Direktlänk till inlägg 26 december 2013

Nu drar vi igång!

Av Natalja - 26 december 2013 13:49

Än så länge är de lyckligt ovetande om vad som komma skall.

Än så länge går de i sin hage, skitiga och mumsar gräs/hösilage.


                 


Men vänta lite nu.... det ska jag ju inte ändra på!
De kommer fortarande att rulla sig i leran och busa runt i geggan.

Äta sin mat ute och sova under stjärnorna.


2014 års första CR-kurs är bokad och både Latin och Walle ska vara med.

Så nu har vi lite mindre än en månad på oss att komma i form   

Nåväl, så farligt är det inte... Latin kommer bara att skrittas och Walle ska jobbas från marken.

Men jag ska vara i någolunda trim, Walle ska gå att forsla till ridbanan, antingen ledas eller åka släp.
Å Latin måste borstas... många gånger.

Jag är inte så orolig för hur det ska gå för dem, värre är det med mig!!
Även om jag gått ner alla gravidkilon så är det mycket som är slappt och hängigt.

Orken finns inte heller och det viktigaste av allt, det som hela CR bygger på är balans och bålstabilitet. Hur är det det med den? Inge vidare vågar jag påstå.


Har i alla fall öppnat min nya bok "Träning för nyblivna mammor" och försöker tänka på de första stegen.


* Sitt rakt bekvämt när du ammar

* Ta stöd av bålmusklaturen när du lyfter upp barnet

* Bär inte skötväska och barnet på samma sida

* Gör knäböj varje gång du lyter upp/ner barnet

* Undvik att ha barnet på en höft

* Häng inte över vagnen

* Håll barnet nära dig när du flyttar det

*Undvik att sitta still för länge

* Vrid inte kroppen samtidigt som du lyfter


Bara dessa saker tar upp hela ens tankeverksamhet för ens mammakropp vill helst se ut som en säck potatis med aparmar ner till golvet. Jag får hela tiden rätta mig när jag går, sitter, står, bär... ja nästan när jag sover också!


Olgas träningsprogram är uppdelat i olika steg och det börjar med andningen.

Utan att ens ha lusläst boken känner jag att den är helt rätt för att komma igång med ridningen igen.

Den passar ihop med den centrerade ridningen lika bra som Svantes hästhantering passar Walles inridning.

Det är därför jag väljer att ta honom i ett dubbelpass på marken istället för att låna en ridbar häst.

Latin klarar inte mer än ett pass och nu vill jag fokusera på mina hästar och min ridning   


Så nu finns det ingen återvändo,

Nu kör vi igång mot ett aktivt och nyttigt 2014   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards