Direktlänk till inlägg 16 november 2014

Håll i hatten

Av Natalja - 16 november 2014 21:12

Idag tog det i lite extra i trädtopparna!

Min kollega och vän Nina kom inrullandes på gårdsplanen vid nio i morse.

Jag tog det säkra för det osäkra och hade klätt mig i vinterjackan.

7 grader och isande vindar är inte varmt, inte ens med en säkerhetsväst under jackan!


Vi hittade två glada gossar i hagen och började göra dem fina för en söndagstur.

Latin var den som hade rullat sig mest, Walle var nästan ren!

Jag trodde det skulle bli svårt att tränsa honom eftersom det nästan var omöjligt i tisdags, men det gick helt utan problem. Ja han backade inte ens.

Det gjorde han sen vid pallen istället.

Jag fick flytta honom 4-5 gånger innan han stod still... Busunge!


Väl uppe i sadeln så hade han bråttom iväg.

Han skulle gå om Latin men så fick han syn på soptunnorna och hoppade in i Latin och sen ett skutt åt andra hållet. Jag kunde trots detta behålla lugnet, rama in honom och be honom att gå framåt.

Det gjorde han och gick först hela vägen ner till skogen, trots att vi tog en väg han aldrig gått på innan.

Vi hittade en ny runda där man kom ut vid hygget.
Latin fick ta täten bland stubbarna sen gick Walle först igen.

Han snorklade visserligen en hel del men höll sig i skinnet och var väldigt sansad och lugn med tanke på vädret.


Försökte hitta en till runda men hamnade istället nedanför ett älgtorn med jägare.... Hum, vi vände snabbt på klacken och red hemåt.

Vi tog galopp och Latin gasade på i täten.

Innan vi hann in i skogen blev vi omkörda av den vilda volvon som vi brukar möta.

Walle tog ett skutt framåt men mer blev det inte.

Tog sen en liten extrarunda där vi hälsade på ett tomt älgtorn.

Walle tyckte det var JÄTTESPÄNNANDE medans Latin tyckte det var tråkigt att stå still...   
Travade en bit på den mjuka skogsvägen och Walle, alias klumpfot, snubblade nästan på varje kotte vi passerade.

Han behöver verkligen lära sig lyfta på tassarna!


Är så nöjd med att jag INTE bangade för lite vind, att jag inte blev livrädd för att han började ritten med två skutt och att jag vågade lätta på handen och rida framåt trots en piggelin häst.

Jag är fortfarande försiktig men den där värsta rädslan är borta.

Fortsätter jag så här så är jag snart den där modiga och djärva ryttaren som jag var tidigare.


Max


Latin

  


Berendt

 


Windy Bee Doc

 


Apocalypse

 


Mabella

 


Latin

 


Jag har ju faktiskt gått från det här:


 


till det här:


 


på ett par månader!
Lika glad men livrädd på den första bilden och betydligt mer självsäker på andra bilden    



  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards