Direktlänk till inlägg 31 december 2015

Flaggan i topp

Av Natalja - 31 december 2015 06:58

  Igår var det årets sista träning.

Jag var dödens nervös när jag kopplade släpet. Gjorde alla dumma misstag som man gör när man är stimmig och skyndar sig fast man inte ens behöver det....

Tappade saker och fastnade med tyglar å sånt.


Walle var cool, som tur var. Trots att det blåste ishavsvindar och var hårt i marken var han inte alls så fåning som han brukar. Jag hade visserligen släpt ut hästarna i sommarhagen en timme idag så de kunde skutta av sig.

När bilen var packad och hästen borstad och iklädd ylletäcke, körde vi mot Orranäs.

Huu, det var så där kallt så man knappt kan tränsa utan att fingrarna fryser fast i bettet

Det var inga minusgrader men vindarna kylde ner hela Blekinge.

Walle klev ut och stod så snällt när jag sadlade honom.

Sen gick vi in i ridhuset med en sprakande inledning.

Walle kastade sig in och hoppade åt sidan strax innan han vände om och backade.
Pinsamt är ordet jag änvände mig av!! Pinsamma unghäst!!
Det var två andra hästar i ridhuset.... Ja ni färstår hur det känns när man gör en sån entre på en dressyrträning.


Jag hade en plan, tänkte inte låta honom skutta omkring i linan utan jag ville bara få honom uppvärmd men lugn och avslappnad. Så jag började gå med honom på en volt i ett raskt tempo.
Han var nästan seg!!
Även om hästen innan gick över kavaletti (eller hoppade jämfota över dem) så gick han lugnt där brevid mig utan att skutta.


 

(kollar in snyggingen i spegeln   )


Provade även att trava lite, fast så kontrollerat som det bara gick. Å han skötte sig då också.

Så jag satt upp och började skritta INNAN den andra hästen hade gått ut ur ridhuset.

Vi började ganska omgående att gå över bommarna fast första försöket tog en stund för Walle trodde att bommarna var livsfarliga. Men sen flöt det på bra både i skritt och trav, i båda varven.
Till o med när de kom upp lite på sockerbitarna så klev han på med bra framåtbjudning och gick lika spikrakt som ett vattenpass!
Han var fantastikt fin att rida, framåt och lättstyrd. Vi provade även galopp och fick två bra fattningar i det svåra varvet. Däremot tappade han sitt bakben två gånger...
Testade även höger galopp och den fungerade till o med ännu bättre.
Duktigta Walle. Tänk att det sitter när väl kroppen hans fungerar.


Avslutade med att trava på framåt och låta honom bli låg i formen.
Även det funkade fin fint utan att han blev spänd, stimmig eller vild!

Inte ett enda hopp eller kast så länge jag satt på   
Jag hade varit nervös heeeelt i onödan. Det enda jag kunde tänka på innan jag satt upp var ju hans jättebakut som han visade upp förra gången.


Även om han var cool så la han av fyra kobajsar under ridpasset. De plockade vi bort medans vi skrittade av.
Sen tänkte vi åka hem.... Då fungerade inte lampan i släpet och jag tänkte att vi skulle få stå där tills det ljusnade... Men nej då, han klev ombord iklädd det svarta varma ylletäcket.
Å under färd tändes lampan igen.

I natt fick han gå med ylletäcket under halstäcket för att hålla sig så varm som möjligt.


Ikväll blir det spännande att se hur Walle reagerar på nyårsraketerna när Latin inte är med.
Undra vad Frami tycker om smällarna. Jojje är förhoppningsvis lika obrydd som vanligt!

Å med det säger jag GOTT NYTT ÅR och ser fram emot ett spännande 2016
(Takåret som vi säger här hemma   )

 
 
Sandra

Sandra

3 januari 2016 21:58

Hejhej! Nu ska jag försöka bli bättre på att blogga, på denna adressen hittar du mig nu :) Kram!

http://Qajsas.wordpress.com

Natalja

17 januari 2016 22:01

Å hej va roligt Sandra!!
Jag byter genast adress i länklistan :)
Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards