Alla inlägg under oktober 2014

Av Natalja - 31 oktober 2014 21:12

Alla hästar är olika och alla hästägare/tränare är olika.

Därför kan man inte följa en speciell mall. Det som funkar för en häst, funkar kanske inte alls för en annan.

Inte för att vi har laborerat så väldans mycket med den grå så tror jag ändå att vi hittat ett vinnande koncept.

Han rids 2 dagar i veckan.

VA!! Inte mer kanske du tänker.

Nä, pga olika omständigheter så blir det inte mer än två gånger.

Vi har kommit in i den mörka årstiden och jag tänker inte riskera våra liv med att ge oss ut i skogen ensamma med pannlampa. Vill inte heller åka till paddock eller ridhus mer än en gång i veckan.


Han bygger muskler, han får bättre kondis och framför allt... Han blir mer och mer ridbar för varje gång.
I tisdags gick han alldeles lysande bra! Han hade framåtbjudning och var inte alls så tittig som tidigare.
Dessutom var det mörkt när jag körde hemmifrån och han hänger med, kliver ut ur släpet och jag kan hantera honom helt själv!! Lyckan är total och målet är nått!

Dagens hoppövning var studs.
Han fick börja med att trava och galoppera över bommarna.
Sen blev det ett litet hinder i mitten och så småningom så blev det fler.

Han visade tydligt att han tänker och taxerar bra över bommarna.
Han tycker det är kul och har verkligen gått från klarhet till klarhet.


Lite blandade bilder från kvällen (tagna från film)


                             


Sen råkade jag skryta lite om honon innan vi gick ut från ridhuset.
Det fick jag sen bita i när han inte alls ville gå in i släpet, ha ha.
Ja det tog säkert hela 5 minuter innan han gav med sig och traskade in.
Han var nog lite trött i både huvud och knopp å blev liksom lite tom.

Jag förstår honom... jag blir likadan   


I morgon är det CR-kurs   


Av Natalja - 26 oktober 2014 21:03

Oj, har veckan redan rusat iväg!
Någon kanske tror att man har aaaaall tid i världen när man är mammaledig, men ack nej.

Det är fullt ös, medvetslös HELA TIDEN, dygnet runt!
Denna veckan har vi dessutom haft dubbel kalas eller passar det bättre att säga 4 års kalas   

Storebror fyller 3 år idag och lillebror blir 1 år på onsdag.


Hur som helst, detta är en hästblogg och då pratar vi bara lite kort om det där andra.

Jo, som alla vet så har det varit älgjakt de senaste två veckorna.

För att inte reta gallfebern på jägarna så har jag hållt mig ifrån skogen.
När de dessutom sätter upp en sån här skylt 5 meter från hagen så bör man nog ta den på allvar.


 


Så i söndags lastade jag Walle och körde till Jämjö.

Han har varit där en gång tidigare, det gick så där....

Banorna i Jämjö ligger mellan en fabrik och E:22an, mitt i samhället.

Det händer alltså en hel del där.
MEN samtidigt är det superbra miljöträning.
Så klart skulle det regna och ännu bättre var att vi kom mitt i en träning.

En bil, en tränare och tre hästar var på plats.
Jag hann tänka att vi skulle vända men lyckades få bort tanken och lastade ut Walle.


Han var rätt stimmig så det första han fick jobba på var att stå still.

Det tog väl 10 minuter...!
Men skam den som ger sig, sen stod han som ett ljus när jag sadlade.


In på banan och så skrek han lite på två av hästarna som gick iväg.

Staketet var läskigt, bodarna var farliga, bilarna var otäcka och lastbilarna var hemska.

För att inte tala om en moped, den var VÄRST!!!
Jag gick runt med Walle med lugna, bestämda steg. Vände och fick honom att följa med avbrott då han skuttade eller kastade sig.
När jag emellanåt ville att han skulle stå still, blev han lite frustrerad.

Efter att ha  hoppat och rest sig X antal gånger så tyckte jag att han kändes tillräckligt lugn för att jag skulle våga sitta upp.

När jag var på plats i sadeln så var han lugn och avslappnad.

Han lyssnade fint och hade bra framåtbjudning.

Jag travade några varv på volten och fattade sen båda galapperna.
När allt funkgerade utan bekymmer fick han en välförtjänt klapp och så satt jag av.

10 minuter stå still.

30 minuter "promenad" på banan och

15 minuters ridning.

Nästa gång blir det kanske 2 minuter stå still och 43 minuter ridning.
För när vi körde hemåt var han så lugn och fin   


I torsdags var vi ute och körde IGEN!
Annie var med när vi var i Jämjö, moralsiskt stöd, men i torsdags hade jag bara Sid med mig.

Farmor mötte upp vid ridhuset i Öljersjö och de tog en promenad medans jag och Walle gick in i ridhuset.

Walle var supercool och jag satt nästan upp direkt.


Han var helt ljuvlig att rida från start till stopp.

Så arbetsvillig och lyhörd.
Enormt lätt att svänga och jag kunde både få till tempoväxlingar och påverka formen.

Så typiskt att ingen såg oss när det gick så bra, men förhoppningsvis gör vi om det igen   


 


Man kan väl säga att det var lite skillnad på den gråa ynglingen.
Mer vild än tam till en början i söndags och som en välutbildad dressyrhäst i torsdags.


Idag chansade vi och red ut i skogen.

Sandra var med och började rida Walle.
Jag tog den gamle. Har inte ridit honom på läääääänge.

Det kändes som att ratta runt en pansarvagn hi hi!


Vi tog den nya rundan som jag o Nina hittade sist.
Det gick väldans bra och alla parter skötte sig lysande bra.

Hästarna var framåt och blev lite små svettiga i den lurviga pälsen.

Latin linkade lite emellanåt men gick hela tiden med öronen framåt och tuffade på i sin egna otakt.

Det är ju mer som en rörelsestörning än hälta.
Vi bytte häst i skogen och jag red Walle hem.
Han var så fin men kändes så liten och tunn i jämförelse med biffen.


Vad gör då hästarna mellan ridturerna?
Jo de äter lite, sen äter de och så rullar de sig.... speciellt när jag tar av täckerna   


       


Så här ska en dressyrrumpa se ut!


   


Lite rund om magen men för övrigt är han väldigt fin i formen.
Snart 20 år och pensionär med krämpor både här och där.


Den lille är också lite rund men just nu är det mest päls   

 


Det var allt för idag.

Nästa vecka händer det grejer, vet inte hur jag ska hinna med allt   


Av Natalja - 14 oktober 2014 21:51

Tisdag igen, det innebär ( i alla fall varannan vecka) hoppträning.

När bilen var packad och släpet kopplat gick jag ut för att leta efter Walle.


Där är han!

Å så fort han fick syn på mig så kom han i full galopp   


  


    


Till slut var han VÄLDIGT nära!


  


Han var ivrig att komma iväg, hade knappt tid att stå still när jag borstade honom.


 


Färden gick bra och han kändes supercool när jag sadlade honom.

Gick upp till ridhuset där Moa och Sandra byggde hinder.


Han var lite seg i starten idag, men när han väl fått upp farten så höllen han den.

Träningen avslutades med en liten bana.



När han var klar och avskrittad så var det dags att köra hem, men då var det mörkt!
Mitt katastroftänk gick genast in och jag funderade på HUR ska vi klara detta??
I sista sekund, innan vi körde hemmifrån, fixade Roger lampan i släpet.


 


Så det var inga problem att få in Walle där!
Han blev inte ens rädd när det låg någon bil bakom denna gången.

Duktiga lilla gråa häst, du imponerar mer och mer på din stimmiga gamla matte   

Av Natalja - 11 oktober 2014 21:44

På måndag är det älgjakt!
Vi bor omringade av galna jägare som gör allt för att få sig en älg, bambi eller grisstek i frysen.

Därför valde jag att rida idag istället för i morgon.

Vill inte komma på kant med någon skogsägare som tycker att vi skrämmer bort älg.


Det var lite kyligt och såg ganska ruggigt ut när jag gav hästarna morgonhö.

Jag var ute i så god tid att jag hann ta in hästarna på logen och ta fram all utrustning.

Så när Nina kom var det bara att sadla och ge sig av.


Walle var trilskig redan när jag skulle sitta upp och jag har märkt att han blir mer sån när jag inte är nervös.

Fick säga till honom en gång (vilket gjorde honom lite sur) sen stod han still.

Vi red iväg och han var EXTREMT tittig idag.

På 50 meter hoppade han till minst 50 gånger   

Till slut tröttnade jag och sa till honom på skarpen, sen var han helt plötsligt inte tittig längre.

Vi red in på stigen i skogen, Walle gick först.

Där blev det plötsligt tvärstopp. Jag kunde inte se något och fick till slut fram honom.

Efter det stoppet blev han mycket lugnare, tror nästan han testade mig lite å när det inte gav någon effekt coolade han ner sig.


Latin fick gå först förbi husen men sen var Walle snabbt framme och gick förbi den lite långsamme brune.

Travade en bit men Latin såg så stelbent ut. Provade lite galopp istället och då vaknade han till.

Vi passerade ett hus och mötte en bil.

Ingen rekation från ynglingen.

Sen provade vi en helt ny stig och Walle-pånken gick först.

Duktig liten!!   


När stigen sen kom ut vid en liten gård vågade han inte gå vidare.

Latin kom till undsättning och sida vid sida skrittade de och spanade efter gris.

Vi såg nattfärska spår efter dem men hästarna var inte speciellt uppjagade. bara på sin vakt.

Sen mötte vi en lös vovve och hans husse.

Jag hann tänka att jag borde sitta av, men kom till sans i huvudet och sa det inte ens högt.

Hunden fångades in och vi red vidare.


Passerade badplasten vid Lösensjön och skulle gå den andra stigen tillbaka.

Det jag inte minns var att man var tvungen att gå över en liten stenbro över en bäck.
Den såg inte hästvänlig ut. Det låg tre stora stenblock och mellan dessa hade en eller två hovar kunnat fastna med lätthet.

Det vågade vi inte riskera så vi vände....

Passerade de två gårdarna och travade sig på stigen tillbaka.

Ut på grusvägen och där tog vi en riktig långgalopp!
Latin fick gasa på lite för att Walle skulle orka hålla igång.


Duktiga lilla Walle var trött i både huvud och knopp.

När vi passerade husen (där det alltid är farligt) och Nina råkade rida lite för nära deras soptunnor.

Hoppsan!! Ett liten skutt bjöd ynglingen på men sen blev det inge mer.


Hemma på gården igen.
Walle vill smaka på Latins tyglar men får ett bestämt NEJ från den gamle.


 


Släppte ut i Åkes hage utan täcke, gissa om det var två skitiga hästar ikväll???
Japp, de hade verkligen hittat det smutsigaste stället att rulla sig på.

Av Natalja - 8 oktober 2014 20:57

Jag kom faktiskt inte på någon bättre rubrik   

Stoppade in grå häst i släpet redan kl 09 i morse, styrde kosan mot ridhuset i Öljersjö.

Möttes av 100 traktorer utanför, men Jösses! Vart ska jag nu parkera?
Det visade sig bara vara 3 traktorer och jag hittade till slut en ruta att stanna i.


I ridhuset var det knökafullt. Jag hängde in sadeln och de andra prylarna innan min högra hand Sandra dök upp.

Lastade ut WalleBalle och gick in i ridhuset.

Vid en nogrannare inräkning var det bara en häst i ridhuset.

En väldigt tjusig dressyrdam som kallas Siiv.


Sandra gick ett par varv för att kolla in stället.

Även om det var 4:e gången han är i det ridhuset så var det så mycket att spana på just denna dag.

Siiv var klar och gick tillbaka till stallet. Walle gnäggade lite fint efter henne men mer blev det inte.

På med sadel och ryttare så bar det av.

Skrittade lite hit och lite dit.

Sen travade vi både åt ena och åt andra hållet.

Längst ena långsidan var dörren öppen lite. Inte själva sarjen men den stora dörren ut.

Utanför stod en traktor som fick sig en rengörande dusch.

För att inte skrämma slag på Walle varje gång högtryckstvätten satte igång, undvek jag att passera denna dörröppning.

Red serpentiner och volter och han reagerade inte en enda gång på varken ljud eller öppning.

Däremot var ju solen som sken in farlig och vi fick försiktigt gå över ljusfläcken innan han avslappnat kunde trava över den.


Passade på att öva lite galoppfattningar, tre i varje varv och det blev rätt varje gång. Han har lite svårt att hålla galoppen mer än två varv så det tänjer vi på lite varje gång.

Men förutom det var han fantastiskt fin att rida idag.

Så mjuk och fin i traven   

Tyvärr glömde jag kameran hemma så det blidde inga bilder (förutom dessa två som Sandra tog med sin mobil)


   


Innan han var helt utpumpad bytte vi ryttare och jag plockade fram några bommar.

Han fick skritta över dem ett par gånger innnan det blev trav.

Sen la jag upp en av bommarna på klossar så han kunde skutta om han ville.


Han utförde uppgiften med beröm godkänt så det blev mycket klapp och beröm.


När jag gick ut med prylarna till bilen insåg jag att det var lite för spännande utanför för att lasta unghäst.

Traktorn som tvättade sig hade förflyttat sig ännu närmare, typ 5meter från släpet och bara ett par meter därifrån höll en gul maskin på att tömma gödselstacken.

Jag flyttade bil och släp till andra sidan och så lastade vi där istället, i lugn och ro.

Man får vara lite smart och inte göra det svårt för sig.

Det blev ju massa miljöträning ändå.

Gå förbi traktorn som duschade och sen förbi både hästar. släp och stall.


Galet nöjd med dagens ridpass. Min fina häst, min egna prestation och all hjälp jag får av Sandra     


Av Natalja - 5 oktober 2014 20:45

Äntligen helg!!
För mig som går hemma hela dagarna spelar det inte så stor roll vilken dag det än är.

Alla ser lika dana ut.

Upp tidigt, ge alla hungriga mat.
Bajs, blöjbyte och så nya kläder.

Leka - sova - äta å så lite blöjor igen.

Så rullar det på... Skillnaden när det blir helg är att Roger är hemma och jag kan få en liten stund med hästarna.


Nina kom i vanlig ordning vid nio och hästarna stod troget och väntade på oss.


 


För att inte skaffa för mycket vinterpäls har båda hästarna med täcke nattetid.

Det underlättar när man ska rida för de är ju betydligt renare.


Vi gav oss ut i höstsolen och passerade skogsmaskinerna som härjat i veckan.

Walle var tuff och gick först.

Sen kom vi ut på ängarna och började trava.

Men oj, jag upptäcker då att jag glömt säkerhetsvästen.

Den låg kvar hemma på höbalen!
Hoppsan! Jag kände mig helt plötsligt naken men försökte att inte tänka på det. 

Upp en runda i skogen sen tillbaka och då blev det galopp längst åkerskanten.


Vi valde en kortare runda för att skona Latins ben men han gick riktigt bra idag så vi tog en extra sväng.

Där passerade vi en stillastående grävmaskin och det blev både mer trav och galopp.

Båda var sååå fina och Latin drog till o med ifrån på slutet.



Hemma igen, jag överlevde utan väst, men jag tror inte jag gör om det igen.... frivilligt   


Sen fick de gå ner till "Åkes hage" och njuta av dagen.


   

Av Natalja - 2 oktober 2014 19:51

Jag är inte bäst, jag är inte ens bra!

Men jag har hunnit leva ett par år och har under dessa år kommit i kontakt men en hel drös hästar.
Min egna bruna pålle och jag har hängt ihop i 18 år och vår resa har ju inte varit lätt som en plätt.

Med erfarenhet kommer man långt och för varje häst jag sätter mig på blir jag en erfarenhet rikare.

Om jag haft tid och möjlighet att utveckla detta så hade jag gladeligen jobbat som beridare/instruktör på heltid.
Att kunna hjälpa någon annan är bland det roligaste jag vet.

I alla fall om det funkar   


Igår var jag i Öljersjö och slängde ett öga på Maria och hennes Prince.


 


De har ju haft världens otur vad det gäller sadlar och tyvärr är det inte slutstrulat än..

Sen har han en sjukdomshistorik som gör det hela lite värre.

Hur som helst får man göra det bästa av situationen och försöka hitta guldkornen i ridningen, annars kan man lika gärna lägga av.


Prince var lite seg men ändå ganska arbetsvillig och kämpade på bra.
Maria däremot var piggelin men va hjälper det det när sadeln placerar en fel.

Hon hade svårt att sitta avslappnat och komma till ridning.

Man kanske inte tror att 2,5 centimeter kan ställa till bekymmer men tro mig, det kan det verkligen göra.

Till slut blev det så bra det kunde bli med dessa förutsättningar och då får man vara nöjd.



Idag åkte jag istället åt andra hållet.
Mötte guldhästen Angelo och matte E-K vid Jämjöbanan.

Matte har upptäckt att det funkar kanon att rida på hacket men när det blir bett i munnen blir det istället en maktkamp mellan häst och ryttare. Så vill man ju inte ha det.

De fick börja med att rida ett par varv åt varje håll o alla gångarter med hacket.

Sen bytte vi till träns och gjorde likadant.


Analyserade sen vad jag sett och vad E-K kände. Vi var ganska överrens om vad som hände och innan jag ville komma med några konkreta tips ville jag sitta upp ett par varv.

Till min stora glädje fick jag äran att rida min favvohäst   


Det går knappt att med ord beskriva honom, det är enklare att bara kalla honom Guldhäst så förstår man!
Han är så positiv och arbetsvillig att det nästan bubblar ur öronen. Men samtidigt är han lite lat och vill gärna bara göra det han är bäst på.


       


Han är lätt att samla men när han inte riktigt har orken kommer han lätt bakom lod.

Har lättare för höger varv och det passar ju mig bra för det är mitt bästa varv   


 


Då får man försöka att rida framåt lite till utan att han smiter iväg.


 


Galoppen är lite svårare än traven men med lite motivering gör han sitt bästa.


   


Finaste hästen! Jag njöt av varje sekund i sadeln!!
Han hjälpte verkligen mig att hitta den där rätta känslan.


 


Jag hade med lätthet kunnat rida honom i timmar men det hade nog varken jag eller han orkat. Å så var det ju inte därför jag kom. det var ju för att hjälpa E-K



Vi bytte ryttare och började fila lite på sitsen.

Det är ju inte så mycket att ändra på för E-K sitter väldigt korrekt och riktigt men eftersom det är ett röligt föremål man sitter på så händer det att man ändrar sin sits och sina kroppsdelar, å då kan det bli lite tokigt.


       


Se så bra det blev till slut!! Å då handlade det om små små förändringar, små hjälper åt rätt håll.

Det ska inte vara en kamp att rida, det ska vara en dans!


Vi har dansat förr, jag och Angelo.  

Dessa bilderna nedan är tagna för 4 år sen.


     



Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards