Alla inlägg under juli 2015

Av Natalja - 28 juli 2015 21:16

Igår var jag väääääldigt velig. Jag kunde inte bestämma mig för vart jag skulle rida.

Ridbana, Ridhus, hagen eller skogen.
Till slut beslöt jag mig för en runda i skogen och vi lånade Latins sadel igen.

För att inte börja med bråk så gick jag med honom första biten.

Han klev på men går lite försiktigt ner för backen.

Han kanske inte bara är åsna när han inte vill gå, han kanske har svårt att börja ouppvärmd med en nerförsbacke med ryttare?!?
Det försvarar dock honom inte när han stannar åt andra hållet där det INTE finns någon backe   


Jag satt upp och vi traskade på, förbi stället där vi såg älgen.

Lite längre fram såg vi en bambi, den var inte ens hälften så farlig som älgen.


Ytterligare lite till på vägen möter vi A-K och hennes lilla Ari.

De brukar ju rida förbi hemma och stannar alltid och pratar med hästarna.

Walle blev alldeles överlycklig men höll sig i skinnet.

Vi tog följe och när Walle tyckte det gick för sakta, så gick han om och förbi.


Det gick kalasbra ända tills våra vägar delade på sig. Walle ville väldigt gärna hänga med hem till Ari istället för att gå hem.

Istället för att trilskas med honom så satt jag av och han hängde snällt med.

Satt upp igen och vi travade skogsstigen hem.
Vi har ju tränat att trava där och det har gått bra men nu tog jag den från andra hållet och OJ så många rötter och pinnar han snubblade på.
Nästa gång får vi ta "fel" håll igen   


 

Av Natalja - 24 juli 2015 12:12

För ett år sen hade jag inte ens försökt men igår väcktes tanken att rida Walle i gräshagen.

OM det blir en ridbana på gården ( om ca 100 år ) så är det ju just där jag tänkte placera den.

Behöver känna lite på läget och ytan.


Gjorde Walle fin för Roger tog med sig den STORA kameran ut.

Plockade fram luddskydd och Globusschabraket.

Sen gick vi bort och kopplade bort elen, vill ju inte få en stöt om han skulle komma för nära tråden.

Hoppade upp och han tyckte nog det var lite udda att gå runt i hagen.

Hade förväntat mig lite trassel men nej, han skötte sig perfekt.


Lite svår att svänga ibland men med lite planering så gick det bättre och bättre.

Vi skrittade och travade, skippade galoppen.


Mjuk och fin var han. Ingen direkt skillnad på de olika varven.


               


Bara för att tänkte jag ta den lilla rundan i skogen också.

Mest för att testa om han tänkte gå eller strejka.

Kanske lite dumt att chansa eftersom han uppfört sig så bra, men det var lite därför jag gjorde det.


 


Han stannade på gårdsplanen men ett pet i rätt sekund fick honom att gå vidare.

Å vi tog oss förbi husen och in i skogen.

Där travade vi dessutom HELA stigen runt. Sista biten provade vi även lite galopp.

Två fattningar i vänster och en höger.

Duktig Åsna!! Idag var han toppenfin   


Tror han var rätt nöjd själv faktiskt.

Han såg så lugn och avslappnad ut när vi kom tillbaka.


 

Av Natalja - 22 juli 2015 22:28

Duktiga Theopojken och hans alldeles egna Jojje.

Trots att det är läääänge sen sist så skötte de sig mycket bra och var SÅ nöjda och glada   


   


Jag tjatar inte på honom eller frågar honom om han vill rida.

Han får själv bestämma när och hur mycket   


Av Natalja - 21 juli 2015 12:38

Visst är det himla spännande med unghästar!
Man vet aldrig hur de tänker uppföra sig eller hur någonting kommer att funka.
Ibland går det över förväntan bra och ibland går ingenting som man har tänkt sig....


I fredags tänkte jag ta en tur i skogen med Walle.

Jag tog ut honom ur hagen och lånade Latins sadel.

Ville bara känna om det var någon skillnad.

Satt upp och tog ett steg fram.. sen blev det tvärstopp.

Ja, det tog väl 10 minuter innan vi lämnade gårdsplanen.

Sen tog vi oss ca 30 meter till kanten mellan asfalt och grusväg.

Där har vi fått motorstopp förr   


Han ville INTE gå vidare och saken blev inte bättre av att Latin och Jojje stod som publik vid staketet.

Gjorde jag inget stod han still.

Smackade jag så viftade han med ett framben.

Höll jag om med skänklarna backade han och petade jag med spöet så lyfte han antingen på ett bakben eller ruskade på huvuet.

Sen började han gå åt sidan mot DIKET!

Där vill jag inte hamna med en häst över mig.


Funderade en stund och ville inte sitta av...

Tänkte prova en annan metod så jag vände och en lycklig Walle trodde han skulle få gå hem.

Men jag forsatte rakt fram och vi kom ända till grannen innan nästa stopp kom.

Där började han också backa mot en traktor och ett bilsläp.

Tio minuter senare tog vi oss förbi detta och kom till nästa hus.

Jag förstökte vara lite tuffar mot honom, dels för att han inte var det minsta rädd eller osäker... bara trotsig och för att tålamodet började ta slut.

Han svarade med att backa in på deras garageuppfart eller så siktade han på deras låga järnstaket.

Det ville jag inte heller hamna i...

Jag satt av och fick med mig honom in i skogen.

Morrade ganska bra på honom och han förstod allvaret...

Hittade en sten och klättrade upp igen.


Detta trassel tog ca 30 minuter och det började bli skumt i skogen.

Istället för att ta hela rundan runt så valde jag stigen i skogen.

Walle fick trava och för att vara snubbelfot så gick han riktigt bra.

När vi var på väg tillbaka så svängde jag in på stigen igen och han fick gå ett varv till...

Det gjorde han utan protester.


I söndags var det dags för ett nytt försök.

Jag brukar råda andra ryttare till att INTE ge hästen en anledning till att bråka.


 


Så när Walle var sadlad och klar tog jag honom i tyglarna och gick mot asfaltskanten.

Han stannade precis som förra gången ÄVEN om jag gick på marken.

Ett pet på rumpan fick honom att gå vidare och en bit längre ner satt jag upp på en lugn och avslappnad häst.

MEN vi kom inte särskilt långt innan det brakade till i skogen och framför oss kommer det en älg med stora kliv.

Walle stannade och växte en meter. Jag kände hans hjärtslag och innan han fick hjärtinfakt satt jag av så smidigt jag kunde.

Han blåste ett par gången och tyckte att vi skulle gå hem.

Det tyckte inte jag.

Han stannade var tredje steg hela vägen bort.
Trots att han var väldigt hoppig och lättskrämd så satt jag upp (jag börjar bli riktigt modig, ha ha)
Vi skrittade och travade tills vi kom till husen på andra sidan skogen.

Där valde jag att sitta av igen, mest för att han skulle slappna av och inte flyga till månen om han skulle se något/någon.


Då kom frusten och han säkte huvudet.
Jag satt upp och vi tog oss hem lugnt och säkert.


Idag tog vi med Nygifta Nina och Latin.

Tänkte att vi behövde lite moralsikt stöd efter älgträffen men Latin var väldigt knackig i bogen och vi bestämde att bara skritta en sväng.

Tog asfaltsvägen bort mot ridbanan.

Walle snorklade hela tiden och letade farligheter.

Latin skrittade på bra och såg så glad ut att han fick hänga med.

Vi passerade ett gris-jägar-gömställe med en fladrig presenning.

Walle tyckte det var lite läskigt men tog sig förbi.

Tog stigen bort till hygget och sen fick Walle gå först på vägen tillbaka.


På grusvägen travade vi en bit bort och vände sen för att trava tillbaka mot Latin som skrittade.

Förbi honom och en bit till innan vi vände igen.

Walle fick lite bråttom att komma ikapp.
Travade förbi en bit och hann vända en gång till innan vi kom ut på asfalten.


Duktig Walle som kunde gå förbi och bort från Latin.

På vägen kom postbilen. Vi släpte förbi den och skrittade vidare.
Sen kom den och en annan bil tillbaka och strax efter det en bil med släp.

Vi fick mycket bra bilträning och Walle reagerade inte en enda gång.


Det blev en bra runda även om Latin bara skrittade.

Walle fick bra hjärngympa för när han somnade så fort han kom ut i hagen igen....


 


Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.......!

Av Natalja - 19 juli 2015 23:19

 



Av Natalja - 16 juli 2015 22:30

I tisdags tog mig i kragen och knådade den långbenta gråa ynglingen.

Först var han ganska skeptisk.

Jag har ju kännt och ibland masserat lite men inte från topp till tå.

Han trodde nog att jag tänkte rycka manen först så han körde upp huvudet så lååångt det bara gick för att komma undan. När han sen upptäckte att jag inte alls var ute efter manen så slappnade han av och började njuta.

Till min förvåning så kändes han väldigt färdig i musklerna. Han är ju absolut inte riden hårt eller "upppumpad" så jag förväntade mig ganska lite massa i musklerna men nej då. Han kändes som vilken ridhäst som helst.


Jag trodde även att det skulle vara vänster sida som var lite stel. öm eller sämre musklad. Det var den inte!
Det var höger sida som var lite mör.

Han visade inget obehag, bara att det var såååå skönt!

Som avslutning lyfte jag vänster bakben och han tjongar ner det i marken precis som vanligt.

Funderar på om han har gjort en grej av det eller om det är något där....


 


Trötta ögon efter massagen.


Igår hade vi en inplanerad dejt med den guldfärgade ponnyhästen Angelo.

Denna gången hann vi inte dit först men det gjorde inget för Walle var mycket lugnare denna gången.

Han stod still utan att jag behövde påminna honom, när jag sadlade.

Sen gick vi några varv innan uppsittning och jag ser då att han är rätt vinglig bak.
Han får inte med sig höger bakben och han ser allmänt matt ut.


Ber honom trava lite och det gör han tillsammans med ett par luftsprång.

Han lugnar sig snabbt och jag sitter istället upp för att skritta fram honom.

Ju mer han rör på sig dessto stabilare känns han.

Traven är helt ok och det blir bättre för varje varv.

Jag håller mig i mitten på en stor volt och jag fokuserar på lång form med ett bra tempo.

Han blir lite rak i vänster varv. Testar så småningom galopp och konstigt nog så är det vänster som fungerar bäst!!

Han rullar på och vi galopperar säkert 10 varv utan avbrott!
Höger däremot är kort och lite för luftig men efter ett par fattningar så fungerar den bättre.

Kondisen är helt klart bättre för han har en helt annan ork nu.

Han vill och han tycker det är roligt.


Sen gick det kalasbra att rida ihop med E-K och Angelo.

Walle hade koll på dem men utan att tappa koncentrationen.

Vi kunde mötas och de kunde gå efter utan att han slog knut på sig själv.

Han var så fin att rida, så ridbar och rolig.


En suddig instagrambild.


 


Han var SÅ trött när vi var klara och hade inte ens lust att hänga med runt banan när jag skulle skritta av honom för hand. Det var nästan så vi fick hämta släpet istället för att gå dit, hi hi!!


Idag var det första dagen han stod helt stilla när jag sprayade flugmedel på honom.

ÄNTLIGEN har han förstått att det är bitdjuren jag vill ta dö på, inte han    


Av Natalja - 12 juli 2015 21:08

Lite, bara lite lessen för att jag inte tog mig ner till Falsterbo i år.

Har haft fullt upp och lite till!!

I måndags kom farbror veterinär för att ge hästarna den årliga vaccinationen.

Det regnade och hästarna stod och häcklade under ett träd.

Tror ni mr Tiin behagade bli fångad??
Nope! Jag tog Walle och Jojje och hoppades att den gamle skulle hänga på.
Det gjorde han visserligen men jag kunde likväl inte ta honom.
Fick ta fram det enda säkra, mathink!
FÖR envis för sitt eget bästa.


När jag ändå hade veterinären ute så passade jag på att fråga och visa honom Walles stökiga bakben.

Han trodde inte det var shivering utan höll med hovslagaren.

Det är med största sannolikhet unghästhakning som kommer försvinna när han vuxit klart.

Det han rekomenderade att göra för att underlätta var massör/kiropraktor.

Så jag får väl ta mig i kragen och knåda igenom honom som ett första steg.


I och med att de blivit vaccinerade så fick de ett par dagars semester.
De har fått gå nere i "Åkes hage" och fick solen som sällskap.

Tyvärr är det inte bara fördelar med sol och värme.

Med det kommer även alla bitande och elaka flygdjur.

Köpte nya flughuvor till de stora.


 


Walles har suttit på bra medans Latin har åkt av en gång.

De har även fått sova i den hagen för logen har fått ett litet facelift!

 


Även dörrarna ska målas sen är gavlen klar.

Ett lass hö är uppkastat på logen så nu har de mat ett tag till   


Trots ett fullspäckat schema så hann jag kladda ner en galopperande häst.


 


Theo är väldigt glad för att måla och jag skulle bara göra slut på färgen.


Idag tog hästarnas semester slut och innan det blev för varmt tog vi en tur i skogen.

Latin har inte gått på ett par veckor så han var helt överlycklig.
Pigg och framåt med spetsade öron.

Åsnan, jag menar Walle, stannade på samma ställe som sist men idag fick jag honom att gå till slut.

Sen gick det riktigt bra.
Fick till ett par riktigt bra fattningar och han höll även den jobbiga vänstergaloppen.

Det tar sig!! Traven var fin fin och jag kände mig väldigt bekväm i sadeln.


 


Eftersom byggnadsställningen flyttat från logen upp till huset så fick hästarna "komma hem" och gå i skogshagen i natt. Jag tolkade Jojjes "rymning" tidigare idag som att han längtade hem   


Nu låter det kanske som att denna Åkes väg ligger långt långt borta... Det gör den inte. Bara 50 meter från skogshage men den är ganska undangömd i skogskanten så hästarna blir lite isolerade där borta. De enda levande varelserna de ser (förutom flygfäna) är korna när de går längst ner i hagen.



Av Natalja - 5 juli 2015 22:29

Även om klockan bara var 08 när jag lastade Walle så var det redan tokvarmt.... å värre skulle det bli!


Över förväntan så skötte sig faktiskt Walle riktigt bra på banan i Jämjö.

Trots små ponnyer, massa människor med barn och hundar, plus en hel del läskiga hinder, så höll han sig i skinnet.


 


Däremot kunde han inte tänka, galoppera och hoppa samtidigt så första rundan gick han väl inte av sig själv om man säger så....   

Jag ledde över ett par hinder, sen räckte det att gick med och till slut gick han fram själv.

Vi valde att inte höja hindrerna utan att ta samma låga 20 cm en gång till.

Då gick det som på räls. Inga stopp och han var såååå stolt efteråt.


Det blev tyvärr inga hoppebilder eftersom jag hade fullt upp med att vara assistent.



              


Nog för att han var den fånigaste hästen på hela området men så var han även den snyggaste kusen i alla kategorier. Han syns verkligen... å inte bara för att han var en meter högre än de andra hästarna som hoppade på hans höjd..!
Vi stannade en liten stund efteråt för att han bara skulle få vara med en stund och kolla in läget.

Sen klev han på släpet å vi rullade hemåt. glada och nöjda över allas prestationer.





Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards