Direktlänk till inlägg 22 juni 2014

Kråksången

Av Natalja - 22 juni 2014 20:30

Nu börjar allvaret i Blekingeskogen.

Jag äger en grå häst och det är meningen att han ska bli min tävlingshäst....
Så långt är det frid och fröjd MEN så den bittra sanningen är ju att jag är en nervös och osäker tvåbarnsmamma som blivit mer eller mindre livrädd för min häst.

Nej, det är ingenting som har hänt (mer än att jag fött barn) men jag TROR hela tiden att det ska hända något.


De sista gångerna jag suttit på Walle har jag bara varit nervös, inte hysterisk.

Ska jag övervinna detta måste jag bita mig i läppen och ge mig upp på Walle.

Det gick ju bra i tisdags när Sandra var här.

Walle kaxar inte mot Sandra.

Walle kaxar mot mig....


Han märker ju när jag skakar som ett asplöv och har slutat andas.

Ett steg i rätt riktning är att jag också är medveten om det och kan därför jobba på det.

Idag kom min arbetskompis Nina.

Hon har precis som jag fått två busPojkar så det blev en mammaritt   

Vi gjorde iordning hästarna och gav oss iväg.
Jag körde mitt katastroftal om hur vi ska bemöta farliga bilar, traktorer och hoppande hundar.

Färden genom skogen gick bra.
När vi kommer ut vid husen vill inte Walle gå först mer.

Ute på grusvägen möter vi två bilar och det går bra.

Jag spänner väl typ alla muskler som finns men kommer på mig själv och kan slappna av.


Sen passerar vi två ufon. En fjording i ett rött flugtäcke och en shettis i något liknande.
Walle steppar lite och jag spänner mig igen...


Vi travar en lång bit och allt känns ok.

Jag vågar låta honom gå på utan att bromsa och han blir då mer avslappnad.

Så när vi sen skrittar in på stigen i skogen så frustar han säkert 20 gånger.


Vi vågar oss till o med på en galopp men Walle ville att trygga Latin skulle gå före.


 


Det blev en kortare runda för att mildra Ninas kommande träningsvärk och Walles nyverkade fötter.

Hovis var ute i onsdags och plockade av skorna.

Men vi hade nog kunnat rida hela den långa rundan utan att han hade ömmat.


Så ännu ett ridpass på min fina unghäst är avklarat.

Sakta men säkert hittar jag mitt självförtroende igen.

Efter ritten gick vi bort med hästarna till den andra gräshagen vi fått i år.

Där finns det massor av mat!!


 


När hjälmen är av och ridbyxorna ligger på hyllan igen hinner jag andas och analysera.

Blir lite ledsen på mig själv som inte har 100 koll på mina nerver.

Får nog ta och sjunga lite mer, det har hjälpt mig förr.

Klas klättermus brukar funka men jag ska nog ta till "när älgarna klappar takten" istället.

För jag är mer som när myggorna klappar taken och det ä r ingen bra kombination när man hanterar en fjollig unghäst.


ps. han har bara hoppat in i mig två gånger idag... (när jag leder honom)

 
 
Ingen bild

Sandra

22 juni 2014 21:38

Jag hoppas du tjoade så hela byn hörde när du hoppade av idag. För det är så glad du ska vara och så stolt!! DU vågade och DU genomförde, helt suveränt! Jag är stolt!! Sjukt bra jobbat :) kram!!

Natalja

13 september 2014 22:55

Tack bästa Sandra!!!!
Jag garanterar att alla hörde mina glädjerop :)
många kramar

 
Ingen bild

Annie

23 juni 2014 13:33

Om du behöver och vill ha hjälp med att rida med på Latin någon dag är det bara att hojta till. Jag vet precis hur tråkigt det är att sitta själv med en unghäst, så jag ställer gärna upp. :) Kram

Natalja

13 september 2014 22:53

Åh kanon Annie!
Jag vill inte ge mig ut i skogen ensam på Walle än på ett tag.
Vi får ta en tur innan snön kommer ;)
kram kram

 
Ingen bild

Liv

27 juni 2014 19:45

Duktiga du :-D det här kommer att gå som en dans ska du se :-* kram kram

Natalja

13 september 2014 22:48

Kramar till dig Liv!!
Tack för din fina kommentar!

 
Maria

Maria

14 juli 2014 13:57

DU ÄR SÅ DUKTIG!!

Känner igen mig i allt du skriver!! För mig är det ett rent under att jag ens håller på med hästar så nervös som jag kan va ibland :/ Blir otroligt spännande att se hur det går för mig och Eddie när han kommer hem i höst... Eddie verkar vara grymt snäll och cool men han är ju trots allt en unghäst så man vet ju aldrig.

Men - en styrka som både du och jag har är att vi vågar erkänna när man blir rädd/nervös. Och vågar man erkänna det så är mycket vunnet!!

Jag är dessutom rätt bra på att ta hjälp när jag känner mig osäker/rädd så i allra värsta fall (om jag skulle bli tokrädd för Eddan) så får jag väl se till att någon annan rider honom fram tills han är ca 7-8 år och börjar bli så pass lugn och trygg att jag vågar mig upp ;)

http://zirrit.blogg.se

Natalja

13 september 2014 22:46

Tack så mycket snälla Maria!
Skönt att höra att jag inte är ensam.
Har ju aldrig varit så här rädd och osäker förr så det är helt nytt för mig.
Jo för länge sen när jag gick på ridskolan kunde jag ibland få samma känslor, men det är ju 30 år sen ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards