Direktlänk till inlägg 22 maj 2015

Hästen som har ALLT!

Av Natalja - 22 maj 2015 22:27

Igår hämtade jag världens smutsigaste skimmel i hagen.

De går utan täcken nu och passar verkligen på att rulla sig där det ger bäst effekt.

Tog visserligen inte tiden men jag gissar att det nästan tog 25 minuter att få honom någolunda ren.

Sen stoppade jag in honom i släpet och körde knappa milen till banan i Jämjö.

Minns ni hur han var sist?
Som en tickadande bomb! Reste sig och högg efter grimmskaftet. Den gången red jag bara ca 5-10 minuter för att inte riskera att åka i backen.
Den här gången var han själv inte så fjollig men han reagerade starkt på alla ljud.

Eftersom E 22:an går precis brevid så är det många stora fordon som passerar med tillhörande ljud.


Jag började med att gå med honom och titta på det som kunde vara farligt.


 


Mycket var farligt och han hade en massa energi.

Jag lät honom trava runt mig och det slutade med hopp, skutt och sen kastade han sig iväg.

Istället för att stanna honom så ignorerade jag det hela och bara bad honom fortsätta trava.

Han bråkade inte utan han blev rädd för något.

Han svarade bra och slutade hoppa runt.

Efter det var han väldigt fin och avslappnad i linan.


   


När han var lugn så slapp han trava och vi gick lite istället. Försökte få honom att följa och det gjorde han.

Då tyckte jag han var redo för uppsittning.


 


Jag försöker alltid ha en plan när jag ska rida för då har jag lättare att stoppa alla hjärnspöken som säger till mig att det är livsfarligt att rida.

Igår ville jag jobba på framåtbjudningen och att han ska ha fokus på mig och inte allt annat.

Vi höll oss på en stor volt.

Trav i vänster varv.

Han har emellanåt lite svårt att ställa till vänster men det tog inte många steg innan han mjuknade.

Ganska direkt slappande han av och fick fram en himla trevlig trav.


Bytte varv och det kändes lika bra i höger varv också.

Han kunde låta bli att titta på förbipasserande bilar, cyklister och fotgängare.

Det enda han bara var tvungen att glo på var en liten obetydlig tax. Då försökte han impa lite extra med att visa sin finfina trav. Tror inte taxen blev speciellt imponerad... tyvärr Walle   


När allt kändes ok gav jag galoppskänkel och han svarade med att fint kliva in i vänster galopp.

SÅ duktig. Han orkade inte hålla den så länge så det fick bli lite trav och ny fattning.
Upprepning och han var lika fin i varje fattning.

Sen tog vi det lätta varvet och där var han tom ÄNNU finare i fattningarna.
Jag kände mig som en superhjälte som bara gungade med i den där härliga galoppen.


När han visat prov på ett välbalanserat och avslappnat varv i galopp, saktade jag av och satt av.
Mycket beröm och klapp för att han verkligen skulle förstå att han gjort helt rätt.

Skrittade av honom från marken innan han fick kliva på släpet igen.


Eftersom jag var själv så blev det tyvärr inga bilder på detta fantastiska ridpass.



Det är verkligen bra miljöträning på denna ridbana.

Fabriker runtom och en stor väg där det alltid kör en massa olika fordon.

Dessutom är båda banorna stora med bra staket.


 


 



Här passerar det en mjölkbil på E:22 an


 


Det syntes ganska tydligt vart jag la volten....   


 


Ridbanan är 30 meter bred så det var en ganska stor volt och av språet att döma så kan vi i alla fall hålla oss på en rund volt!


Sen rullade vi hemåt!


 


Det var allt för denna gången.


Trevlig helg!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards