Direktlänk till inlägg 3 februari 2009

Big Fight

Av Natalja - 3 februari 2009 22:12

Samma kalla väder, samma mörker men en annan dag....

Klär man bara på sig tillräckligt så överlever man det mesta.


Idag fick jag och Latin sällskap av Ture och medföljande matte. Det var mjukare i marken än igår så vi chansade på att det gick att rida på banan.

Istället för att fila runt i skritt för att värma upp så skrittade vi ut en sväng. Hästarna kom igång och blev varma men jag höll på att frysa ihjäl. Då hade jag för lite kläder. Händerna var isbitar trots de varma fleecevantarna.


Latin blev lite sur när jag istället för att hoppa av red upp på banan. Han ansåg att hans motíonsrunda var slut i och med att vi var hemma igen. Men så var inte fallet. Jag försökte korta upp tyglarna men de stela isfingrarna var inte så sammarbetsvilliga. Ville värma dom men det hjälpte knappt. Försökte få ihop honom någolunda men han började tjafsa i munnen och drog i mig. Jag kunde knappt hålla emot och det märkte han. Värmen började komma tillbaka i fingrarna när jag hade travat lite men Latin stretade mer och mer. Till slut gick han inte fram alls. Han ville INTE trava på korta tyglar. Han STANNADE till och med när jag skänklade.... *suck*


Varför detta tjafs? Jag försökte med öppna. Sen lite skänkelvikning och det blev bättre men långt ifrån bra. Han gick emot skänklarna och började skutta. Lättade fram och gjorde lite skrämselförsök. Det biter dock inte på mig, men visst är det lite obehagligt!


Jag grälade på honom och tålamodet hade tagit slut för länge sen men jag tänkte inte ge mig. Jag VÄGRADE lätta på handen, det som han ville mest på hela jorden. Vem är mest envis? Släpper jag nu så blir det värre sen... Men så kom ett och två steg... lite tjabb igen men så ett steg till och sen rullade det på. Jag fick passa honom och han fick ett par återfall men efter lite mer än 1 timma började han gå bra. Jag flåsade som en flodhäst och var helt slut i mage och ben. (är verkligen i toppform)


De sista sittande minuterna var helt ok. Jag satt bra (skumpade knappt alls) och han gick fram med en mjuk mun och lyssnade på sin ettriga ryttare.

Kan han inte bara försöka göra rätt direkt...det vore ju så enkelt för oss alla.


Ja det var inte första gången vi bråkade och förmodligen inte den sista men än så länge håller vi ihop och kämpar på, det är huvudsaken. Man får aldrig ge upp!


När allting bara blir fel...


Fundersam ryttare


-"Hur löser jag det här?"


-"Dum matte, hon fattar ingenting!"


-"ska vi inte försöka lite till?"


-"ok, jag ger mig men då ska jag minsan ha en extra morot ikväll!"

(bilderna är från ett annat tillfälle, inte ikväll)

Slutet gott även denna dag.... men det var en tuff och brokig väg dit!


Sov gott (tänk på skönhetsömnen)




 
 
ylle

ylle

4 februari 2009 08:23

Jag rider ju inte längre, men jag kommer ihåg att ibland var det bara KÖRT med ridpasset... jag hade en känslig trakhener, som hade alla nervösa åkommor man kan ha som häst... (krubbitare, avskydde män av alla sorter, gick ren kamelpassgång när han blev spänd, skakade bettet osv) Men så kom han också från Tyskland och från en evig boxvistelse, inga hagar där inte. Och mellan varven hopskruvad inne i ridhuset... Han hade gott om egna idéer, en av dem var att om vi hade ridit ut så fick jag möjligen rida 5-10 minuter på banan efteråt, för egentligen tyckte han att det var dags att få av sig ryttaren när vi nu redan varit ute en timme eller så... Samtidigt behövde han värmas upp, så det var ingen hit att börja RIDA direkt och försöka kräva något. Min kompromiss blev att antingen red jag bara ut, eller så skrittade jag ut i 20-30 minuter och jobbade sedan en stund på banan. Eftersom min filosofi är att ALDRIG sluta med att något fungerar uselt, så slutade jag prompt när han gjort något riktigt bra som jag blev nöjd med. Oavsett om vi bara jobbat i 5 eller 20 minuter. Den filosfin har jag hållit kvar även med mina islänningar och mina små ponnyflickor, och det fungerar alldeles utmärkt tycker jag.

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

4 februari 2009 21:53

En bra filosofi tycker jag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards