Direktlänk till inlägg 17 mars 2015

AMAZING

Av Natalja - 17 mars 2015 21:06

Det finns nog inget som får igång en hästägares tankar och funderningar som när ens häst beteer sig annorlunda.

Man kan liksom inte låta bli att tänka på det heeeela tiden!

Å det har jag ju gjort sen i söndags.

VARFÖR kändes han så seg men ändå avslappnad.

Hur kunde han vara allert och lugn på samma gång?
Var det träningsvärk sen i tisdags?
Växer han?
Kan pälsfällningen påverka honom?
Eller är det bara en del i hans utveckling, ja funderingarna är många.


Med dessa tankar i bakhuvudet tänkte jag ta en lugn tur i skogen.

Han var lite trilskig med bettet men annars stod han snällt och stilla när jag gjorde iordning honom.

Innan jag satt upp gick vi till vedhögen och hälsade på en katt och tittade på en bil som körde förbi.

Han väntade snällt tills jag bad honom gå framåt sen bar det iväg.

Ner för måsabacken och vidare ner i skogen. Där tog det tvärstopp. Något såg läskigt ut, jag såg bara träd, skog och en grusväg.... inte så läskigt.

Lät honom kolla läget ett par sekunder, sen var det framåt som gällde.

Han lyssnade ochgick vidare.
Svängde vänster och nerför nästa backe. 
Sen travade vi.

Oj så korta steg, han kändes inte spänd men tog inte alls för sig.

Saktade av till skritt och då kom det ett gäng frust.

Trav igen och då kom det långa fina kliv   


Jag vågar nästan påstå att när han går framåt så där avslappnat och taktfast så är han med marginal den trevligaste häst jag någonsin ridit. Å tänk att det är MIN häst! Lite smått fantastiskt...!!


Innan vägen når åkerkanten vek vi av in på hygget. I höstas kunde vi traska runt bland stubbar och granris och så tänkte jag göra även idag. Men det var lite för blött i marken så efter en loob vände jag tillbaka ut på vägen igen.

Sen vände vi nosen hemåt. Skritt och trav blandades och så fick jag jobba lite med att få honom rak.

Han ville helst gå på vänster sida av vägen med rumpan åt vänster. Det kändes väldigt skevt.

Till slut fick jag ordning på honom och lyckades trava en bit på höger sida å utan att rumpan hamnade till höger.


När vi var tillbaka hemma efter ca 30 minuter så gjorde jag halt och tog fram mobilen.

Måste ju bara fota min fina gråa häst.


 


Han stod still, sen kom frustet och kliandet på frambenen.

Långa tyglar å så in på gårdsplanen.

Många klappar och beröm fick han.

Duktiga finaste hästen   

 
 
jannike

jannike

18 mars 2015 09:05

Det kan inte vara så att det kanske är att han börjar bli ömfotad och skulle behöva skor?

http://jannikejd.blogg.se

Natalja

20 mars 2015 21:21

Så kan det ju faktiskt vara, det har jag inte alls tänkt på. Tack, ska kolla upp det :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards