Direktlänk till inlägg 21 januari 2009

Röd tråd

Av Natalja - 21 januari 2009 22:32

Med ett lagat däck körde jag Silver till stallet med en liten avstickare för att köpa hundmat. Silver känns som en gigantisk lyxbil i jämförelse med den lille Gröne : )


Hälften av hästarna var inne när jag kom så jag kunde ge mig ut å rida på en gång. Tänkte fortsätta på Mimis linje med mental träning och fokus på en sak i taget. Idag letade jag upp ett rött band som jag hade i stallskåpet.

Det satte jag i manen, väl synligt. Sara sa att det var min "röda tråd i ridningen" och det har hon ju helt rätt i.



Jag tog dressyrsadeln idag för jag hoppades att träningsvärken skulle vara borta och att foten skulle vara så pass bra att den klarar ett pass med långa stigläder. Red skogshållet mot banan i jämjö. När jag började trava lät jag honom gå på långa tyglar. Han gick på bra men var lite fjantig och man har ingen direkt kontroll på honom med långa tyglar : o

När han bjöd på framåt utan att skutta från sida till sida så kortade jag upp tyglarna och fortsatte trava. Han gick riktigt bra och var lugn och fin i munnen. Lät honom gå ganska öppen i formen, variation är ju bra.


När vi så småningom kom fram till banan satte jag upp ett litet kryss och la en bom på två klossar.


Hade inte galopperat någonting på vägen så jag tog några varv längst fyrkantspåret. Latin bjöd på bra och frustade så nöjt. När han började kännas lite tung, slängde jag ett öga på den röda rosetten och tänkte till lite innan jag gjorde något åt problemet. Han svarade bra och problemet var löst för den här gången. Vad gjorde jag då? Hade jag handlat på impuls så hade jag förmodligen skänklat till honom och blir irriterad men nu spände jag magen och saktade av till skritt 3-4 steg och red vidare i trav igen. Övergångar funkar väldigt bra när han blir tung.


Travhoppade krysset i båda varven och Latin skuttade så snällt över. Sen la jag till det lilla klosshindret men det tyckte han var för litet så han slarvade sig över det efter ett par hopp.


Avslutade med att försöka sitta ner ett par varv i traven... jag klarade 10 steg!!!  Hu, jag vet inte hur jag ska kunna tävla i år om han ska var så omöjlig att sitta ner på.

Försökte även sitta ner på vägen hem, då har han mycket egen bjudning och jag kan koncentrera mig på att bara sitta... men det gick inte. Jo det går om jag håller i mig i sadeln och trycker mig ner men det kan jag ju inte göra på tävlingsbanorna : (


Fortsätter kampen mot tyngdlagen i morgon


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards