Direktlänk till inlägg 21 mars 2015

Hur svårt ska det vara!!

Av Natalja - 21 mars 2015 20:58

Önskar jag vore 15 år igen och totalt orädd!!
Har ju visserligen aldrig haft någon ponnyperiod men jag minns ju tiden med Max som vågad och vild.

Nu kan man knappast kalla mig varken modig eller galen.

Snarare tantig och feg.... Å då har det ändå blivit ljusår bättre än förra året   


Mitt gråa spöke kan stöka utan att jag får hjärtklappning och börjar skaka, men jag ljuger om jag säger att jag är helt oberörd. Jag TROR ju att han ska explodera och att jag ska åka i backen... jo men det funkar ju jättebra när man ska rida sin laddade unghäst i snöstorm.


Då är det tur att jag får chansen att rida för den bästa tränaren, Sara!

För hon får mig, på något konstigt vis, att slappna av och börja rida.

Idag fick hon visserligen vara brutal mot mig för att jag skulle lyda för jag drar ju min vals för att försöka komma undan eller försvara mig. Vet inte varför jag gör det, för hon har ju bevisat gång på gång att hon har rätt.

Det funkar ju, det funkar till och med mycket bra.


Dagens väder bjöd på mycket vind med regn/snö som kom på tvären.

Hästarna fick gå ut i gräshage en stund och de var lite halvgalna alla tre, till o med Latin rejsade runt och skuttade. De hade även gjort sitt bästa för att bli så skitiga som möjligt så när jag tog ut Walle ur hagen var det en lerhög kom med ut.


Han var på tårna redan hemma på gårdsplanen. Trots detta gick han snällt in i släpet när jag bad honom om det.

Han uppförde sig helt ok när vi kom ner till ridbanan.

Lite trilskig när jag skulle sadla men sen hängde han med ganska bra.

Det blev mer tjabb vid pallen när jag skulle sitta upp. Han ville inte riktigt stå still.

Till slut lyckades jag få honom stå med alla fötterna på marken och stå kvar där tills jag var klar.

Sen skulle vi skritta men han kändes som han hellre ville bocka av mig till månen.

När vinden tog i ville han även ta närmsta väg och springa hem.


Jag har verkligen JÄTTESVÅRT att bara slappna av och mjukna i handen när han gör så.
Vill ju klamra mig fast vid honom och hålla i mig i tyglarna (vilket laddar upp honom ännu mer)

Sakta men säkert lyckades jag med hjälp av Saras guidning slappna av och ge honom plats att rör sig.

Lyfta ytter höft när han lyfter ytter bakben, lätta i innerhanden och styra genom att peka mer tårna.

Eldprovet var när jag skulle trava i lätt sits med hälarna UTÅT!!! Det är ju fysiskt omöjligt!!!

Hur som haver tror jag nästan jag lyckades för oj oj oj vilken trav han fick.

Han längde halsen och hade ett härligt swung.

Takten satt och han kändes inte alls så spänd längre.

Duktigt spöke och rätt ok ryttare som åtminstone är på väg åt rätt håll.


När vi var klara så var det en häst som skulle in på banan och en som skulle åka hem.

Walle blev helt till sig och höll på att riva alla i sin närhet.

Inte ens detta fick mig ur balans, jag behöll lugnet och tog oss ut ur paddocken till stälpet.

Å han gick in igen, utan problem   


 


Redo att köra hem, den lååååååååååååånga vägen (minst en kilometer i alla fall    )

I morgon hoppas jag komma till avslappning tidigare.

Nu är jag dödens trött och vill bara sovaaaaaaaaaaaaaa   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards