Direktlänk till inlägg 5 april 2014

Tidsbrist eller prioriteringar

Av Natalja - 5 april 2014 19:30

Ja det är nog en härlig kombination av allmänt kaos som gör att jag inte hinner uppdatera bloggen så ofta som jag vill. Man kan tro att inget händer här på Lycke men nej så är det inte.

Här har det hänt MASSOR under veckan.


I tisdags fick jag in Walle i släpet på mindre än 5 minuter.

Resan till Västeråkra var däremot inte rolig. Han har blivit rädd för lastbilar när han åker i släpet och så klart blev det ett stopp i en rondell och vi fick en lastbil bakom oss. Walle skuttade så jag trodde han skulle ta sig ut ur takluckan. Körde ett varv i rondellen för att släppa fram lastbilen....

Väl framme vid ridhuset stod han och skakade i släpet.

Dock märktes det inget när vi väl lastat ut honom.

Då var han världsvan igen.


Upp till paddocken och vi skippade longeringen denna gången.

Tyckte han kunde behöva all energi till ridningen.


Skrittar fram


 


Det gick ganska bra redan från början men staketet är lite läskigt.

Han trycker sig gärna in mot mitten.

Det blev lite lättare i trav men han ville fortfarande inte gå avslappnat längst staketet.


 


Så fick han pausa lite i skritt


 


Å då passade vi på att ta ett par varv längst staketet. Jag gick närmast staketet och höll Walle i "handen" (nosgrimman) Efter ett varv hade han slappnat av och slutade trycka sig inåt.

Efter det gick det bra att både skritta och trava längst staketet.


 


Emellanåt var han lite seg men överlag gick han kanonbra!!
Han har en stadig form och bär sig redan bättre än förra passet på ridbanan.


 


Fina hästen!!

Vi avslutade innan energin var helt slut.

Han var inte så farligt trött, mer åt det lugna hållet bara.


 


Gick snällt in i släpet och sen hoppade vi hemmåt! Gulp, dessa lastbilar ger mig magsår!

Å så frågade Sandra när jag ville sitta upp..... å det gav mig hjärtklappning!!


Onsdag = vila


Torsdag var det uteritt igen.

Gjorde iordning hästarna på logen och satt upp på gårdsplanen.

Walle var lite stökig i munnen.

Hade lite myror i rumpan liksom.

Då fick han gå först på stigen.... plötsligt var han inte så kaxig längre.


 


Vi red samma runda som förra gången plus lite till och galopperade flera gånger!!
Tjihoooo så duktiga de var, Sandra och Walle!
Latin och jag fick kämpa på för att hinna med.

Undra om han hade lika mycket träningsvärk som jag hade dagen efter, he he


Walle gick "lös" hela tiden och skötte sig perfekt.

Det var bara en gång han ville stanna men Sandra löste det ganska omgående.


Så nu är han riden i alla gångarter och det går att svänga!

Nästan lite overkligt. Min gråa fölsing har blivit ridhäst!


Idag plockade jag fram släpet igen.

Först ville han inte, sen bytte vi taktik och då gick han in direkt...

Denna lilla räv, han måste bara testa.

Han misshandlar mina nerver hela tiden och Sandra får agera personlig assistent.

Det sista hon sa innan vi körde var ANDAS! Då är det illa, ha ha!


Inga lastbilar längst vägen. *pust*

I släpet brevid stod det en häst som bankade hela tiden, det var lite läskigt.

Inne i ridhuset visste han precis vad han skulle göra.

Hade en bra framåtbjudning och hoppade fint.... tills det sista räcket blev en oxer. Då blev det tvärnit!

Testade igen och då hoppade han, STILLASTÅENDE!

Tveksamt tredje gången men fjärde flöt på bra igen.

Hindret var 1 meter högt och han skuttade säkert 20-30 cm utvöer det.

Marika tycker han hoppar med en bra teknik och han blir inte stressad av att man driver.

Fortsätter han så här blir det kalasbra på 3 årstestet!!


Duktig häst!!



 
 
Jannike

Jannike

6 april 2014 00:19

har läst din blogg sen du tävlade aktivt med Latin, men skriver typ aldrig, men så himla skoj det är att se Walle som "ridhäst" numera!

http://jannikejd.blogg.se

Natalja

10 april 2014 12:28

Tack Jannike. Va roligt med trogna läsare :)

 
Ingen bild

Annie

6 april 2014 12:16

Vad härligt det låter! Snart är du också uppe och rider, det kommer gå jättebra. :D

Natalja

10 april 2014 12:29

Ja, plötsligt händer det :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards