Direktlänk till inlägg 31 oktober 2014

Bra, bättre, BÄST

Av Natalja - 31 oktober 2014 21:12

Alla hästar är olika och alla hästägare/tränare är olika.

Därför kan man inte följa en speciell mall. Det som funkar för en häst, funkar kanske inte alls för en annan.

Inte för att vi har laborerat så väldans mycket med den grå så tror jag ändå att vi hittat ett vinnande koncept.

Han rids 2 dagar i veckan.

VA!! Inte mer kanske du tänker.

Nä, pga olika omständigheter så blir det inte mer än två gånger.

Vi har kommit in i den mörka årstiden och jag tänker inte riskera våra liv med att ge oss ut i skogen ensamma med pannlampa. Vill inte heller åka till paddock eller ridhus mer än en gång i veckan.


Han bygger muskler, han får bättre kondis och framför allt... Han blir mer och mer ridbar för varje gång.
I tisdags gick han alldeles lysande bra! Han hade framåtbjudning och var inte alls så tittig som tidigare.
Dessutom var det mörkt när jag körde hemmifrån och han hänger med, kliver ut ur släpet och jag kan hantera honom helt själv!! Lyckan är total och målet är nått!

Dagens hoppövning var studs.
Han fick börja med att trava och galoppera över bommarna.
Sen blev det ett litet hinder i mitten och så småningom så blev det fler.

Han visade tydligt att han tänker och taxerar bra över bommarna.
Han tycker det är kul och har verkligen gått från klarhet till klarhet.


Lite blandade bilder från kvällen (tagna från film)


                             


Sen råkade jag skryta lite om honon innan vi gick ut från ridhuset.
Det fick jag sen bita i när han inte alls ville gå in i släpet, ha ha.
Ja det tog säkert hela 5 minuter innan han gav med sig och traskade in.
Han var nog lite trött i både huvud och knopp å blev liksom lite tom.

Jag förstår honom... jag blir likadan   


I morgon är det CR-kurs   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards