Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Två flugor i samma smäll

Av Natalja - 16 februari 2014 16:32

Det gäller att ta vara på dygnets ljusa timmar och när Roger är hemma å tar hand om gossarna.

Sandra var morgonpigg och dök upp på Lycke vid niotiden.

Jag hade hunnit ut och kopplat för släpet.

Idag placerade vi det vid ladugården.

Tänkte utnyttja väggen som stopp eftersom han gärna kliver åt vänster hela tiden.

Innan vi tog ut Walle tog vi varsin borste och fick bort den värsta! Han hade nämligen sovit gått i något sumphål.

Blöt på hela magen och sidan å övriga kropp var inpackad i intorkad lera.

Sen gjorde vi som vi brukar... Han var med och öppnade upp släpet, jag hann knappt få upp dörrarna innan han var inne.

Backade ut honom två gånger och tredje gången han gick in stängde vi.

Den här gången stod ingen framme vid honom. Jag hängde bara med upp på lämmen men stannade precis innanför släpet. Sandra stod utanför och höll i dörren för den ville bara blåsa igen.

Så man kan säga att han gick in själv. Duktig pojk!!
Å detta trots att snickarna var här och bankade.


Vi körde sen lugnt och försiktigt ner mot E22an sen vidare mot stan för att vika av mot Ramdala mark.

Det är en paralell väg med våran väg som även ingår i ridvägarna här.

I slutet finns en liten vändplan, där stannade vi och lastade ut.

Inga hästar eller människor som störde, bara skogen och vinden.

Vi luktade lite på snön.

Gick in i släpet, ut igen, ett varv runt bilen å så in igen. Sen stängde vi å åkte hem.

Likadant denna gången, han gick in själv. Jag stannade vid lämmen och Sandra stod utanför.


Hemvägen gick lika lungt och sakta, viktigt att inte skrämma honom nu genom att köra rally.

Lastade ut på gårdsplanen och han såg ganska förvånad ut över att vara hemma igen.


Placerade Mr Grå utanför logdörren och hämtade sadel o träns.


 


Sandra hoppade i väst och hjälm (å ja jag hade också hjälm även om jag bara tänkte stå på marken)

Sen gick vi bort till vändplanen, Sandra hängde en gång, tog några steg och så kasade hon försiktigt ner.

Ja ha, då är det ju bara att sitta upp då! Så vips var hon uppe igen utan den minsta reaktion från Walle.

Vi gick ett par steg, hoppade av och repeterade.

Tredje gången hon satt upp gick vi heeeela långa vägen till soptunnorna, ja det är nog minst 30 meter   


 


Han var sååååå duktigt, Sandra var sååååå duktig och jag var såååååååååå glad!

Det enda som irriterade honom var nosgrimman.

Idag hade vi satt tyglarna i bettet men det gjorde honom inget.


Utan att överdriva så kan jag säga att ALLT gick enligt planen idag.
Inga skutt, inga bakutsprång eller hastiga backningar.

Det var en sammarbetsvillig och lugn unghäst som verkligen tyckte det var roligt att få hitta på något.

Ja vad vi kunde se så var han knappt ens trött i huvudet när han kom ut till Latin.

Därför använde han sin energi att reta den gamle kungen som orubbligt behöll tronen    


   


Så även om fokus just nu ligger på Walle så är absolut inte Latin bortglömd.

Han har en väldigt viktig roll i Walles utbildning och vi kommer att använda oss av Latin en hel del.

I alla fall så länge han orkar och vill vara med.



 
 
Maria

Maria

16 februari 2014 22:31

Vad duktiga ni är!!

Det är faktiskt tuffare än man kan tro att vara en stackars hästägare i inridningstider - det tar en hel del på psyket ;)

http://zirrit.blogg.se

Natalja

19 februari 2014 21:55

Taaaack!
Ja, det är nästan värre än att skola in ens barn på dagis ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards