Direktlänk till inlägg 31 januari 2014

Snö, snö och mera snö

Av Natalja - 31 januari 2014 12:14

   Det verkar inte finnas något slut på detta snöande!
Hela veckan har det snöat och blåst, blåst och snöat.

Ett par minusgrader gör att det känns som vi bor på Antarktis!!
Det är bara pingvinerna som saknas...


Redan i tisdags tyckte jag att hästarna började se frusna ut.
Walle tryckte in rumpan under sig och hängde med huvudet.
De har mat inne på logen o även ut i hönäten MEN de går inte in på logen och vill inte stå vid hönäten för där blåser det! SUCK! Dessa hästar ger mig gråa hår!!

Förmodligen går inte Latin in på logen sen snöplogen har börjat köra här.
Ni som hängt med ett tag kommer kanske ihåg förra året när Latin skadade sig och fick stå i sjukhage vid logen.
Då kom ju snön lite olägligt och även snöplogen. Han sprang då rätt igenom staketet i sin lilla sjukruta.
Å när Latin inte går in på logen så får ju ingen annan heller gå dit, såna verkar reglerna vara   

Så nu har jag börjat fodra dem i andra änden av hagen där de gärna står och hänger.
Man kan ju tycka att de går till hönäten eller in på logen när de väl är hungriga. men så länge kan inte mitt blödiga mattehjärta vänta!

Det var till och med så illa i tisdagskväll så plockade jag in dem, gav dem kraftfoder och borstade bort snö och is från pälsen. Sen hade vi täckesprovning tills både Latin och Walle var påklädda.
Walle har inte haft täcke innan, bara testat korta stunder.

Sen släppte jag lös dem och gick för att fylla på vatten.

Väl tillbaka igen så stod Walle och slet i sitt täcke, slog med bakbenen och såg väldigt missnöjd ut.
Å visst hade han kanske lungat sig när han väl märkt att det blir varmare och skönare med täcke men i mörkret och blåsten kl 22 på kvällen vågade jag inte chansa.... så täckerna åkte av!


I onsdags var det samma härliga väder. Då kom tappra Sandra för att hjälpte oss i snövallarna.
Walle var på tårna och visade att han både kan stegra, slå bakut och det med attityd!

Men vi fick honom lugn trots att det blåste massa snö i sidled och kunde sadla honom lugnt, hänga ner stigbyglarna och går förbi allt farligt utan någon reaktion.
Han såg nöjd ut när han kom ut i hagen igen, trots väder och vind.
Täckesfunderingarna har kommit tillbaka fler gånger men än så länge går de utan.
Jag har vadat ut i snömängderna och matat dem i hagen lite oftare och hoppas att de håller värmen uppe.
De är ju ändå hästar med en regäl vinterpäls.
Den som inte verkar speciellt påverkad av vädret är Jojje!
Han är alltid lika söt och glad   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards