Direktlänk till inlägg 3 mars 2009

Glömde det viktigaste...

Av Natalja - 3 mars 2009 22:16

Det första Mikkel sa i söndags var " ha inga förväntningar, hästar har inga förväntningar" så kan ni få gissa om ridningen gick bra eller inte.


Under tiden ni funderar så visar jag lite gamla bilder från tiden då Athena / Windy bodde hos mig.


Jag hämtade Windy utanför Karlshamn i slutet av sommaren 2005.

Latin var utlånad som körhäst och den hästen jag skulle låna, den skulle ägarna helt plötsligt sälja istället.

Windys dåvande ägare hade stora problem med henne, hon var i princip oridbar. Första gången jag satt på henne gick det bara att rida 20 steg sen stannade hon eller vände eller backade eller hoppade osv.

Jag började om med henne som om hon var oinriden.

Det gick ganska bra till en början, hon var hetsig men det funkade.


Jag kunde inte rida ut på henne, försökte en gång med det var för farligt. Bäst gick hon i ridhuset om vi var själva. Den lilla flisbanan fungerade om man stängde, lät man det vara öppet smet hon ut! Jag kunde inte sitta upp vid stallet och rida till banan utan fick gå med henne.


Det som funkade bäst var ett jämt stöd i munnen, rakt gummibett utan aacheremmen och sen rida "likadant" varje dag. Längst spåret var hon trygg men red jag över banan eller la en volt blev hon direkt stressad och uppjagad. Galopp var ofta helt uteslutet, hon kastade sig iväg och jagade upp sig så hon knappt var kontaktbar. Det gick inte att ta henne i munnen eller lägga till skänklarna, hon var otroligt känslig och ibland undrar jag hur vi överlevde.


Vissa dagar gick det jättebra, hon var lugn och försökte göra det jag bad henne om, men andra dagar var det omöjligt.

2 dressyrtränadre avrådde mig att ens sitta på henne. 1 western tränare försökte hjälpa till både i ridningen och från marken men gav upp efter en termin.


Vi bytte stall våren 2006, där blev hon mycket lugnare. Jag kunde rida ut med sällskap och hon var mycket snällare i stallet. Högg inte efter folk och trivdes i hästflocken.

När Latin sen kom hem i juli, kunde jag rida ut på henne bakom Latin.

Där kände hon sig trygg och Latin accepterade henne som svans.

Som jag har skrivit tidigare så hade jag inte någon möjlighet att ha båda hästarna, tiden räckte inte till helt enkelt.

Det såg mörkt ut ett tag, inte lätt att någon som vill ta sig an en sån här speciell dam men så kom lösningen. Hon fick ett nytt hem hos Åsa i skåne.

Jennie tog över henne i december 2006 och lät henne få bli mamma till Wilja. Efter mamma perioden flyttade hon hem till Åsa igen och till sist hamnade hon hon helt rätt!! Mikkel fick henne den 26 december 2008. 


Här travar vi i flisbanan på KLRK



Skritt, ser ni det spända ansiktet och de hysteriska tänderna.


Träning för westerntränaren Ida Ljungkvist



Hon är nog en av världens vackraste hästar


Jag har två korta filmer från en träning för Ida, hon är väldigt stressad och jag försöker bara få henne att följa volten utan att hon ska vända, stanna, resa sig eller slita tyglarna ur händerna på mig.

Jag är lite högljudd, använde rösten då det var det enda hon inte blev värre av.


Film 1


Film 2


Sen har jag 3 filmer där hon är lite lugnare.


Film 1


Film 2


Film 3


Så nu kanske ni förstår lite mer vad det är för en häst Mikkel har jobbat med och vad han faktiskt har lyckats med!





 
 
Åsa

Åsa

4 mars 2009 07:02

Utan dig tror jag inte att Windy hade varit där hon är idag!
Du gjorde ett ENORMT jobb med henne.
Utan dig hade hon inte levt idag tror jag!

Kramisar
Åsa

http://loki.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

4 mars 2009 08:55

Det var en spännande och intressant historia vill jag lova. Tänkvärd!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

6 april 2009 00:12

Lilla Windy, hon är såå fin :)

http://heavenisaplacenearby.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards