionerna på de olika punkterna var varierande.
En del njöt han av, andra stampade han hårt i marken å vissa ruskade han på huvudet av.

Innan jag var klar fick han stå still (så gott det gick med den stirriga unghästen utanför) med värmaren över manken/bogen.
Han såg riktigt fin ut sen när vi gick tillbaka till hagen.
Planen är att inte rida innan lördag utan låta honom vara i morgon och sen får han enlätt omgång massage/akupressur innan ridpasset på lördag.

Blir han sen inte bättre av detta så får det nog bli en lugn sommar utan ridning och blir han istället sämre får jag nog ta å höra med herr veterinär.... men det varken hoppas eller tror jag på.
Han svarade ändå så pass bra på akupunkturen i tisdags så ett par behandlingar till så tror jag han rör sig obehindrat sen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards