Alla inlägg under september 2013

Av Natalja - 29 september 2013 21:46

Visst är det så att allt man gör kretsar runt mat.

Man stiger upp och äter frukost, hinner knappt klä sig innan det är lunch. Sen mellanmål å senare middag.

Nja, riktigt så illa är det inte men äta bör man annars dör man   


I lördags fick hästarna gå till gräshagen tidigare än vanlig.

Orsaken var ett ankommande lass hö.


 


Tur att Rogers bror hade tid och lust att bära hö, annars hade stackars Roger fått klona sig!
Jag gör inte så stor nytt längre när det handlar om tunga lyft å sånt. Däremot fick jag betala kalaset..!


Idag fick hästarna äta gräs istället. Jag satte upp lite trådar å vips putsade pojkarna hela gårdsplanen.


    


Åh så nöjda hästar! De gick med huvuderna i backen från kl 13-18! Å inte nog med det, när jag flyttade över dem till natthagen och gav dem en halv bala hö, åt de vidare med god aptit. Det finns nog ingen botten i hästar.

Av Natalja - 24 september 2013 21:28

Snart dags att fila fötterna på gossarna så jag tänkte tämja dem lite genom mat och rykt på logen.

Skönt när man fått rutiner som verkligen fungerar även om det ibland kan ta ett tag mellan gångerna.

Så fort jag hällde upp kraftfodret i hinkarna så stod hästarna på sina platser.

Det märks mer än väl att det är höst och alla tre har börjat odla vinterpäls.

Walle är den enda som inte bytt färg. De andra två har istället tagit efter hans färg.

De är flåtiga och fäller sommarpäls så det står härliga till.

Jag fyllde borsten med korta hårstrån på två-tre tag.


Hade tänkt att lyft fötterna åtminstone på den yngsta men kände att magen inte alls sammarbetade,

så jag tar det en annan dag   

Hade även tänkt att mäta honom.... men det glömde jag!!


Walle å jag för nästan exakt två år sen.


     


Walle å jag förra veckan.



Man kan med all säkerhet säga att han har vuxit en hel del på två år.
Å jag är lika rund nu som då          




Av Natalja - 21 september 2013 21:00

Nej, det är inte bilder på min bäbis!
Däremot fick jag häromdagen gamla bilder på en långbent liten sak.

Kan ni gissa vem det här är?


 


Känner ni igen honom nu då?


 


Han har vuxit en del och blivit lite mörkare.

Märkligt nog har han växt ifrån sin stjärn!


 


 


Gamle Latin, det är 18 år mellan bilderna!
Svårt ens att tänka sig att han har varit så liten. Tror han var 4-5 månader när jag såg han första gången.

Den andre är ju lättare att komma ihåg, han såg jag redan när han var 1 månad.

Å självklart såg jag honom på bild bara några timmar efter att han kläcktes   


 


Galet va snabbt de växer och ändrar sig i form och färg!

Har upptäckt att det är samma sak med tvåbenta bäbisar.

Plockade fram bäbiskläderna idag och insåg att Theo plötsligt blev STOR!

Den enda som inte blir äldre är jag själv, ha ha!


Av Natalja - 17 september 2013 21:40

Oj oj oj... hur mycket ska mina mattenerver klara av innan de ger upp? Kanske dags att skaffa en drulle försäkring till den där grå å även den lille tvåbente som lyckas drutta av pallen han stod på!


Av Natalja - 15 september 2013 21:50

   Egentligen borde jag ha gjort det här inlägget igår, när allt var färskt. Men jag hade ingen energi kvar igår   

Däckade i soffan redan kl 19 å sen var jag inte vid medvetande förrän idag vid lunch!


För att inte Sara skulle behöva köra hit upp fram och tillbaka en massa gånger så la vi ihop mina två pass igår.

Jag fick börja med repition med Sara i linan... å det behövdes så klart!


 


Visst börjar det klarna i huvudet men även om jag säger åt fötterna att gå till höger... så går de till vänster!!
När allt funkade rätt så bra, hämtade jag Jojje.


 


Nja, det funkade väl rätt bra även om Jojje är en shettis och ibland ifrågasatte det jag pysslade med.



Men jag hade ganska svårt att få ut honom på volt och framför allt, hålla hans tempo.

Sara visade både mig och Jojje, å till slut kan vi nog få till det tillsammans.
Annars får jag öva på Roger istället. ha ha!


   


När vi var klara tog jag med min hoppsadel och körde ner till banan.
Nej, jag skulle inte rida. Det stod sadelprovning på schemat. Nina har ju fortfarande inte hittat rätt i sadeldjungeln.

Min hoppsadel fick hänga med bara för att hon skulle få känna hur det känns att rida i en flatback istället för ett djupt dressyrsäte.


 


Men en hoppsadel går ju inte att jämföra med en dressyrsadel så Nina tyckte det kändes vingligt och annorlunda.


Å så fortsatte de...


       


De bytte sadel och red några varv men hittade inte den rätta av dem som Nina lånat ihop.

MEN alla var bättre än hennes egna i alla fall (även om det inte är någon tröst)


Teorin var som vanligt oerhört intressant. Tänkte gå närmare in på det en annan dag.

Innan dagen var slut kilade jag på Milo och henns fina socka.


 


Å så dagens sista ekipage, Veronica och nordisen


 


När jag hade vaknat till liv idag så testade jag mina nya kunskaper på gamle Latin. 
Han var ganska enkel men om det var för att jag gjorde rätt eller om han är snäll och erfaren och går runt pga det... det får vara osagt!

Sen släppte jag upp de yngre till gräshagen och hade tänkt att testa Walle också.

Men det var lite regn i luften, det blåste ganska mycket plus att de hade jagat upp sig bara för att Latin försvann en stund så han var ju helt vild och galen.


När han brallat omkring en stund försökte jag leda honom lite. Han tyckte bara att det var tråkigt och skuttade hit o dit. Jag provade att longera istället och det gick riktigt bra! men visst kom det ett par rodeorundor i alla fall.

Avslutade när han var relativt lugn.

Den största skillanden från i fredags är att han redan blivit mindre "gå-på-ig"


Har inga bilder från dagens skutt och hopp, för fotografen tog sig en tupplur samtidigt som pojken.
Det är inte bara gravida som blir trötta   


 


Av Natalja - 13 september 2013 22:23

Att det är svårt att rida visste jag redan.

Men att det skulle vara så svårt att leda en häst korrekt, det hade jag inte ens vågat drömma om.


Hästarna gick i gräshagen, allihopa och innan vi satte igång med dagen och helgens första pass så förklarade Sara grunderna.


 


Walle stod ju så klart och tjuvlysnade.

Sen gick vi in i hagen.

Å precis som vanligt kom de två översociala yngre typerna.


     


När jag väl började förstå det där med vart och hur jag skulle röra mig och röra hästen, var det dags att leda Walle. Slak lina och tydlighet i mina rörelser. Gissa om jag var koncentrerad?


 


Vända hit och vända dit.


 


1 Inte låta honom komma för nära.


 


Måste träna på att placera mig i "ridläge", inte greja en massa med huvudet.


 


Han var oerhört lättlärd, jag var lite mer åt det tröga hållet.
För att träna in rörelsen fick jag leda Sara istället för Walle.


 


Perfekt att träna med en "häst" som man kan diskutera och ventilera saker och ting med   


   


I morgon börjar vi med Jojje....   


Av Natalja - 10 september 2013 22:07

Inga krämpor efter cykelturen, inte ens träningsvärk!!
WOW, jag är nästan liten imponerad av mig själv.

Har varit hos barnmorskan idag.

Mätt och vägt mig, lyssnat på hjärtljud, tagit blodprov och blodtryck.

Allt var toppen förutom VIKTEN.

Man ska ju inte tänka på vikten som gravid men det är svårt att låta bli.

Förra gången slutade vågen på 99,7 kg och jag fick bort de överflödiga kilorna ganska fort.

Sen kom några tillbaka och jag startade denna graviditet med 5 extra kilon.

Det gjorde ju att jag redan nu går mot 100 kg.

Vågen idag pendlade mellan 99,9 och 100 kg och även om det bara är siffror så känns det inte ok!


Idag var planen att tjuvträna Walle i linan men så tänkte jag om och struntade i det.

Bättre att vänta tills Sara kommer och visar hur jag ska göra.

Så det blev mys, kel och gos istället.

Å så lite mat på det = mycket nöjda pojkar!



Upptäckte att Walle börjat växa lite igen.

Rumpan är högre och han har tunnat ut lite över manken.

Undra vart detta höghus ska sluta? 210 cm??

Nää, så stor blir han inte men kanske 170 cm.

Det passar ju mina långa ben perfekt    

Av Natalja - 9 september 2013 21:20

Ha ha, vilken syn!
Gravid kvinna i vecka 32 i full fart på en cykel!

Men det gick inte lika fort hem (upp för alla backar)


 


Nu kanske ni undrar varför jag hoppar upp på en cyckel så här en måndagkväll.

Jo jag skulle ner till grannen för ännu en träning. MEN de håller på att lägga ny asfalt så jag kom inte fram med bilen. Fick vända och damma av den gamle cyklen.

Ilade iväg och förbi alla arbetare i full fart   

Ridningen gick bra trots att det lurade monster i buskarna.

Flåsade mig hemåt och anar att träningsvärken strax kommer smygande.

Ser mer och mer fram emot helgen och CR kursen.
Hoppas mina fyrbenta pojkar också gör det!!

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards