Direktlänk till inlägg 15 juni 2013

På kurs igen!

Av Natalja - 15 juni 2013 21:59

Och för att börja detta inlägg lite extra vitsigt så skriver jag att vi är på rätt kurs igen!
Latin rör sig mycket bättre   

Jag gick ut för att hämta honom i hagen, han vänder på klacken och traskar iväg.

Kelade i lite med Walle, klappade Jojje och så gjorde jag ett nytt försök att fånga den bruna.
Nope, han gick vidare.... för att stanna och kissa.
När han var klar så kom han! Ha ha, klart han måste lätta på trycket innan ridpasset.


På med ryggvärmaren, nackmagnet och linda frambenen. Sen in i släpet och ner mot ridbanan.
Fick ta en liten extra sväng för det var lite fullt på gårdsplanen, som tur var flyttade ett ekipage på sig så jag kom in. Sadlade Latin och klättare upp. Pratade lite med Sara innan vi satte igång, å vi kom fram till att vi skulle köra utan sadel. Av med den och sen klättre upp igen.


 


Det vi fick öva på idag var att göra alla hjälper och rörelser mindre.

Temat var komunikation mellan ryttare och häst.

Vi skrittade hela passet och red bakdelsvändningar och sluta i båda varven. Jag fick låna en pinne idag för Latin var lite för seg! Med tanke på hur rund han blivit den senaste veckan så kan jag nog skylla lite på det....








 


Full fokus! Det gäller att ha tungan rätt i mun. Det är inte alltid så lätt som man kan tro att bara skritta.
Vi gjode många halter och igångsättningar där jag skulle vara noga med att få med båda bakbenen. Ryggade även ett par gånger och det gick även om det var något segt.
30 minuter går fort när man har roligt å när lektionen var över körde jag hem Latin och sen åkte jag tillbaka med  vändande post! Teorin idag handlade mycket om hur vi komunicerar med våra hästar.

Hörsel - Syn - Känsla

Många intressanta tankar!
Sen fick gå ner till ridbanan och longera varandra! Ja, det låter kanske som en knasig övning men oj så svårt och lärorikt det var! Efter det var det några som valde att jobba sina hästar från marken istället för att rida.
Å med tanke på resultatet så var det nog ett klokt val.

Lillan o Chess


 


Ett av de nya ekipagen är Veronica och hennes nordsvensk.


 


Oavsett vem som rider på vilken häst så är Sara alltid lika engagerad och förklarande!
Å det syns på ryttaren när det funkar   


 


Men någon timmes mellanrum var det sen dags för pass nr 2.
Jag körde den väl inkörda vägen mot Jämjö för att hämta Bella & co.
Idag tog jag inte ens med longerlinorna och det behövdes inte heller. Hon nästan sprang in i släpet.
Väl framme var hon lite åt det stimmiga hållet. Hon var lite hit och dit å glodde på minsta lilla löv.


 


Hon är som en giraff att rida när hon kör upp huvudet så och sänker ryggen.
Men nu känner både Sara och jag henne så väl att vi håller linjen och väntar på fröken Röd.
Det tog inte många varv innan hon lugnade sig och även om det tog ett par varv till innan hon kom till arbete så fick vi snabbt resultat. 

 


Jag fick rida många volter, övergångar och öppnor. Hon slappnade av och i slutet var hon så fin.

Tyvärr fick vi inte med detta på bild bara.

Som ni ser på bilderna så är jag mer framåtlutad än vanligt. Svankar lite onödigt mycket också men det är tydligen en grej man gör när man är gravid. Likaså tiden efter graviditen kan vara lite framåtlutad å det kommer jag ihåg att jag fick kämpa lite med förra gången.
Att mage, rumpa och lår har vuxit gör ju inte saken lättare heller.

Men trots att jag är i vecka 20 nu så har jag inga problem att sitta ner i traven. DET gick inte förra gången och jag tror det är CR ridningens förtjänst. Jag rider mjukare nu med svikt i kroppen, kan ju till och med sitta på Latin som är den mest obekväma häst på denna sidan jordklotet.


 


Tack för idag Bella bus! Nu blir det inga fler ridpass på hetlevrade hästar.

Får ta och hålla mig till de lugnare djuren med min växande mage   
 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards