Direktlänk till inlägg 22 augusti 2013

Tjock or not!

Av Natalja - 22 augusti 2013 22:15

Nu är det inte mig själv jag tänkte på utan mina tre fyrbenta vänner.

Betet är slut sen länge och de äter hö och kraftfoder lite då o då.

De två äldsta är jag inte så bekymrad över. De har lite extra trivselkilon och även om Latins ben kanske hade mått bättre av att han hade varit lite lättare så behöver han ändå lite hull över ryggen för att behålla viktiga muskler.

Det är Walle som får mig att fundera.

Är han smal eller tjock? Förhoppningen är ju självklart att han är alldeles perekt   

Det är så svårt att veta hur en 2 åring ska se ut. Vissa är runda som små ponnyer, andra ser ut som spjälstaket.

Jag märker direkt om han sätter igång å växer för då tappar han en del över ryggen.

Har frågat både veterinär och hovslagare och båda tycker att han är åt det tjocka hållet.

Så jag borde inte vara orolig att han inte får tillräckligt med mat, frågan är ju bara om jag ger för mycket.

Det är ju inte heller nyttigt när de växer.


Läste i en gammal hästbok om inridning.

Tänkte ta upp det en annan dag (klockan har redan hunnit bli läggdags)
Men där stod något roligt om hull och inridning....   


 


Nog har de en regäl mage båda två... eller??

 
 
Ingen bild

Jenny

25 augusti 2013 11:12

Jag vet inte om jag feltolkar hur du tänker nu, men jag mäter inte hur fet hästen är i hur stor buken är. Buken kan ju lika mkt vara för att han inte har bukmuskulatur och en massa mat som inte innehåller nog med näring, magra hästar där man ser benkotor kan ändå vara bukiga.
Här förklaras bättre vart man ska titta efter fett (jag gillar framförallt bilden med ryggkotorna): http://www.omafra.gov.on.ca/english/livestock/horses/facts/98-101.htm

En tvååring bör nog inte vara varken smal eller fet (liksom alla unghästar och vuxna för den delen med). Sedan är perfekt hull inte alltid helt enkelt att uppnå precis... Själv har jag en för fet häst och en för smal och får kämpa på båda ändarna av spektrumet konstant för att få de närmare hälsosammare vikt-status... Personligen tycker jag att det är klart trevligare och lättare att erbjuda mer och mat till den smala hästen än att sänka maten (går ju inte att ge hur lite som helst!) till den feta.. Men är väll bara att öka på motionen med :P

Jag skulle tro att veterinär och hovslagare som ser många hästar och sett dina hästar IRL har rätt och om de säger att han är lite väl fet så kanske han borde få lite mindre mat?

Natalja

31 augusti 2013 22:40

Då tänker vi lika!
Förra året hade Walle en jättebuk framåt sensommaren/hösten men han var inte tjock för det.

Veterinären kommentar förra året var inte att han var FÖR tjock, han var i alla fall inte mager ;)

I år är det bara Latin som fått pikar av hovslagaren att han har lite mycket hull.
Men det är svårt att minska hans ranson eftersom de går tillsammans och äter samma mat..

Tror att Walle är helt ok i hullet, han ska inte ha mindre i alla fall.
De delar på ca 20-22 kg hö om dagen. Kraft får de lite då och då, men inga större mängder.

Tack för dina tankar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards