Direktlänk till inlägg 19 april 2015

Åsnan är kvar

Av Natalja - 19 april 2015 21:04

Tiden är ständig en brisvara här på Lycke.

Nu när jag börjat jobba igen efter mammaledigheten är det nästan ännu värre...
Men med lite planering så går det att få ihop vardagen.


Aprilvädret har trilskats en del också.

Det är sol ena stunden för att sen bli hagelskurar eller storm...

När man ska försöka motionera ett grått spöke så är det en fördel om man slipper stormen och helst även haglet.

I tisdags hade det regnat på eftermiddagen men lyckligtvis blev det uppehåll lagomt när vi tänkte åka till Jämjö.

Blåsten höll dock i sig och det var en laddad Walle som klev ur släpet.

Även om han var rätt stökig så var han ändå coolare än förra gången.


Vi jobbade en bra stund på marken och han visade verkligen sig från sin tuffaste sida.
Restes sig regält många gånger och högg även efter repet ett par gånger.

Visade upp sig för en hund (som inte alls brydde sig)

Till slut tyckte jag han hade lugnat sig så pass att jag vågade sitta upp.


 


Av med grimman och vips satt jag i sadeln.

Men ack vad jag bedrog mig.. han var allt annat än lugn. Han var som en tickande bomd.

Jag skrittade på små volter och gjorde många halter, han laddade och ruskade på huvudet.

Bestämde mig att bara få honom lugn och sen sitta av.

Vill inte riskera att åka i backen när jag är iväg själv.


Till slut fick jag honom att parkera alla fyra fötterna samtidigt och då kom även frusten.

Jag satt av, klappade honom och sen fick han hoppa i grimman igen.

Tänkte han skulle få trava lite i linan och det var tydligen det som avfyrade bomben.

Att en häst kan skutta så, det är ju helt otroligt!!

Han bockade och sparkade, kastade sig och rusade iväg. Han var mer vild än tam!
Är väldigt glad att han höll sig på marken så länge jag satt på, för jag hade flygit som en vante!

Jag försökte behålla lugnet men ändå vara bestämd med att han skulle gå på volten i vänster varv i trav.

Sen fick han stanna, backa, stanna och backa innan jag bad om trav igen.

Samma explosion även andra gången.

Bytte sen varv och fick se en till rodeo uppvisning,,, SEN var han lugn och travade med stora kliv med ett sänkt huvud. Han fick trava en stund till och sen var han helt ok.

Vågade inte chansa och sitta upp igen... ville inte ladda upp den där skuttande bomben igen.


Han var egenligen inte så bråkig, det var mer som om det kröp i kroppen. En massa energi som bara ville ut.

Sen hade han ju lite åsikter om när och vad vi skulle gära men det hör väl till när man har unghäst.


Även om han bubblade av vårkänslor så var han lugn och väldigt duktig vid lastningen.

Han stod still när jag tog av sadeln och sen gick han raka vägen in.

Det får han ändå en liten guldstjärna för.


Sen hade jag inte tid med honom förrens idag.

Min ryttarhjälp, Latins ryttare, kunde inte hänga med så idag tog jag den brune med den grå på släp.

Tänkte det skulle passa perfekt att han får springa av sig och skutta så mycket han vill...

Men han skuttade inte, han galopperade knappt.

Däremot tvärnitade han säkert 10 gånger och vägrade gå.

Första gången höll jag på att åka av för Latin var minsann inte så lätt att få stopp på.

Waldemar hade alltså ingen överskottsenergi kvar.

Om jag läste av honom rätt så var han uuuuuuuuuuuurtråkad av samma gamla skogsrunda.

Försökte välja väg själv och äta så mycket som möjligt.

Visserligen var vi iväg runt kl 08 men han har aldrig varit morgontrött förr   


 

 
 
DRESSYRLIV

DRESSYRLIV

22 april 2015 11:49

Galet duktig du är, Natalja! Hoppas åsnetendenserna försvinner med unghästtrots så att du snart får ut och tävla :) Du måste ju visa upp din fina grå på banan ;) Kramar i massor

http://www.dressyriv.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards