Direktlänk till inlägg 8 oktober 2013

Tandställning

Av Natalja - 8 oktober 2013 20:22

Hästarna verkar gilla de nya rutinerna.

Roger gav dem hö på logen i morse och tydligen var den nya halmbalen riktigt god för den har de varit och smakat på.

När jag och Theo kom hem släppte vi ut dem i gräshagen och de gick snabbt ut och letade gröna grässtrån.


Innan solen gick ner helt gick jag ut med kameran i högsta hugg för att fota gårdagens upptäckt.

Har ni någonsin sätt något liknande??


         


Det är alltså Jojjes nedre tandrad som jag försökt att ta kort på.

Inte det lättaste för han var inte speciellt sammarbetsvillig.

Det är de yttersta hörntänderna som inte alls växer som de andra.
Nej, istället för att växa uppåt ligger de ner framåt   

Min första tanke igår när jag såg den vänstra var att han fått en spark eller liknande så tanden hamnat fel.

Men eftersom den andra är likadan så borde så inte vara fallet.

Sen funderade jag på om han håller på att fälla tänder, men de är inte alls lösa.

Skumt!! å det märkligaste är att jag inte sett detta tidigare.

Visst, hans mun är inte direkt i min ögonhöjd och jag har ju inte tränsat honom på ett par månader, men ändå.

Jag är ju ofta där och gosar!

Får hålla lite koll på honom så han kan äta och inte får några sår/skav. Tycker inte det är sån panik att jag behöver ringa veterinären akut utan det kan säkert vänta tills magen (min) är borta och så kan jag kolla Walles gap också. Lika bra att kontrollera så det inte gömmer sig några vargtänder eller hakar.


Det var inte bara pga Jojjes ovilja det var svårt att fota.
Det var ju en grå som hela tiden ville vara med.


       


Eftersom han var så PÅ passade jag på att lyfta framfötterna på honom.

Det gick bra trots att det är ett tag sen.


 


Den gamle brune gjorde inte så mycket väsen av sig.... han åt mest hela tiden   


 


Sen fick alla tre hänga med in i skogshagen och logen för lite mer pyssel och en mumsbit.

Passade på att ansa svansarna och även lyfta fötterna på Jojje.
Det funkade och över lag var hästarna var mycket lugnare idag.

De har redan kommit till ro med höstens rutiner, duktiga pojkar!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards