Direktlänk till inlägg 8 maj 2016

När tanken tar över...

Av Natalja - 8 maj 2016 22:48

När man inte har kontroll över sig själv är det svårt att kontrollera någon annan.

När ens tankar skenar iväg åt fel håll kan det inte sluta väl.

Visst att jag kännt oro, ångest och rädsla en längre tid men jag har alltid lyckats tygla det hela och reda ut det till slut.

Denna gången gick det inte. Jag kunde inte sitta upp.

Vi gick och gick å gick... i två kilometer.

Vi var inte ensamma, vi hade sällskap.

Walle var lugn..

Det blåste inte, det regnade inte... alla förutsättningar var perfekta men jag kunde ändå inte.

Till slut lyckades Helen övertala mig om att försöka.
Jag satt upp.
Jag var stel som en pinne.

Jag såg till o med suddigt.

Jag kunde inte andas, tårara trängde fram.

Kunde varken trava eller galoppera.
Walle tröttnade på skritten och försökte trava men det låste sig helt för mig.

Vi skrittade vidare och möter en bil.

Vi har mött många bilar.

Jag hoppade av. På en hundradels sekund stod jag på marken.

Walle blev inte rädd.

Helen blev förvånad.

Hon "tvingade" upp mig igen och då bet jag ihop å travade en bit.


Hade svårt att somna.
Frös och skakade. Det var inte kallt.

Då kommer Sid in till oss med näsblod.

Jag bröt ihop fullständig och grät i timmar.

Var fortfarande helt förstört på jobbet så personalchefen skickade mig till Previa.


Jag grät där också.

Jag berättade om min fina gråa unghäst.

Om hur jag känner mig när jag ska rida honom.

Och om allt annat som oroar mig eller känns jobbigt.

Hon berättade om stress.
Hur kroppen reagerar när den får för mycket stress.

Mina tankar stressar min kropp.

Mina binjurar producerar en massa kortisol.

Jag får katastroftankar och kommer inte ur det.

Det ger mig hjärtklappning och andnöd.

Jag kan inte tänka klart.

Reptilhjärnrnan slår in och jag gräver ner mig.

Att inte ha kontroll stressar mig.

Att inte kunna förutse vad som ska hända gör mig orolig.
Min rädsla styr mig, den har tagit över!

Nu ska jag lära mig andas igen.


Ta kontroll över tankarna och min kropp.

Jag vägrar ge upp!!
Jag ska blir en trygg ryttare igen...

Jag släpper inte taget om min drömhäst   


 


 
 
Sara

Sara

9 maj 2016 12:02

Åh :/ Styrkekramar till dig!!

http://helgur.blogg.se

 
Ingen bild

Malin

21 maj 2016 20:28

Vad jag känner igen mej. Min bockade av mej vid uppsittning precis innan jul förra året, han tappade en sko & det tog nästan en vecka innan den var på & jag kunde rida igen. Tog säkert en halvtimme för mig bara att komma upp eftersom han var så stressad, väl uppe for han bara omkring, bockade & ville hoppa ut genom ridhusdörren. Därefter blev jag rejält skrämd & det fördes över på hästen. Under 1-2 månader hade jag hjälp från marken när jag red, någon som höll i när jag satt upp & ledde mej när jag red. Hade alltid sånt obehag över att rida, ångest, illamående, panik men med hjälp från marken har det släppt. Kan fortfarande känna obehag över att sitta upp efter fler vilodagar i sträck eller vid uteritter.
Det blir bättre & bättre för varje dag! Bara kämpa på, det är ok att vara rädd. Hitta ett system som funkar för dej, nöj dig med korta stunder när det känns bra. Hellre en 1 min där det känns bra än 20 min och ngt skrämmer upp dej på slutet. Det får ta tid men det blir bra 😊

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards