Direktlänk till inlägg 8 februari 2009

Bra Deal som funkade.... idag i alla fall!

Av Natalja - 8 februari 2009 14:22

När vi vaknade i morse hade vi fått ett nytt husdjur.

Det var en liten muskompis som flyttat in och letat sig in i fällan.

Vi gillar djur men tycker nog att det räcker med hundarna, så lille Mus fick följa med mig halvvägs till stallet. Jag släppte ut honom på en åker å gissa om han var glad när han blev fri igen : )


Idag tänkte jag gå till botten med vårt "inte-kunna-trava-på-korta-tyglar" problem. För att ta vara på dagens ljusa timmar så tänkte jag även hoppa lite, det var ett tag sen sist.


Först tänkte jag igenom utrustningen, min högra handske är mer sliten men Latin är stummare i vänster mungipa. Jag använder alltså min högra hand mer, förmodligen för att jag är höger hänt.

Tittade hur bettet och nosgrimman satt. Inget där borde ströra.

Hörde med Latin vad han tyckte. Han påstår att jag är för fast i handen. Det är ok att hålla emot men jag måste vara mer rörlig och kunna lätta när han lättar (märkligt, han måste ha lyssnat på Helena på träningen för precis så sa hon också)


Ok sa jag, jag lovar att inte vara fast i handen och du lovar att inte dra i mig. Jag lättade även ett hål på nosgrimman och sa att det var frihet under ansvar... jag vill inte se någon tunga över bettet.

Latin tyckte det var en bra deal och vi skakade.... eum hov : )


Solen välkomnade oss när vi kom ut ur stallet


Jag red mot banan i Jämjö, tog "fyllevägen" dit.

Mötte många hurtiga människor som var ute och gick i solskenet men vi hann trava en del ändå. Han svarde bra och mina händer fungerade ju. Till och med vänstern var mjuk och smidig.

Han tuggade på bettet och travade på med mjuka kliv.


Vi passerade Folkets Hus


Sen gick vi förbi busshållsplatsen och över vägen. Då kommer man sen ut bakom Valleverken.


Å så var vi framme. Jag hade tur, det stod några hinder framme så det var bara att anpassa höjd och plats.


Det blev galopp och trav över bommar. La upp dom på klossar för att han skulle lyfta på benen men han ville helst hoppa över dom, inte trava : )


Sen skuttade vi över krysset i båda varven. I vänster varv hoppade han stort men i höger var det lite så där. Då upptäckte jag att jag bara trampade ner i höger stigbygel. Har ju fortfarande känningar i vristen så jag avlastar nog den omedvetet. När jag la tygnd även i den stigbygeln gick det bättre i höger varv också.


Sen kände jag mig redo för högre höjder! Latin hade gärna gjort något mer avancerat men jag har fortfarande lite fjärilar i magen när jag inte har hoppat på länge, sen hade jag dessutom dressyrsadeln och det gör ju inte saken bättre. Så räcket låg på 70 cm, det fick räcka för denna gången och Latin klev så fint över det.


Han var perfekt att rida, lagomt pigg och väldigt sammarbetsvillig. Det var en bra deal vi gjorde, hoppas den håller i sig.

Tror att han blev lite trött i kroppen av hoppningen. Det kändes så när vi skrittade hemåt. Eller så blev han matt i kroppen av att frysa. Det blåste kallt och när jag tog in honom skakade han. Inte blev det bättre heller för att jag tog av honom de varma täckerna.


Vi gick förbi fotbollsplanen för jag valde skogshållet hem.


Vi hann med en härlig galopp till innan vi var hemma och han frustade med svansen i vädret. Även om han inte ville erkänna det själv så tror jag han letade orienterare i skogskanten.


Tillbaka i stallet och efter avklädningen och påklädningen igen, fyllde jag dunkarna med vatten och packade lite lunch hö, Latin fick snällt vänta.


Tog med mig "fikat" på en skottkärra och gick ut i hagen med Latin.

Det blåste storm från havet, burr va kallt det kändes.

Då är det gott med hö!



Så roade vi oss idag. Glad över att vi inte kivades en enda gång! Fler såna dagar, tack!


Ja, hur blev det med hårfärgen??

Jag funderade och velade och kom fram till ett mellanting!


Nu ska det bli mörkblondt!

Ett steg mot att bli blondin igen : )


hi hi, ser ni monstret med de lysande ögonen i hallen!



 
 
Ingen bild

ylle

8 februari 2009 16:54

Snällt gjort, men är Du säker på att han inte hittat hem redan??? Till er alltså?

 
Ingen bild

ylle

8 februari 2009 16:56

Vad bra att kunna "deala" med sin häst, så blir allt till det bästa! Hårfärgen är jättebra!!

 
Ingen bild

Natalja

8 februari 2009 17:03

OM han hittar tillbaka (å då får han gå 7 km) så får jag köra honom längre nästa gång : )

 
Aramis

Aramis

8 februari 2009 18:20

Vilken mysig liten mushistoria :) Vi brukar också sysselsätta oss med att köra iväg möss till när och fjärran! Och vad roligt det är att följa med dig och Latin på ridtur! Superkul! Hårfärgen blev kanon!!

http://aramise.bloggagratis.se

 
AnnaPanna

AnnaPanna

9 februari 2009 09:57

DET var en god mus-gärning!! Massor av pluspoäng!!

http://annapanna.annajarl.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards